Vad gör det om hundra år

Tass

Trådstartare
... säger vi lite slarvigt ibland. Men allvarligt, hur tror du att det är om hundra år? Jag funderar lite löst och vänder på ett och annat. Till exempel:

1) Ofrivilligt barnlösa kineser reser till Skandinavien för att adoptera fattiga barn
2) Sverige har råkat ut för någon katastrof och alla är på flykt
3) Demokrati har inte längre högsta status som styrelseskick, för det har...
4) USA är inte dominerande i världen, utan det är...
 
Jag funderar mycket kring just läget i världen nu. USA tror jag kommer tappa styrka, dock är jag nervös för vilka som tar över. Jag funderar över Ryssland, de har ju rustat upp. Samtidigt kan mycket hända med det pågående religionskriget.
 
Jag funderar på klimatförändringar, och vad som händer dels om den odlingsbara arealen minskar, och dels om den flyttar. När det gäller klimatförändringar så är vi verkligen små. Krig, politik osv handlar trots allt om människors beslut, och man kan alltid fantisera om att konflikter går att lösa och förhandla om. Men när det gäller naturkrafter så är de inte förhandlingsbara.
 
Fast det behöver ju inte bara vara hemska funderingar. Det kanske blir bättre? Fred på jorden?
Tyvärr tror inte jag det iallafall :( Så groteskt mycket pengar i krig. (fred på jorden alltså, i övrigt hoppas jag att vi gör nått bättre iallafall)
 
Tyvärr tror inte jag det iallafall :( Så groteskt mycket pengar i krig. (fred på jorden alltså, i övrigt hoppas jag att vi gör nått bättre iallafall)
Om inte annat så handlar krig om pengar/resursfördelning/konkurrens. Men det finns trots allt ingen naturlag som säger att det måste vara krig även om det deprimerande ofta är så.
Jag läste någonstans att demokratier inte startar krig mot varandra, undantaget det forna Jugoslavien, när staterna var väldigt färska.
 
Jag tror delar av jorden kommer vara avbefolkad då människor flytt p.g.a krig. Det i sin tur leder till att andra delar blir trångbodda, som i vanliga fall är glesbygd. Sverige t.ex. kommer nog inte ha kvar lika mycket skogsmark då behovet av bostäder kommer öka.

Sen tror jag flera djurarter är utrotade p.g.a tjuvjakt. Jag tror också klimatförändringarna fortsätter öka. Istället för att göra något åt problemet tror jag människan kommer på tillfälliga lösningar, som leder till flera utsläpp osv.

Förhoppningsvis har forskning av sjukdomar lett till lägre dödlighet i cancer t.ex. Å andra sidan har väl nya sjukdomar hoppat upp istället.
 
Som kommer att vara grönt och bördigt och fint p g a klimatförändringar (!?)

Vad pratar de för språk? Lika bra att börja träna med en gång menar jag.
Då tvärvänder det för de har väl problem med torka och att odlandet blir svårt.

Istäcke tror jag inte på, under vatten i så fall. Isen tror jag kommer smälta bort
 
Då tvärvänder det för de har väl problem med torka och att odlandet blir svårt.

Istäcke tror jag inte på, under vatten i så fall. Isen tror jag kommer smälta bort
Dom har problem med torka nu ja. Men hur blir det sen? Mycket möjligt att det är så då också, men annars är det något som förändras över tid.

Under vatten kan jag också tänka mig. Men lika obeboeligt.
 
Klimatfrågan vågar jag inte ens tänka på. Klimatförändringar är min stora skräck. Människan är väldigt bekväm av sig och jag tror att det är en väldigt stor nackdel. I kombination med det behövs som sagt bostäder och skog tas ner kommer den bli svår att ta i tror jag.

Jag tror också att det kommer spridas någon ny sjukdom som kommer minska antalet människor framöver. Vi har ju bromsat flera sådana tack vare att vi har så bra läkarteam idag men tids nog tror jag att vi tappar kontrollen på en smitta.
 
Jag tror också att det kommer spridas någon ny sjukdom som kommer minska antalet människor framöver. Vi har ju bromsat flera sådana tack vare att vi har så bra läkarteam idag men tids nog tror jag att vi tappar kontrollen på en smitta.
Digerdöden tog kål på massor med människor under medeltiden. Då blev det å andra sidan lite lättare att komma över en bit jord att odla sin mat på. För de som överlevde.

Antibiotikaresistens är ett stort problem.
 
Klimatfrågan vågar jag inte ens tänka på. Klimatförändringar är min stora skräck. Människan är väldigt bekväm av sig och jag tror att det är en väldigt stor nackdel. I kombination med det behövs som sagt bostäder och skog tas ner kommer den bli svår att ta i tror jag.
Klimatfrågan går som sagt inte att dagtinga med.
 
Alla högkulturer går mot sitt slut. Tror ni den västerländska kulturen kommer att klara sig undan det? Och vilken är nästa högkultur?
 
... säger vi lite slarvigt ibland. Men allvarligt, hur tror du att det är om hundra år? Jag funderar lite löst och vänder på ett och annat. Till exempel:

1) Ofrivilligt barnlösa kineser reser till Skandinavien för att adoptera fattiga barn
2) Sverige har råkat ut för någon katastrof och alla är på flykt
3) Demokrati har inte längre högsta status som styrelseskick, för det har...
4) USA är inte dominerande i världen, utan det är...


Alltså ? Nu har jag alldeles för mkt fritid jag med .... MEN hur orkar ni ens dividera om såna här saker ?

Dvs nej jag funderar ALDRIG på dessa saker å är verkligen inte ett dugg intresserad av hur det ser ut om hundra år...
Bollen är rund och allt kan hända (byt ut bollen mot jorden)

Eller så ser det ut precis som nu men ändå inte... Inget nytt under solen liksom ...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 353
Senast: Milosari
·
Äldre Detta är alltså ingen debatt-tråd om rätt eller fel, om för eller emot utan snarare en tråd för de som faktiskt hjälper eller vill...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
16 874
Senast: honung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Semester.
  • När har ni vänt barnen framåt?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp