Vad hände med knäet?

Piek

Trådstartare
Igår när jag reste mig efter att ha suttit på huk small det till i mitt knä.
Det kändes som det höll på att låsa sig när jag reste på mig men istället knäppte till på insidan av knävecket ungefär vid korsbandet/ledbandet eller vad nu den där "senan" som sitter där heter. Det gjorde nått så djävulskt ont och jag kunde inte räta ut benet efter och inte stödja på det alls på ca en halvtimme.
Idag känns det mycket bättre men känner av det när jag går och när jag rätar ut benet helt.

Vad hände? Bör jag vara orolig?
 
Igår när jag reste mig efter att ha suttit på huk small det till i mitt knä.
Det kändes som det höll på att låsa sig när jag reste på mig men istället knäppte till på insidan av knävecket ungefär vid korsbandet/ledbandet eller vad nu den där "senan" som sitter där heter. Det gjorde nått så djävulskt ont och jag kunde inte räta ut benet efter och inte stödja på det alls på ca en halvtimme.
Idag känns det mycket bättre men känner av det när jag går och när jag rätar ut benet helt.

Vad hände? Bör jag vara orolig?
Att kontakta vården och fråga samma sak är otänkbart?
 
Det kan vara den "mänskliga formen" av patella upphakning, kan smälla till lite då och då när man ska räta ut knäet efter att ha suttit med böjda ben ett tag. Åtgärdas delvis med att se till att muskler och senor är vältrimmade så att leden inte förskjuts allt för mycket.
 
Att kontakta vården och fråga samma sak är otänkbart?

Jag tycker du ska rådfråga en sjukgymnast.

Inte alls, ska ringa min naprapat imorgon. Eftersom det känns bättre känns det inte som något jag åker till hälsocentralen med. De läkarna där är dessutom kända för att skicka hem en med smärtstillande och ordinerad vila oavsett vad som felar.

Det kan vara den "mänskliga formen" av patella upphakning, kan smälla till lite då och då när man ska räta ut knäet efter att ha suttit med böjda ben ett tag. Åtgärdas delvis med att se till att muskler och senor är vältrimmade så att leden inte förskjuts allt för mycket.

Aha tack! Det ska jag absolut fråga naprapaten om och be om lite knäövningar om hon tycker det är en bra idé :)
 
Det kan vara den "mänskliga formen" av patella upphakning, kan smälla till lite då och då när man ska räta ut knäet efter att ha suttit med böjda ben ett tag. Åtgärdas delvis med att se till att muskler och senor är vältrimmade så att leden inte förskjuts allt för mycket.
Hur menar du att det sker? Och vad innebär det att leden förskjutits? Patellaupphakning (hos häst) orsakas ju av att ett av patellas ligament hakar fast i ett benutskott, att samma sak skulle inträffa hos människor har jag aldrig hört talas om.
 
Inte alls, ska ringa min naprapat imorgon. Eftersom det känns bättre känns det inte som något jag åker till hälsocentralen med. De läkarna där är dessutom kända för att skicka hem en med smärtstillande och ordinerad vila oavsett vad som felar.



Aha tack! Det ska jag absolut fråga naprapaten om och be om lite knäövningar om hon tycker det är en bra idé :)
Jag hade börjat med att fråga läkare och sjukgymnast. Naprapater behandlar inte skador i akut skede eller för den delen ledband eller senor? Eller gör era naprapater det?
 
Jag hade börjat med att fråga läkare och sjukgymnast. Naprapater behandlar inte skador i akut skede eller för den delen ledband eller senor? Eller gör era naprapater det?

Nej naprapater får inte behandla den typen av skador. Men denna är otroligt duktig och jag litar till 100% på hennes vägledning :) Säger hon att hon tycker HC eller sjukgymnast är det rätta går jag dit.
Smärtan är borta nu så att söka vård känns inte aktuellt så länge det inte kommer tillbaka :)
 
Hej!

Min gamla hästskötare gjorde en sån grej med sitt knä. Tror det var menisken hon hade sönder. Krävdes operation för att bli bra och var lång konvalescens på det.

/Lavinia, som skulle gå direkt till läkaren,
 
Hur menar du att det sker? Och vad innebär det att leden förskjutits? Patellaupphakning (hos häst) orsakas ju av att ett av patellas ligament hakar fast i ett benutskott, att samma sak skulle inträffa hos människor har jag aldrig hört talas om.

Skulle tro att det är patella luxation som avses, men en knäskål som hoppat ur led gör grönjävulskt ont och det är tydligt synligt att något är väldigt galet, så det känns inte heller troligt att det är något sådant som hänt.
 
Om det känns mycket bättre i dag var det säkert inget farligt som kom i kläm.
Om det fortsätter krångla i form av belastningssmärta och smärtsamma upphakningar borde du träffa en ortoped. Men oftast går sånt här över av sig själv på några veckor.
 
Efter att naprapaten kollade igår så var det ett solklart fall av kramp i muskelfästet. Lite massage och två nålar är det nu väldigt mycket mer avslappnat :)
Så lättad att det bara var muskulärt!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 195
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 134
Senast: illusion
·
Kropp & Själ (Nytt nick, gammal användare.) För att hålla det här inlägget från att bli en hel roman håller jag mig kort och skalar bort en del hel...
Svar
0
· Visningar
685
Senast: Mandarinen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
3 944
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp