Bukefalos 28 år!

Vad hände? Han reagerade blev LIVRÄDD!

Nosgrimma

Trådstartare
Den 17 april fick jag hem en 1åring och allt har gått jätte bra! Inga problem med någonting, lite små "tjafs" när hovarna skulle lyftas första gångerna men det hade jag ju räknat med :p Men den sista veckan har jag kunnat lyfta dom helt utan problem. Jag kan ha honom uppbunden på gången, Jag har haft på sele å varit ute å gått och tömkört 2 ggr. Han har aldrig varit spec rädd för någon eller ngt i stallet eller i hantering, Tills idag!


Idag så kom hovis ut till stallet och vi stod i gången utanför boxen och pratade, inget att anmärka på hästens beteende då.
Jag gick in precis som vanligt, Knäpper fast grimskaftet, fortfarande va han helt lugn.
Så öppnar jag dörren, och så fort han såg hovis blev han Livrädd!
Han kastade sig bakåt och "fällde ut" alla ben åt varsitt håll, Spärrade upp ögonen så man såg ögonvitorna och stod å blåste!
Hovis tar några steg fram så han står precis innanför boxdörren och hästen börjar nu skaka i musklerna, jag ber hästen att ta några steg och komma fram till mig, vilket han Mycket tveksamt, med hela kroppen böjd från hovis fortfarande blåsande och med ögonvitorna fortfarande synliga.
Hovis tar några till steg och hästen är näst in till på väg att lägga sig ner!
han sträcker fram handen å smeker sakta halsen på hästen varpå han kastar sig in i väggen på motsatt sida. efter säkert 10min har han lugnat ner sig så pass att vi kan börja med att lyfta första benet. Allt gick relativt bra men hästen va rädd för honom ända tills vi slutade, då tog hovis grimskaftet och stod bara å pratade med mig i boxen då lugnade sig hästen lite och när jag började klia han i manen(som han älskar) så sträckte han sig efter hovis å skulle klia tbx :P å efter det så kunde hovis klia honom på halsen utan att han blev livrädd.. Vi knäppte då lös honom och gick ut ur boxen.

men jag kan inte låta bli att undra, VARFÖR blev han så rädd för honom?
Dom har träffats förut 2 ggr utan problem och även andra människor har varit och hälsat på honom helt utan problem.

Hovis var iof lite stressad när han kom men att det skulle trigga en SÅN reaktion har jag lite svårt att tänka mig, jag har varit väldigt stressad i stalet utan att han brytt sig om det. Jag frågade om han varit i ko stallet idag men nej, bara i häst stall..

Så, har ni några idéer om varför hästen reagerade så otroligt starkt på just honom, Just idag? :confused:
 
Sv: Vad hände? Han reagerade blev LIVRÄDD!

Min häst, nu 6 år har reagerat väldigt starkt på nya personer hela tiden även om det blir bättre o bättre. Vi har haft honom sedan han var 2.5 år och innan dess har inget allvarlig hänt. Det tog honom 3 år att acceptera hovslagaren, sista gången nu var han tom lite kaxig :banana:

Vad jag ville ha sagt var att precis som att hovis kan ha luktat/påmint om något otäckt så kan hästen lika gärna ha reagerat på något som vi vanliga dödliga inte märkt av. Dessutom kanske han har en släng av min hästs reservation vad gäller nya människor/händelser? Du kanske bara inte hunnit märka det under den korta tiden?

Ibland glömmer jag helt av mig och är inne i min lilla trygga värld om att min häst aldrig reagerar över någonting (han är väldigt trygg i de flesta situationer och väldigt lyhörd och "mattig") och så pang-bom flyger han åt sidan för att tränaren vill ge honom en klapp på halsen, följt av en väldigt misstänksam lång blick en bit i från. Det är precis som att han är lite inne i sin egna värld ibland och blir överraskad, då får man bara ta om det lite lugnare och sedan är han tillfreds igen.

Nu för tiden iaf. Hur han var som ettåring vill jag inte veta någonstans, det lilla jag träffade honom då gav mig inte mersmak. Den släkten växer dock till sig riktigt bra de första åren :)
 
Sv: Vad hände? Han reagerade blev LIVRÄDD!

Dessutom kanske han har en släng av min hästs reservation vad gäller nya människor/händelser? Du kanske bara inte hunnit märka det under den korta tiden?

Mja.. skulle kanske kunna vara så.. men jag vet inte, har lite svårt att tro det då han ändå har träffat ganska mkt andra människor som varit "främmande" för honom utan att varit något nervös eller reserverad. Han har ju som sagt oxå träffat denna hovslagare 2 ggr tidigare då han har kunnat klappa och prata med honom utan något bekymmer.. :crazy:
 
Sv: Vad hände? Han reagerade blev LIVRÄDD!

Reagerade på någon skum lukt kanske? eller prasslig jacka?
 
Sv: Vad hände? Han reagerade blev LIVRÄDD!

Reagerade på någon skum lukt kanske? eller prasslig jacka?

Ja jag funderar på om det kan ha varit hovslagarens ylle tröja.. Han hade på sig den först när han gick in i boxen och den va lite "stor" över magen så det såg ut som om han hade ngt instoppat under den. Kanske reagerade han på att det va "hotfullt"? det såg lite ut som om det var mot magen han riktade fokus innan han tog av sig den..:crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Köpte en ny häst i veckan (unghäst). Den är inte jättehanterad men snäll. Kan lyfta hovarna utan problem osv. Den går på bete med mina...
2
Svar
23
· Visningar
3 840
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 689
Senast: tuaphua
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 547
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp