Vad hade du betalt i hyra? (Gissningslek,typ?)

Stefffie

Trådstartare
Av ingen annan anledning än ren nyfikenhet, så vill jag fråga Buke vad ni tycker är en rimlig hyra för nedanstående objekt. Jag bor utomlands, och i en marknad där det ständigt klagas på priser och boendestandard. Jag är väldigt nöjd med min boendesituation, men eftersom jag aldrig bott självständigt i Sverige (bara innan jag flyttade hemifrån) har jag inget svenskt perspektiv.
Så, Buke, vad hade ni tyckt varit en rimlig hyra för nedanstående objekt?

Rum i lägenhet med fyra sovrum. Delad tillgång till kök, vardagsrum, balkong, WC, badrum och hall. Tvättmaskin, torlare och diskmaskin. (Försök blunda för det faktum att du troligen inte velat dela lägenhet med 3 andra vuxna, jag vet att detta inte är vanligt i Sverige för annat än studenter. Detta gäller inte studenter, utan arbetande 20somethings). Ditt rum är c16kvm och kommer fullt möblerat - dubbelsäng, sängbord, byrå, bokhylla och rymlig garderob. Du h ar också tillgång till en del förvaring i övriga lägenheten. Standarden är OK - det har inte renoverats på ett tag, en del saker sitter lite löst, med märken på väggarna och lite flagnande färg här och där, men helt o rent på det stora hela - inga skadedjur, mögel eller liknande.

Läget - 30 minuters pendling dörr till dörr till jobb i stadskärnan, via pendlartåg 10 min promenad hemifrån. Lätt att komma in till olika delar av stan för nöjen på 30 min eller mindre, Också c 20 min promenadavstånd till två populära områden med mycket barer, klubbar, gallerier osv, men själva lägenheten ligger i tyst bostadsområde, med närhet till halvstor park.

Baserat på den informationen, vad hade du förväntat dig att betala i månadshyra, inkl. Värme, el, vatten, internet och TV licens?
 
Baserat på erfarenhet från boende i Berlin så hade jag sagt runt 2500-3000 kr beroende på hur stor staden är och hur dyrt landet är i övrigt.

Ett annat prespektiv är att jag just nu delar en trea (två sovrum) med tre andra och vi betalar drygt 10 000 kr per skalle. San Francisco. Svindyrt!

Tillägg: när det gäller boendepriser så måste man alltid ta hänsyn till lönenivån. I Berlin är 3-4000 kr i hyra relativt dyrt för en ung person. I San Francisco bor det enbart it-miljonärer. Typ.
 
Med tanke på att ett rum i en lägenhet i Göteborg kostar typ 3500-5000:- så satsar jag på att jag hade lagt mig lite högre i pris om det är en europeisk storstad.

Fast det är långt dit för min del. Inget är värt att dela bostad med andra vuxna människor, om det inte är min partner.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Burkfisk
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp