Bukefalos 28 år!

Vad gör man? Goda idéer någon?

Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Det skulle gå att räkna på men då behöver man väderdata från SMHI bland annat.

Avfuktare och/eller värme till torken är ett alternativ men säkert alltför dyrt i drift.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

"Vår" höbonde gör så. Han torkar höet under sommaren men kör även torken ett par gånger under hösten om det behövs (känns fuktigt). Men under vintern känns det som om att det är kört?
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Ett tips är att kontakta en maskinstation. De brukar kunna skörda, i alla fall fungerar det så här i Skåne.
Har du bara hög TS så borde det vara ok med ca 400kgs balar.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Ett tips är att prova att hitta någon som är intresserad av att köpa det på rot. En deel man kan göra är att de får det mot att de skördar, pressar och plastar det och du får de balar du behöver. Vet en granne som har kört den varianten i ett antal år och där delas balarna upp hälften var, i ditt fall kommer du ju inte ens behöva hälften själv, du kommer ju bara behöva en bråkdel om du har 8 ha vall och bara två hästar (Vi har 6 ha till 6 hästar och brukar då kunna sälja ca 1/3 trots att våra äter mkt och dessutom 12 månader om året)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
1 761
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 431
Senast: Sel
·
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 317
Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
666
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sulöm häst - tips
  • Ridstrumpor!
  • INK

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp