Vad hade ni behövt höra som unga?

(Nu har jag visserligen varit med om väldigt extrema saker som lärare som trakasserat mig, rektorer som bara stoppat huvudena i sanden och skolsköterskor som gjort upp dietplaner fast jag "bara" vägt 52 kg till mina 162 cm - för att jag blev mobbad för att jag var "tjock" osv. osv.)

Men om jag ska försöka vara lite generell ändå:
- Du duger precis som du är! Oavsett kroppsform, oavsett styrkor och oavsett svagheter. Du är bra precis som du är!
- Du får göra misstag och du är ingen dålig människa bara för att du gör det.
- Se till att ofta göra sådant som får dig att må bra - oavsett om det är att dansa, träna någon sport eller måla.
 
Det svåra är väl att man i tonåren lyssnar på sina kompisar, dvs andra tonåringar, och att det som vuxna säger inte är något man "litar" på ändå. Till exempel om en vuxen säger att man är vacker precis som man är, så försöker man troligtvis ändå passa in i kompisgänget genom att ändra på diverse saker (klippa/färga håret, sminka sig, pierca sig, tatuera sig, banta, osv osv osv).

Annars hade jag faktiskt velat säga till många unga som jag träffat på min arbetsplats genom t.ex. prao att det inte skadar att göra ett gott intryck och anstränga sig lite de få veckor man befinner sig på arbetsplatsen. Man vet aldrig när man kan ha nytta av ett gott ord.... :)
 
Det här med livsvisdomar är svårt för det är ju så att även jobbiga erfarenhetet formar oss och gör oss visare ...
Jag skulle nog säga att man ska hålla huvudet högt och kunna se både sig själv och andra i ögonen, behandla andra som man själv vill bli behandlad och stå upp för det man tycker är viktigt här i livet!
 
Jag ska prata inför en grupp tjejer om några veckor om hur det är att vara kvinna i en mansdominerad bransch. Jag vet redan vad jag ska berätta om det, men jag hade också velat lägga till peppande ord och allmänna livsvisdomar även om man inte är speciellt intresserad av själva branschen som jag pratar om.
Vad hade ni såhär i efterhand behövt höra när ni var tonåringar?

Jag hade velat att någon sagt till mig att inte ta så allvarligt på allt man "ska" göra, utan fokusera på det jag faktiskt ville. Och att man inte behöver veta vad man faktiskt vill direkt, och att man får ändra sig. Och att läsa mycket, lyssna mycket på musik och omge sig med folk som man faktiskt har utbyte av och inte folk som tar energi. Och att man inte behöver vara så himla bra hela tiden.


Tro på dig själv,
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 384
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Tänkte fråga lite öppet här där det säkert finns en del erfarenheter. Funderar på kommande hund. Jagar och har kommit in på att fundera...
2
Svar
24
· Visningar
1 391

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp