Bukefalos 28 år!

Vad gör en fest/tillställning till riktigt bra?

makarontanten

Trådstartare
Som rubriken frågar, vad är den bästa festen och varför?

Med anledning av den tråd jag precis startade med hur man klär sig vid maskerad, kom jag att tänka på detta.

Jag har vart på väldigt många fester och tillställningar, men exakt bara två har vart utöver det vanliga och jag funderar på varför man känner så. De två som vart extra bra har ingen koppling, det har inte vart samma folk och det är säkert runt 20 år mellan dem.

Den ena var en midsommar när jag kanske var runt 20-årsåldern. Blev bjuden av en killkompis till hans syster och sambo ute på landet. Förutom god mat, en härlig stämning, grillat på kvällen,en hel del folk och ett par timmars aktivitet i form av bergsklättring i närområdet, så hände inget speciellt, men det var en oförglömlig fest. Så jättekul, så trevlig och mysig rätt igenom.

Nästa tillfälle var för inte så länge sedan. En kompis fyllde jämt, vi var några tjejer/kvinnor som satt hemma, åt gott och tjattrade på bara, men kvällen var magisk, och alla var så nöjda efteråt att vi skrev långa mail till varandra om hur trevligt det var och trots att vi inte alla kände varandra innan så är vi nu vänner på fb och har kontakt ofta.

Just detta fick mig att fundera. Vad är det som gör en fest så himla magisk och lyckad när alla bara trivs?

Är det folket som är inbjudna? Är det värden/värdinnan som gör det? Är det maten, dukningen, aktiviteten? Musiken, planeringen eller varför känns vissa tillställningar så "platta" och tråkiga medan andra bara är så lyckade?
 
Det går nog inte att sätta fingret på vad som gör det exakt, det handlar om att alla måste bjuda till och vara intresserade av att umgås. Men bra förutsättningar är människor som antingen har liknande intressen eller att alla är öppna och intresserade av nya saker. Att det fungerar med sittplatser så man kan umgås, att maten fungerar osv Men sen kan den där tillställningen där allt bara går fel bli lika magisk bara för att allt går fel. ;)
 
Jag tycker det är intressant ämne. Jag ordnar ofta tillställningar, försöker få till en varm känsla med dukning, mat som doftar, lite oording för att det inte ska bli för strikt, men samtidigt lägger energi på ljus, lite låg bakgrundsmusik, en hemtrevlig känsla där varken fokus ligger på att man ska prestera som människa, men samtidigt ändå prata och öppna upp sig mm för att folk ska känna sig bekväma. Har aldrig fått till den där wow-känslan och undrar hur den kommer sig på tex de två fester jag nämner ovan :-) Har ibland försökt ordna lite småaktiviteter för en annan stämning, men nja, får inte till det riktigt och undrar vad som blir fel ? :-)
 
Det är ett intressant ämne! ;) När jag är värdinna så tycker jag att det är svårt att faktiskt få den där känslan, mest för att jag då oftast har så många bollar i luften och vill att allt ska flyta på som jag har tänkt det. Det bästa tillställningarna ur den synpunkten är oftast de spontana, tex så hejade jag på grannen när jag stod och grillade våran kvällsman en sommarkväll, hon var ensam hemma så jag frågade om hon inte skulle äta med oss, vi hade mat så att det räckte. Hon tackade ja, och det är alltid trevligt att umgås med henne men precis när vi hade ätit färdigt ringde hennes dotter och man och undrade om hon var hemma för de hade vägarna förbi efter en studentmottagning. Så de kom in till oss även de, och helt plötsligt hade vi babblat bort fyra timmar, utan att någon av oss upptäckte det. En halv flaska vin blev utspilld över duken, efterrätten var ett glasspaket, maränger och lite chokladsås men vi hade otroligt trevligt. :D

Men för att en fest ska bli så där "wow" så tror jag att både gäster och värden måste anstränga sig lite, som gäst måste man vilja vara med i sammanhanget, kunna känna av stämningar och kanske inte driva sin ståndpunkt till förödelse bara för att. ;) Och värden måste sätta ihop folk som hen åtminstone hoppas ska fungera väl ihop, maten ska inte kräva en massa arbete och spring och man måste utstråla ett lugn. (det är oftast där jag faller, men gästerna brukar ha trevligt ihop men jag hinner sällan verkligen komma in i samtalen)
Titta objektivt på sina vänner, vi har en vän som är verkligen skicklig att föra ett samtal på en middag men hen kopplar inte av fullt ut och vi som känner hen vet att hen visar upp sin "socialskickliga sida" men umgås bara vi så har hen ett helt annat sätt att vara, uttrycka sig och reagera som hen bara visar med de som hen verkligen känner sig trygg med. Sen har vi andra som verkligen blommar upp i stora sällskap men blir lite tystare eller tar över för mycket i mindre sällskap. Vi har några vänner som vi aldrig skulle bjuda samtidigt/sätta vid samma bord eftersom det antingen skulle innebära fullständig tystnad eller fullskaligt krig, men vi tycker om dem alla för deras egen skull.
 
Bodde i ett kollektiv ett tag där vi fick till många riktigt bra fester. Där låg magiska formeln i att det fanns "nåt för alla". Ett stort vardagsrumsgolv att dansa på (med blandskivor som vi gemensamt satt ihop), ett karaokerum med både allsång och solosång på lekfull nivå, ett rum där folk spelade gitarr, och ett par rum att sitta och softa och snacka, och vi sålde alltid öl till självkostnadspris så att inga stack tidigt för att de hade slut på dricka. Det var tider det, blir nostalgisk när jag tänker på det.

När det gäller mindre tillställningar tror jag det hänger mest på vilka som kommer, vilket sinneslag folk har för tillfället, och hur de synkar med varandra. Men ibland är det bara supertrevligt utan att det går att sätta fingret på riktigt varför, och ibland är det trist fast det fanns stor potential att bli jättekul. Intressant fråga tycker jag!
 
Viktiga ingredienser för bra fest enligt min erfarenhet:

Alla ska inte känna alla

Det ska finnas utrymme för samtal (både rymdmässigt med lagom yta och ljudmässigt med lagom hög volym. Avskyr när våra DJ-kompisar envisas med att höja musiken så att det inte går att prata normalt...)

Det ska inte vara för uppstyrt, folk får gärna ha en uppgift eftersom de slappnar av mer då

Det ska inte drickas för mycket alkohol

Det bör finnas både popcorn och ballonger

Klart! :D
 
Rätt kombination av personer samt deras inställning. De flesta har väl gått på tillställningar utan att vara särskilt peppade och kan jämföra med att gå när man är rejält partysugen, stor skillnad. Ibland blir det bara sådär superbra när alla är på samma "nivå" samtidigt.
Sen spelar såklart mat, dryck, musik osv in, men det är människorna som gör festen :)
 
Ibland bara blir det så där magiskt. Mina bästa fester har varit när jag inte haft skyhöga förväntningar utan blivit glatt överraskad. Ett knep att ta till som jag tycker är bra om man själv anordnar festen, är om man efter ungefär halva sittningen låter alla flytta x antal steg åt ena hållet. Då har man möjlighet att sitta bredvid nya trevliga människor och om man mot all förmodan inte trivdes på sin första plats har man chansen att hamna bättre :)
 
Det är verkligen personerna som gör det. Absolut inte att alla nödvändigtvis känner varandra men att det är sköna människor helt enkelt. De bästa festerna jag varit på någonsin är de som involverat mitt ex och kretsen vi umgicks i. Alla, bokstavligen ALLA, är så vansinnigt underbara människor. De skulle vara enda anledningen för mig att flytta till Stockholm (men det kommer aldrig att hända).

Sedan har festtillfällena inte alltid varit så uppstyrda eller så men det har blivit en bra feeling, helt enkelt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Utanför mitt hus så vistas regelbundet en kattuggla. Och ingen som har en egen kattuggla behöver nånsin en väckarklocka! 😄 (Det enda...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: cassiopeja
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 698
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
35 309
Senast: monster1
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 153
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp