Bukefalos 28 år!

Vad gör man? Goda idéer någon?

fejko

Trådstartare
Jag har en åker på 8 ha nyinsådd vall men ingen som kan skörda åt mig. Han som tog småbalsensilage till mig förra året vill inte göra det i år och jag vet ingen annan som gör småbalar. Storbal funkar inte då jag bara har två hästar. Suck!
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Hö? Eller hyra in ett företag, men då blir det nog dyrt plus att småbalsensilage är det inte så många som har maskiner för.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Storbal funkar även med två hästar!
Silaget håller betydligt längre än vad som ibland sägs här.

Våra fyra hästar gör av med en storbal på en vecka och silaget är helt OK hela tiden. Under våren käkar dom allt mindre silage varför sista balen brukar räcka i två veckor. Fortfarande helt OK.
Vi råkade av misstag (missförstånd) öppna två balar samtidigt för ett par veckor sedan och är nu inne på slutet på den andra. Helt OK.

Vår närmaste granne har två hästar och kör storbal utan problem.

Skulle ditt silage, trots allt, bli dåligt efter en tio dagar kan du lägga resterna på gödselstacken. Du har säkerligen gjort en bra affär ändå.

8 ha!? Det låter som om du behöver avyttra merparten av skörden oavsett, eller? Fr a om vallen hinner bli etablerad så man kan ta två skördar.
Ska hästarna beta vallen efter skörd?


Tips.
Be den som pressar att göra balarna så små som möjligt, dom behöver inte hamna på +600kg.
Se till att man gör ett bra arbete genom hela processen slåtter - plastning. Det är A och O för hållbarheten!

LIA
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Bygg en! Eller torka det ordentligt på fält och salta. Kan funka.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Jag vet inte vad jag ska göra med allt hö :crazy: Förra året gjorde jag småbal till mina egna + storbalar som jag efter mycket om och men lyckades sälja men jag fick inget betalt för blåögda jag kollade inte upp köparen och det visade sig att denne hade skulder till brottsoffremyndigheten. Det är inte särskilt lätt att sälja storbal för de är så knöliga att transportera längre sträckor.

Jag har inga egna maskiner så jag måste hyra in folk. Förra året kom de dessutom alldeles för sent så höet blev skitdåligt.

Har frågat grannen (kobonde) om han ville skörda en del men det ville han inte.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

I mina trakter är det ingen som använder skulltork utan här torkas det på fält.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Nej man måste inte, men det underlättar en hel del och är ibland skillnaden mellan en bra skörd och katastrof.

Ett problem med hö som vi upplevt de senaste åren är dom fuktiga sensomrarna/höstarna. Den fuktiga luften ventilerar in i det torra höet med damm och mögel som resultat. Efter tre sådana höstar på raken med skithö så bytte vi till hösilage.
Vi trodde innan också att dom stora balarna skulle bli förstörda i förtid, men det visade sig inte stämma alls.

LIA
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Man torkar på fält även om man har skulltork. Den drar bara ur det sista.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

LIA skrev:
Nej man måste inte, men det underlättar en hel del och är ibland skillnaden mellan en bra skörd och katastrof.

Ett problem med hö som vi upplevt de senaste åren är dom fuktiga sensomrarna/höstarna. Den fuktiga luften ventilerar in i det torra höet med damm och mögel som resultat. Efter tre sådana höstar på raken med skithö så bytte vi till hösilage.
Vi trodde innan också att dom stora balarna skulle bli förstörda i förtid, men det visade sig inte stämma alls.

LIA
Ja det där med att hö blir dåligt under lagringen är ett problem. Jag tror dock att det beror på var man bor. I södra Sverige och i kustnära trakter är luftfuktigheten mycket större.

Om man lägger ett lager halm ytterst så brukar man dock klara sig.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Det är just det där sista som ska dras ut ... ;)

Med skulltork blir man mindre väderberoende och kan också ta in höet lite tidigare. Enligt min erfarenhet får man ett friskare "grönare" hö.

Men så har vi det där med höstfukten! :cry:

LIA
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Funderar på att bara ta några storbalar och använda dem under vintermånaderna. Då borde de kunna hålla lite längre om man inte har alltför hög ts-halt.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Halmen runt är bra, men förutsätter en tillräckligt stor skulle. Vilket inte vi är försedda med. :smirk: Och jo, vi bor ganska kustnära.

För 5 eller 6 år sedan hjälpte inte ens halmen hos en inackorderare. En granne hade sin häst där över vintern och fukten drog in i halmen och in i hennes och vidare in i övrigt hö. Cirka 2/3 fick kasseras. Inte kul för dom.

Vad har hänt med klimatet egentligen?

LIA
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Var bor du? Jag kommer behöva köpa hö om jag har egen gård till hösten! :bump: Tittar på flera gårdar nu, landet runt...
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Gisburne skrev:
Var bor du? Jag kommer behöva köpa hö om jag har egen gård till hösten! :bump: Tittar på flera gårdar nu, landet runt...

Östergötland
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Gå ut redan nu och sondera terrängen för din hö/ensilageskörd!
Det pågår ju en viss omstrukturering inom lantbruket och risken är att man i vissa delar av landet får svårare med avsättningen för grovfoder. Kolla med grannar och förmedlare.

Var även tidigt ute med maskinföretagen! Det blir ju rusning till de första skördedagarna.
Storbal är inte något problem att frakta. Det görs hej vilt härikring med stora lastbilar.

Ett alternativ för dig för i år kan kanske vara att skörda så mycket som du själv behöver och putsa ner resten av arealen. Det betyder att köra med betesputsare ett antal gånger under säsongen och känns inte sådär kul, men ibland har nöden ingen lag. Det blir som att klippa en jättegräsmatta ungefär. Görs det tillräckligt tidigt och ofta behöver du i a f inte bry dig om klippet. Det kommer marken tillgodo.

Som jag skrev, så kan du använda storbal hela säsongen, från höst till vår. Det fungerar!

LIA
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Jag funderar på om man kan använda skulltork för att torka höet även under höst/vinter. Det förutsätter dock att det finns torra dagar tillräckligt ofta. Frågan är om det är tillräckligt torrt tillräckligt ofta för att det skall gå.
 
Sv: Vad gör man? Goda idéer någon?

Vackra höstdagar med hög, torr luft går det säkert bra. Att tänka på är att kall luft bär sämre med fukt/vatten så luften kan vara fuktmättad även om den inte känns så.

Senare är det väl försent att torka? Då har väl fukten redan gjort sitt jobb i höet så att säga.

LIA
 

Liknande trådar

Foder & Strö Skulle behöva lite hjälp från er som kan räkna eftersom min hjärna inte klarar av matematik. I år har vi fått två skördar som är så...
2
Svar
21
· Visningar
1 278
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 808
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 198
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag är så ledsen och besviken över mig själv för jag lyckats bli rädd för något som jag tyckte var så kul innan. Jag minns att jag bara...
Svar
15
· Visningar
1 272
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp