Vad gör halvblodsägare?

Att administrera antibiotika med personal det kostar säkert upp till 500 kr. Man kan tycka det är dyrt, men man får betala för allt som händer hos veterinären. Inget görs gratis.

/Lizzie
Antibiotika på recept som hämtades på apotek av ägare
 
Vad menar du med "de värsta"? Vi har både Evidensia och Anicura inom 1-3 mil att åka till. Anicura är lite dyrare, men de har också akutvård sena kvällar. Kommer man på akuttid så kostar det typ 2000 kr att öppna dörren. Jag hade en kattunge kvar där över natten för 1,5 månad sedan. Den fakturan var exakt noga specat vad jag fick betala för.

Likaså den privata smådjurskliniken - inte den billigaste, men den som kunde ta emot oss den min katt blivit riven i ögat av en annan katt med hornhinne sår som följd. Varje faktura var noga specad.

Att det kan bli dyrt hos en veterinär beror ju på vad man utreder och hur långt man är villig att gå. Oavsett om det är Evidensia/Anicura eller privat smådjursklinik. Sedan kan de stora klinikerna göra mer än de små klinikerna. Katten med hornhinneskadan klarade klinik utan att vi behövde bli remitterade till Strömsholm t ex. Där kan de göra mer, men då kostar det också.

/Lizzie
Jag upplever att A i allafall bemödar sig att ha bra personal och jag har fått riktigt bra vård, då får det kosta Och jag har inte tillräckligt bra koll för att veta hur mycket som går till skatteparadis.

Däremot på E har jag bara sett nyexade vet utan handledare som är superstressade och mår dåligt och säkert försöker, men inte ges utrymme att ge bra vård.

Men som min granne sa, exakt samma diagnos på samma djur 2200 på A och 700 hos privat liten klinik, det är stor skillnad (infektion på katt). Ska jag vara ärlig tycker jag att den privata vet kan ta lite mer
 
Jag upplever att A i allafall bemödar sig att ha bra personal och jag har fått riktigt bra vård, då får det kosta Och jag har inte tillräckligt bra koll för att veta hur mycket som går till skatteparadis.

Däremot på E har jag bara sett nyexade vet utan handledare som är superstressade och mår dåligt och säkert försöker, men inte ges utrymme att ge bra vård.

Men som min granne sa, exakt samma diagnos på samma djur 2200 på A och 700 hos privat liten klinik, det är stor skillnad (infektion på katt). Ska jag vara ärlig tycker jag att den privata vet kan ta lite mer
Och mitt närmaste evadensia har toppenpersonal dom har till och med tid att skicka sms när djuren ligger inne :)
Likaså anicura, tycker dom både ställen får så mycket oförtjänt skit visst är dom dyra men dom har så mycket bättre vårdmöjligheter och öppettider än en liten veterinär.

Ps anicura har räddat livet på en av mina hundar tack vare jourtiden som små veterinären inte har.
 
Och mitt närmaste evadensia har toppenpersonal dom har till och med tid att skicka sms när djuren ligger inne :)
Likaså anicura, tycker dom både ställen får så mycket oförtjänt skit visst är dom dyra men dom har så mycket bättre vårdmöjligheter och öppettider än en liten veterinär.

Ps anicura har räddat livet på en av mina hundar tack vare jourtiden som små veterinären inte har.

Exakt så min upplevelse av Evidensia och Anicura i vår stad också!

/Lizzie
 
Har du någonsin varit med om detta? När jag fick en tid kl 15 för min sjuka katt så fick jag besked om att det var just en aktuttid. Det är klinikerna väldigt tydliga med vad det blir för typ av besök.

Det är i princip omöjligt att ringa till en smådjursklinik och be att de "tittar" på ditt djur samma dag som du ringer. Om de bedömer att du MÅSTE åka in med ditt djur och du har turen att det finns akuttider. Då får du just en akuttid.

/Lizzie
Det är inte svårt här, jag var inne med min vovve akut idag på morgonen då han var lite halt. Det är en väldigt liten men populär klinik, dom hade inte tid med röntgen på morgonen men hade tid att klämma och känna på honom och skriva ut smärtstillande och antiinflammatoriskt.

Hade jag åkt till blå stjärnan akut idag så hade jag fått en dyrare akuttid, dom tittar dock gratis på hunden och det kostar först när veterinären tar i hunden.
 
Det är inte svårt här, jag var inne med min vovve akut idag på morgonen då han var lite halt. Det är en väldigt liten men populär klinik, dom hade inte tid med röntgen på morgonen men hade tid att klämma och känna på honom och skriva ut smärtstillande och antiinflammatoriskt.

Hade jag åkt till blå stjärnan akut idag så hade jag fått en dyrare akuttid, dom tittar dock gratis på hunden och det kostar först när veterinären tar i hunden.

Jag ringde runt till varenda klinik/privatveterinär i Örebro. Fanns ingen som kunde ta emot en måndag em. Jag kom hem vid lunch och hittade en av mina katter väldigt dålig. Då var det bara Anicura med akutmottagning som hade tid att ta emot.

Just måndagar är det oftast knökfullt för de flesta avvaktar med veterinär under helgen för att sedan var i desperat behov av veterinär på måndagen.

/Lizzie
 
Och mitt närmaste evadensia har toppenpersonal dom har till och med tid att skicka sms när djuren ligger inne :)
Likaså anicura, tycker dom både ställen får så mycket oförtjänt skit visst är dom dyra men dom har så mycket bättre vårdmöjligheter och öppettider än en liten veterinär.

Ps anicura har räddat livet på en av mina hundar tack vare jourtiden som små veterinären inte har.
Gilla också en anicura, me E och deras så kallade jourtid kan jag skriva en roman om. Men bra lokal ledning kan göra enorm skillnad
 
Jag ringde runt till varenda klinik/privatveterinär i Örebro. Fanns ingen som kunde ta emot en måndag em. Jag kom hem vid lunch och hittade en av mina katter väldigt dålig. Då var det bara Anicura med akutmottagning som hade tid att ta emot.

Just måndagar är det oftast knökfullt för de flesta avvaktar med veterinär under helgen för att sedan var i desperat behov av veterinär på måndagen.

/Lizzie
Det är väl olika beroende på vart man bor, jag vet inte. Göteborg är det ändå många hundar i men här är det väldigt sällan svårt att få en tid hos dom små klinikerna samma dag. Men som sagt, dom hade ju inte tid att röntga eller så, då hade jag fått ta tiden om två veckor, men titta på hunden har dom alltid tid med här. Jag vet inte om dom planerar in såna här drop in fall medvetet just för såna som mig och min hund, när hunden behöver in för att få recept och en snabb koll för att se så inget är brutet eller skadat, för att försäkra sig om att man kan avvakta. Hade min hund behövt akutvård så hade dom ju skickat oss vidare till Blå stjärnan istället.
 
Men det ska de ju berätta, inte få det att låta som om de har en avbokning och vi kan komma snabbt för att vi har tur.

Ja, jag har varit med om det

Handlar det om ett akut sjukt djur o jag ringer på vägen är jag med dig
Jag har åkt in på akuta tider många gånger men aldrig varit med om att veterinären ”mörkar” att det skulle bli dyrare. De säger ALLTID att det kommer bokas på en akuttid och att det påverkar kostnaden.
 
Men islandshästen då? Den är stor i Sverige och rids av förhållandevis stora ryttare i förhållande till sin kr
Islandshäst liksom andra äldre ponnyraser som gotlandsruss och engelska ponnyer (förlåt, små, stabila hästraser som fått utvecklats naturligt utan större inverkan) är i sin naturliga miljö så pass friska och anpassade att de ådrar sig färre dyra skador. Islandshästar är väl dessutom kända för att leva längre än andra hästar. Så en frisk ras helt enkelt.
Sen vet jag inte om det är dyrt eller billigt att försäkra en Islandshäst?
 
Islandshäst liksom andra äldre ponnyraser som gotlandsruss och engelska ponnyer (förlåt, små, stabila hästraser som fått utvecklats naturligt utan större inverkan) är i sin naturliga miljö så pass friska och anpassade att de ådrar sig färre dyra skador. Islandshästar är väl dessutom kända för att leva längre än andra hästar. Så en frisk ras helt enkelt.
Sen vet jag inte om det är dyrt eller billigt att försäkra en Islandshäst?

Jämfört med halvblod är de billiga att försäkra.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp