Biter sönder täcken mm.

Hur många hästar finns det i hagen/lösdriften?

Hur får de mat? Hur mycket och hur ofta?

Hur stor är hagen?

Underlag i hagen?
2 ponnyer 1 häst.

Mat i lådor rätt så långt ifrån varandra. 5ggr per dag.

Hagen vet jag inte hur stor men den är inte liten. De står dock mest vid grinden pga lerigt.😒

Halva hagen är lerig och resten är skog men de "vill" stå i leran.
 
Då låter det ju mer som att ni behöver hitta en lösning på den situationen eller dela på dem om din ponny blir vallad och biten. Svårt när ni inte verkar kunna kommunicera så bra!

Det jag tänkte på var att på min häst syns det ganska tydligt på om han inte själv mår bra (ont/stressad/missnöjd med något) och han bli även väldigt påverkad av om den andra hästen inte mår bra. Då blir han lite mer grinig. Uppenbarligen är det ju något i vardagen som stör hos era hästar numera.
Ja vi har sagt till men hon skyller på att det är den andra ponnyn, eller att det är min häst som retas så att han bits. Vilket inte är sant något av det...
 
2 ponnyer 1 häst.

Mat i lådor rätt så långt ifrån varandra. 5ggr per dag.

Hagen vet jag inte hur stor men den är inte liten. De står dock mest vid grinden pga lerigt.😒

Halva hagen är lerig och resten är skog men de "vill" stå i leran.
Är maten alltid slut efter en "liten stund"? I så fall har de för lite att tugga på, även om teoretiska mått av protein och energi är fyllda.

De är kanske i behov av mer tuggtid/pysseltid med maten.

Att ställa in en halmbal eller en bal med gräsfröhalm under en balkupa, eller i ett hörn av lösdriften kan ge mer harmoniska hästar.

Likaså om underlaget i ligghallen består av (ätlig) halm, som de kan pilla med.

Om man inte har en antalsmässigt väldigt stor lösdrift, så brukar hästarna trivas bättre rent socialt om de kan äta ur samma foderhäck.
Blir det "krig" runt fodret, så har de ofta för lite volymer att tugga på.
 
Bra saker att tänka på. Krokodilen i vår hage vill bara busa igång den andra hästen och strimla täcken är en kul grej tyvärr. Strimlar även flugtäcken på sommarbete. Behöver inte ha med mat eller tuggtid att göra, men bra att tänka på. Som sagt, Leovet spray funkar!
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 843
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 972
Senast: Cambrie
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 106
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 247

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp