Bukefalos 28 år!

Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

lovehorses

Trådstartare
Ni som jobbar och har mindre barn (gärna häst/ar också).
Vad har ni för aktiviteter med era barn tillsammans?
Jag menar som att fara och simma till något bad hus eller likande.
Nu pratar vi om per vecka.

Ibland får jag så dåligt samvete att jag inte gör något "roligt" med mitt barn, för lite son och mamma tid.Men samtidigt så jobbar man och sen går sonen på dagis.


SÅ hur mycket planerar ni in på ert veckoschema dät ni görnågot med erat barn.
Kanske man kan få lite tips!
svamelskrivning men hoppas ni förstår frågan...
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Min åsikt är att man inte måste åka iväg på diverse aktiviteter med sitt/sina barn för att göra dem nöjda. Huvudsaken är att man SER dem. Även om de är små så kan de vara med och hjälpa till med diverse hushålls- eller stallsysslor, vilket gör att de känner sig behövda. Samtidigt får man mamma-barn tid med dem.

Blir så ledsen när jag hör föräldrar som pratar om hur mycket de skjutsar sina barn hit och dit och är med på olika aktiviteter för att det tror att barnen ska bli lyckligare. När barnen ber om att få vara med och hjälpa till med olika saker som att t ex städa, laga mat, tvätta bilen m.m. (antagligen för att få känna ännu mer gemenskap med föräldrarna) så placeras de utanför. Det tar för mycket tid och tålamod att ha barnen med.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Håller med.

Har en 1½- årig dotter och hon är nöjd bara man går på en promenad med hunden och tittar på kossorna, plockar ur diskmaskinen eller går och gräver i sandlådan på lekplatsen. :laugh:
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Precis som min 1½ åring. Hon älskar att gå en sväng, räcker att traska ner till brevlådan och plocka kottar och stenar på vägen. Promenader på ca 150m kan ta över en timma om hon får plocka som hon vill:D.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Våra barn är 4 och 2. Fyraåringen går på simskola en gång i veckan den här terminen. Då åker vi hela familjen till badhuset och har kul. En annan kväll varje vecka har vi hyrt en jympasal på en skola i vårt område tillsammans med barnens kusiner och lite andra kompisar, då plockar vi fram alla redskap och leker och hoppar, och avslutar med lite fika. Toppen särskilt under vinterhalvåret då det kan vara svårt att vara ute och leka någon längre stund med små barn.

På helgen brukar vi väl gå en sväng på något museum eller så, om vi inte har något annat för oss. Under sommarhalvåret är vi gärna ute i skogen.

Våra barn är av typen man inte bara kan vara hemma med, de river stället då ;) - så någon form av aktivitet behöver vi liksom ha. Och då tycker väl kanske vi som föräldrar att det är roligare att fara iväg och göra nåt tillsammans med andra än att bara gå ut till lekplatsen.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Nu är det inte min unge, utan lillasyster !
Hon vart fyra i tisdags och jag och sambon brukar fara och hämta henne (4 mil enkel resa) och fara och bada, åka pulka, gå till biblioteket och liknande en gång i veckan.
Kanon kul tycker vi alla tre, då jag flyttat hemifrån men fortarande vill träffa lillan, sambon och jag får öva :angel: och hon får komma till civilisationen ett tag.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Det beror ju lite på vad man menar med mindre barn och vad man har i närheten. Elin är 6 år, fyller sju i sommar och har just nu ridning en gång i veckan och simskola en gång i veckan. Nu är det avslutning på simskolan, vilket jag tycker är ganska så bra nu när det börjar vara ljust och man kan vara ute på kvällarna.
Fredrik är 3 år, fyller 4 i sommar, han hänger med till simskolan när Elin är där, och badar samtidigt. Sen har vi lånat häst lite då och då och gått en promenad i skogen, vilket han tycker är jättekul. Men annars gillar han att vara med hemma och greja.

Båda gillar att plocka i trädgården, de brukar vara med och så, rensa ogräs osv, snickra är kul att pyssla med oxå.

Som andra har sagt, en massa aktiviteter är inte det viktiga utan att man gör något tillsammans, och ser barnen och pratar och lyssnar.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Nu låter det som jag inte alls gör något men ibladn får jag dåligt samvete.
Fast som alla skrev så är det vår och blir lite varmare så man kan börja dona i trädgården, (när all snö är borta först:laugh:)
Jag tycker att man får dåligt samvete när man hör kompisar och bekanta som säger att de har gjort en massa saker under veckorna...

Min son blir fyra nu i april.Det är fart i de små liven just nu...
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Våra barn är av typen man inte bara kan vara hemma med, de river stället då ;) - så någon form av aktivitet behöver vi liksom ha. Och då tycker väl kanske vi som föräldrar att det är roligare att fara iväg och göra nåt tillsammans med andra än att bara gå ut till lekplatsen.


Såna är många barn, mina också när de är rastlösa och när de INTE FÅR VARA MED.

Dom blir oerhört mycket lugnare och trevligare när dom får vara med och hjälpa till. Inte bara blir undanskuffade och får talat om för sig att dom är ivägen hela tiden. Därmed inte sagt att det är fel med aktiviteter, absolut inte. Men min åsikt är att många tycks välja fel väg att gå, de "lugnar ner" barnen med en massa aktiviteter, vilket istället ger motsatt effekt och leder till viss stress ist.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Jag tror att det beror på hur man bor, bor man tex i en liten lägenhet har man nog större behov av att åka bort och göra saker än om man bor i hus med trädgård där det finns utrymme att göra saker.

Sen älskar mina ungar att åka in till lekparken, eller till Busborgen men det är inget jag gör som en planerad aktivitet.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Vi har själva flyttat från lägenhet mitt i stan till stor villa på landet och visst är det skillnad. Behovet av att få vara med var större i stan, man måste ju dessutom se till att barnen verkligen får komma ut i friska luften och röra på sig.

Däremot är att ha planerade aktiviteter en annan sak. Många jobbar ofta heltid. Att ha diverse aktiviteter som man måste passa kan göra själva aktiviteten till ett stressmoment istället för att det känns som att man inte hinner med det ena och det andra. Nu säger jag inte att det alltid är så, men tråkigt nog alltför ofta. Jag tycker därför inte att man ska ha dåligt samvete för att man inte har nån inplanerad aktivitet.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Såna är många barn, mina också när de är rastlösa och när de INTE FÅR VARA MED.

Dom blir oerhört mycket lugnare och trevligare när dom får vara med och hjälpa till. Inte bara blir undanskuffade och får talat om för sig att dom är ivägen hela tiden. Därmed inte sagt att det är fel med aktiviteter, absolut inte. Men min åsikt är att många tycks välja fel väg att gå, de "lugnar ner" barnen med en massa aktiviteter, vilket istället ger motsatt effekt och leder till viss stress ist.
Ja alltså jag förstår hur du menar, fast ändå inte riktigt. För våra barn behöver ordentligt med fysisk aktivitet, att springa av sig riktigt. Och det funkar inte hemma i vår trea ;) utan är det inte bra uteväder (den lilla är väldigt frusen av sig) så behöver vi hitta på något annat så de kan röra på sig ordentligt.

Våra barn får absolut vara med och laga mat, baka och greja hemma, här skuffas ingen undan, men det kan inte ersätta fysisk aktivitet för dem. Jag tror definitivt inte de blir stressade av att åka och bada tex ;) Sen märker man ju på dem när de är såna dagar som det passar bättre att vara hemma och leka med trolldeg eller nåt.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Jag brukar hitta på något roligt varje helg när plånboken tillåter.
Jag har enbart sonen torsdagar till måndagar, vilket blir 4 dagar i veckan.

Det vi brukar göra när vi gör något kul är att antingen åka in till stan och gå på något roligt simbad, typ äventyrssimbad eller så går vi till Lek och Buslandet. Loke blir alldeles till sig när jag tar honom dit, så roligt har han där!:)

Men har jag lite mindre pengar så blir det att vi går till simbadet här i Kungälv. Det tar ca en kvart att gå dit och det är dessutom billigt där.

Det är för det mesta lördagar som vi gör något sådant och då är vi borta från ca 10 på morran till runt middagstid.

På söndagar åker vi ibland till min pappa och hälsar på.

När vi bara ska vara hemma, så är vi ute ett ar timmar här bland gårdarna och lekplatserna. Rätt ofta går vi in till centrum. Det finns en ankdamm där med en lekplats som Loke tycker mycket om. Tar med något att dricka och någon fika och bröd till ankorna.

Loke uppskattar ju att bara komma ut på gården, så jag tror inte att det spelar så jättestor roll för honom vad vi gör. Men eftersom att jag inte har honom varje dag, så tycker jag att jag lika gärna kan unna honom något extra skoj.

Hitills är han på dagis ca 30 timmar i veckan och ska väl få några timmar till då jag äntligen har fått en praktik! Så Loke kommer enbart att vara ledig på fredagar.

Jag ser till att vara hemma i tid och inte köra slut på honom:p, men han verkar uppskatta dessa aktiviteter mycket.:)
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Har inga direkta aktiviteter längre då vi slutat på babysim. Men vi gör saker hela tiden, Rasmus (1½ år) älskar att vara med och hjälpa till med att städa, plocka, vika tvätt :angel: gå en promenad, vara i stallet och plocka ett höstrå i taget ;)
Visst kännr jag oxå ibland "shit vi gör inget med vår son" men han är så otrolig nöjd, han är världens goaste och gladaste kille och han charmar alla. Han är snäll, kan mycket saker och vet vad han vill. Det hade han inte varit om han hade tråkigt hela dagarna.

Vi får alltid höra hur fin och snäll våran son är. Folk blir lite förvånade om han skulle gnälla till, för han är en riktig solstråle, t.om "jag hatar alla barn under 4 år" personer vill vara barnvakt åt honom ;) Så nog aktiveras han precis så som han vill och tycker om!
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Ja, att barnen behöver röra på sig håller jag definitivt med om. Men då kanske man får ta det när man har en lucka istället för att ha en massa aktiviteter inplanerade.
 
Sv: Vad gör ni för aktiviteter med era barn?

Ja, att barnen behöver röra på sig håller jag definitivt med om. Men då kanske man får ta det när man har en lucka istället för att ha en massa aktiviteter inplanerade.
Vår vardag funkar nog bäst med lite rutiner, lagom mycket rutiner. Att barnen vet att vi åker och badar på måndagar och träffar kusinerna och "jympar" på torsdagar gör att det flyter bra utan stress och utan tjat (för de längtar ju till båda grejerna). Men det är ju olika för alla förstås. Men höggravid och med två småbarn blir det oftast stressigare att vara spontan tycker jag - även om vi har utrymme för det med :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 510
Senast: Farao
·
Övr. Barn Sonen född -16 har redan stora problem i skolan, det är mycket slagsmål och skolpersonalen verkar inte ha någon koll på hur och varför...
2 3
Svar
59
· Visningar
15 109
Senast: Milosari
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 953
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Fästingmedel på innekatt
  • Magsjuk hund
  • Kastrera ja eller nej

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp