Vad hände med Sarahenrietta B Källström?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Mabuse

Trådstartare
I senaste Ridsport var en artikel om Knytkalaset, där tidigare deltagare listades. Det slog mig när jag läste den att Sarahenrietta B Källström helt verkar ha försvunnit från rampljuset. Vet någon vart hon blev av? Hon var ju värsta stjärnskottet, vann allt och var Jan Brinks påläggskalv, ungefär som Marina Mattson idag. Vad hände egentligen, hon borde väl rida Grand Prix idag, men verkar inte tävla alls?
 
Har inte hon slutat tävla? Hon åkte väl till Spanien och var där efter dopinghärvan sen kom hon nog inte tillbax till tävling efter det..tyckte jag läste det någonstans
 
Har för mig att hon skulle plugga istället?

Så hon la av med ridningen helt och hållet, helt enkelt? Det verkade ju vara en så enorm satsning, det kändes som att hon vann allt som YR, och seniorkarriären var redan planerad vad jag minns. Föräldrarna stöttade väl också mycket, så det verkade ju finnas ekonomiska möjligheter också.
 
Hon kände inte riktigt för att tävla eftersom hon började plugga, inte tiden helt enkelt, och att Diezel borde vara hos någon som ville ut tävla mer, men att han kanske inte skulle kunna gå hela vägen till GP eftersom han är 15 nu. Men det kan hända att hon skaffar något nytt senare, unghäst isåfall.
 
Hon kände inte riktigt för att tävla eftersom hon började plugga, inte tiden helt enkelt, och att Diezel borde vara hos någon som ville ut tävla mer, men att han kanske inte skulle kunna gå hela vägen till GP eftersom han är 15 nu. Men det kan hända att hon skaffar något nytt senare, unghäst isåfall.

Med andra ord har hon lagt elitsatsningen på hyllan för gott? För några år sen verkade det ju som att hon satsade för fullt på ridningen, och att hålla på med hästar på heltid. Från det till att ett par år senare inte "känna för att tävla" alls - och att ha en häst på elitnivå samtidigt som man pluggar är ju alls inte omöjligt om man har uppbackning hemifrån ekonomiskt och praktiskt.

Jag tänker att om man satsar allt man har i flera år, på heltid, på att lyckas med och bli bra på något, så borde det ju ligga mer bakom beslutet att gör något annat med sitt liv än bara att man kom på att man inte hann längre för att man pluggade. Varför alls plugga om man vill göra en satsning mot eliten? Så det känns ju som att beslutet att lägga ner elitsatsningen kom innan beslutet att plugga.
 
@Mabuse

SHBK valde väl tillomed att inte läsa gymnasiet utan att ist jobba hos jan brink? Just för att kunna elitsatsa totalt. Tråkigt att hon slutat för hon var grym ju.

Antar att hon läst in gymnasiet nu då om hon pluggar :)
 
@Mabuse Finns fler ryttare som gjort samma sak. Bla Linda Hallgren i hoppningen som var superlovande och hade fantastiska resultat. Hon la av helt och hästarna sålde. Tror att hon kanske fortsatte hobbyrida lite.

Att SHBK slutade tycker jag är jättesynd eftersom hon red väldigt bra. Men jag har all förståelse för att man kommer till insikt om att man inte vill leva det livet som en elitsatning innebär.
 
Hon kände inte riktigt för att tävla eftersom hon började plugga, inte tiden helt enkelt, och att Diezel borde vara hos någon som ville ut tävla mer, men att han kanske inte skulle kunna gå hela vägen till GP eftersom han är 15 nu. Men det kan hända att hon skaffar något nytt senare, unghäst isåfall.
Diezel gick o skräpade i hage en del år efter 3 plac. i breeders också. Synd.
 
Visst att man kan bli nyfiken men är kanske inte nödvändigt att rota vidare efter man fått svar på att hon numera pluggar och inte har några egna hästar längre. Kan vara ngt privat som hänt osvosv och känner man inte henne är det inget som behöver spridas på t.ex buke väl? :)
 
Visst att man kan bli nyfiken men är kanske inte nödvändigt att rota vidare efter man fått svar på att hon numera pluggar och inte har några egna hästar längre. Kan vara ngt privat som hänt osvosv och känner man inte henne är det inget som behöver spridas på t.ex buke väl? :)

Absolut, det är bara lite ovanligt att folk som satsat allt på ridningen och tävlat på elitnivå och satsat mot toppen slutar helt bara för att de börjar plugga. Snarare är det så att man slutar, bestämmer sig för att göra något annat, och då börjar plugga för att kunna det. Har man satsat allt på ridningen har man ju ofta försakat utbildningen, precis som hon gjorde, så om man slutar rida har man lite att ta igen.

Med en sån dramatisk kursändring av en lovande och satsande ung ryttare, så borde det ligga mer bakom än bara att man en dag kommer på att man inte hinner hålla på med hästar längre. Självklart kan det ligga något privat bakom, men om det är något systemfel som gör att till och med hårt satsande och framgångsrika ungdomsryttare kroknar när de ska bli seniorer, så är det ju ett problem. Det är förhoppningsvis inte meningen?
 
En elitsatsning kräver massor. Både i tid, arbete och pengar.
Jag har full förståelse för att alla inte vill göra den satsningen.
på Seniornivå blir det väldigt mycket högre krav så att man väljer att hoppa av och skaffa sig en civil karriär handlar inte om att krokna utan om att välja nåt annat.
 
Fast planen var ju, om jag minns rätt från alla artiklar som skrevs när det begav sig, absolut en fortsatt satsning på seniorelitnivå. Ingen tvekan alls om saken. Så det måste ju varit något som fick planerna att ändras så radikalt.

Det finns ju andra som är mer jaja, jag tar det som det kommer, få se vad jag gör sen, men hon var ju supermålinriktad, ett liv i dressyreliten och inget annat. Strunt i skolan, strunt i allt annat, dressyren är det jag vill satsa mitt liv på, typ.
 
Vad är det som säger att hon kan komma igen?
Det är väl skitbra att ha en utbildning för livet.

Isabelle W. är väl advokat... utifall
 
Jag tycker inte det är så konstigt att en förhållandevis ung människa en dag känner att "Nej, jag vill faktiskt inte det här tillräckligt mycket". Utan att något mer hänt, än att man gradvis insett att nej det här vill jag inte/orkar jag inte/är jag inte beredd att lägga ner så mycket som behövs på.

Händer "dagligdags" för vanliga dödliga. Folk slutar med hästar efter 25 år, för de helt enkelt insett att de inte tycker det är tillräckligt roligt längre och faktiskt vill resa, måla eller helt enkelt bara ha ett liv med mer pengar och tid än vad hästlivet innebär. Människor hoppar av läkarprogrammet sista året för de insett att de faktiskt inte alls ville bli läkare utan egentligen vill de bli skogsmaskinsförare. Skogsmaskinsförare som kommer ur generationer av skogsmaskinsförare och som arbetat som det i många år säger en dag upp sig för att börja plugga till sjukgymnast.

Osv osv.

Människor omvärderar ganska kontinuerligt sitt liv, och ibland kommer man helt enkelt fram till att man nu vill annorlunda än då. All heder till de som då faktiskt "vågar" att bara ändra riktning, ändra livsplan. Och inte fortsätter på den utstakade vägen eftersom det är vad alla förväntar sig/man "borde" osv.

Nu har jag aldrig elitsatsat, men jag kan ju gissa att det är lätt att mitt uppe i det bara åka med. Och inte förrän efter ett tag inse att man inte längre vill, inte längre vill leva det liv det innebär. Sen att beslutet kommer en viss dag/period - det är oftast mer slump än något annat. Beslutet har oftast mognat under lång tid därförinnan. Samtidigt som det utåt verkade som att man var all in..
 
Allra märkligast tycker jag det är att nästan skuldbelägga en ung tjej för att hon väljer att satsa på utbildningen framför elitsatsningen.
@Mabuse du skriver "Varför alls plugga om man vill göra en satsning mot eliten?" Öh, jo, för att det är idiotiskt att förlita sig på att man ska kunna försörja sig på hästar resten av livet. Man kan bli skadad, sjuk, hästarna kan bli skadade, det är en stenhård bransch och man jobbar nästan dygnet runt.
Självklart ska man applådera att någon väljer att skaffa en utbildning, dessutom rätt nyttigt att få leva vanligt studentliv ett tag. Jag har inte elitsatsat under studietiden, men jag har ändå känt mig låst med hund och häst. Det är säkert dödsskönt att bara få vara student.

Dessutom har vi ju förmånen att hålla med en sport som man inte blir för gammal för när man är trettio. Hon kan ju lätt skaffa sig en fin häst när hon pluggat klart och fått ett jobb med vettig lön, och fortsätta sin elitsatsning då.
Ser inga konstigheter med det alls. Tycker snarare det låter ganska vettigt och hälsosamt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp