vad gör ni efter fortkörning?

B

**BORTTAGEN**

med en häst utan ngt särskillt problem....kyler? liniment? bandagerar? inget? (isåfall med vad och varför just det?)
 
Jag brukar skritta av direkt innan jag selar av och stretcha ordentligt innan duschen. Och ta pulsen efter 5 och 15 minuter (totalt pulsfreak), både vid snabbjobb och tävling (utom om hästen vinner :p då får man vänta...)

Tvättar karlederna och kotorna med Lactacyd i samband med duschen, och smörjer med Helosan när jag kommer hem.

Nu är jag väl förunnad med hästar som har torra fina ben, som varit skadefria fram till nu. 6-åringen har tyvärr fått sin första spruta i kotan, men hon har tävlat sen hon var tre så jag tycker vi klarat oss länge ändå...

/// Ghost
 
Ser till att hästen blir ordentligt avskrittad innan den går in i stallet och kläs av o duschas.
DET är tyvärr något som jag upplever att alldeles för många inom travet slarvar med... Och detta slarv leder till att en massa slaggprodukter blir kvar ute i musklerna, vilket inte är särskilt hälsosamt.

I övrigt använder jag i princip aldrig liniment ller annat om hästen inte har några problem. En frisk häst behöver inte det, är min åsikt. :)
 
Ibland kyllera + bandage, efter lopp/ tuffare jobb.
Annars kyler med kallt vatten så länge som möjligt efter, ev. lindar på kvällen...

:bump: Banni :bump:
 
Joggar av samt skrittar, ibland kyler jag med kylslangar (tuffa jobb) kyllera vid starter, om det finns tid och vädret lämpar sig för de gå ut i hagen en stund, bandage på natten.
 
Direkt efter fortkörning travar vi ner dom i ca 10 min. Efter det, till duschen, och där pulstagning. Efteråt direkt in i boxen, om det inte är fint väder, då får dom gå ut blöta till hagen. Om det är för varmt får dom gå in i boxen. Jag önskar mig en frigående walker, så hästarna kunde skrittas 20 min före, och skrittas ner ordentligt efteråt. Har vi kört rundbanejobb, träcker vi hästarna efteråt, och regeln brukar vara tills dom slutat blåsa, ca 10-15 min.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Jag vet inte riktigt, (lite förvirrad kanske) men jag får känslan av att författaren vill veta hur vi behandlar BENEN efter ett hårt jobb!? I så fall kan det vara en intressant fråga... Vad är bäst!? Kylande, värmande, först det ena sen det andra? Hur tycker ni att man ska verka bäst i förebyggande syfte?
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
617
Senast: tuaphua
·
Foder & Strö Man skall höra mycket för öronen trillar av. Senaste påståendet jag har hört är att betfor enligt en bekant inte skulle vara bra för...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 622
Senast: MiniLi
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
13 907
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp