Vad händer vid proteinöverskott från kraftfoder?

majola

Trådstartare
Vad är riskerna med att överutfodra protein från kraftfoder? Jag har förstått att det bryts ner snabbare än protein från grovfoder, men vilka skador ger det på hästen?

/Majola
 
Har man otur kan hästen få Baron Gruff-sjukan. Sen hänger det ju på vad man menar med proteinöverskott, hur mycket det är i förhållande till övriga foderstaten.
 
Så länge det lättlösliga proteinet tas upp i tunntarmen är det inga större problem överskottet bryts ner o används till energi o kvävet pinkas ut.
När mängden lättlösligt protein blir så stor att det inte kan tas upp i tunntarmen utan fortsätter vidare ner i tunntarmen så kan det leda tillen överväxt av fel sorts bakterier i hästen kan bli sjuk i bla Baron Gruff.
PL
 
Baron Gruff var en travhäst som dog i en häftig diarre som man inte lyckades stopppa trots intensivbehandling.
I engelskspråkig litteratur kallas det for Colitis X.
PL
 
Jag har en fråga till nu.

Kan hästar få Baron Gruff av att föräta sig en gång eller krävs det en längre tids överutfodring? Hur stor över utfodring rör det sig om?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
725
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag har en liten islandshäst som verkar omöjlig att få upp i vikt just nu. Enligt analys borde hon behöva 7kg hö och lite extra protein...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 080
Senast: Kalkon87
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 522
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 274
Senast: nexxa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp