Bukefalos 28 år!

Vad hände med min behå?

mandalaki

Trådstartare
Är i Grekland och har tvättat i lånad maskin. När jag tog ut tvätten såg min tidigare kritvita behå ut såhär:

null_zps2571e4b4.jpg


Den är alltså tvåfärgad! Vit och en äcklig beigerosa färg.

Inget i maskinen hade färgat av sig, det verkade snarare som om den vita färgen dragits ur på vissa ställen och att originalfärgen alltså varit den där fula rosa.

Samma sak hände med kanterna på ett linne och några trosor.

Jag funderade på om det lånade tvättmedlet kunde ha innehållit starkt blekmedel så jag köpte eget, milt tvättmedel och körde en maskin till några dagar senare.

Samma igen... Med en annan behå. Den blev beigerosa på insidan:confused:

Vad är det som händer när jag tvättar?:eek:
 
Sv: Vad hände med min behå?

Min spontana tanke är att det verkar som det är något i vattnet som missfärgar, vissa material är ju känsligare så därför kanske det blivit så delvis på plaggen? Trist när det blir så!
 
Sv: Vad hände med min behå?

Behåar är vitfärgade, så de kan mycket väl bli missfärgade om man använder blekmedel till dem. Då tappar de den infärgade vita färgen.
 
Sv: Vad hände med min behå?

Ja, det var ju min tanke också. Det var därför jag köpte ett milt tvättmedel, ett för handtvätt. Men det kanske innehåler blekmedel ändå. Konstigt dock att det inte drabbade hela behån, så vitt jag kan se är det vita samma material som en del av det rosa. Men antagligen är det olika material även om jag inte ser det

Tur att inte större plagg också blev förstörda.
 
Sv: Vad hände med min behå?

polyester och liknande syntetfibrer är i orginalfärg beigaktig så underkläder är vitfärgade och blir beige om de bleks ur.
 
Sv: Vad hände med min behå?

om det är som i Spanien så ska man alltid använda flytande tvättmedel alternativt lösa upp pulvertvättmedel ordentligt i vätska innan man stoppar det i tvättmaskinen. Ingen aning om varför. Jag har kapitulerat och accepterat.
 
Sv: Vad hände med min behå?

Det där fenomenet har drabbat mig också, här hemma i Sverige. Det var också spetsen på underkläderna som blev rosaaktig. Jag har inga svar men det måste ju vara materialet i spetsen som reagerat på något . men vad?
 
Sv: Vad hände med min behå?

Om du gillar beige så kan du färga bh:n i kokande té.

Ingen dum idé alls! Jag gillar egentligen bara vita underkläder men det är ju synd att slänga den, den är inte särskilt sliten.

polyester och liknande syntetfibrer är i orginalfärg beigaktig så underkläder är vitfärgade och blir beige om de bleks ur.

Aha, då är det blekmedel i allt tvättmedel här antagligen.

:mad:

Har du tagit av skyddsplasten?

Att du alltid ska spamma det här forumet!

:rofl::rofl::rofl:

om det är som i Spanien så ska man alltid använda flytande tvättmedel alternativt lösa upp pulvertvättmedel ordentligt i vätska innan man stoppar det i tvättmaskinen. Ingen aning om varför. Jag har kapitulerat och accepterat.

Det kan mycket väl vara likadant här. I flytande kanske man slipper blekmedlet.
 
Sv: Vad hände med min behå?

Blekmedel:mad:

Vill man ha en rosa behå så köper man en rosa behå, eller hur?:meh:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp