Vad hände med Sarahenrietta B Källström?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså, Sara är en väldigt nära vän till mig, så det är inte som att jag tänker sitta här och ösa ur mig en massa privat info om henne och hennes livsval, jag känner att det jag sagt räcker gott och väl som svar på frågan som ställdes. Det finns liksom inga smaskiga skandaler att gotta sig i eller så.
 
Med andra ord har hon lagt elitsatsningen på hyllan för gott? För några år sen verkade det ju som att hon satsade för fullt på ridningen, och att hålla på med hästar på heltid. Från det till att ett par år senare inte "känna för att tävla" alls - och att ha en häst på elitnivå samtidigt som man pluggar är ju alls inte omöjligt om man har uppbackning hemifrån ekonomiskt och praktiskt.

Jag tänker att om man satsar allt man har i flera år, på heltid, på att lyckas med och bli bra på något, så borde det ju ligga mer bakom beslutet att gör något annat med sitt liv än bara att man kom på att man inte hann längre för att man pluggade. Varför alls plugga om man vill göra en satsning mot eliten? Så det känns ju som att beslutet att lägga ner elitsatsningen kom innan beslutet att plugga.

Jag tycker inte det är det minsta konstigt eller ovanligt att man slutar med heltidshästeri eller lägger det på hyllan ett tag.
Det är en ung tjej. Unga tjejer kan väl ändra sig mycket kring vad man vill och inte.
Att skaffa sig en utbildning är klokt!

Att jobba med hästar är ett slitgöra. Att dessutom elitsatsa är bara det en slitgöra som begränsar ens liv väldigt.
Och nja, jag tror det blir svårt att hålla en häst och sig själv på elitnivå som senior samtidigt som man pluggar.
Ska man elitsatsa ska man också ha tid att sitta och kuska runt på tävlingar på helgerna, inte alla.. But still..
Och så måste man träna utöver ridningen. Och äta rätt, sova rätt och rida mycket för att hålla timeingen på topp.
Ska man kliva upp från YR till senior så ska man upp rätt rejält i svårighetsgrad, som vissa sa. Formen, övningarna etc..
Det kräver mer av ryttaren utöver hästen. Så man kan inte bara lämna den på träning och själv rida lite då och då.

Det kan vara skönt för en ung tjej att få gå ut nån kväll med kompisar, kunna åka bort nån weekend, sitta uppe och plugga om det behövs etc..
Jag vet fler som elitsatsat som backat av. Det ser jag inga konstigheter i!
 
KL
fattar inte riktigt att diskussionen eller undringarna fortfarande pågår efter den info som redan givits i tråden. vad vill man med det, annat än isåfall få detaljer osv? Märklig tråd eftersom det gäller en specifik namngiven person. svaren som gavs redan tidigt i tråden lär vara fullt tillräckliga.
 
KL
fattar inte riktigt att diskussionen eller undringarna fortfarande pågår efter den info som redan givits i tråden. vad vill man med det, annat än isåfall få detaljer osv? Märklig tråd eftersom det gäller en specifik namngiven person. svaren som gavs redan tidigt i tråden lär vara fullt tillräckliga.

Det hade ju kunnat vara så enkelt som att det visade sig att det krävs andra saker för att lyckas som senior än som junior, eller att dagens tempo och det som krävs för att lyckas som YR är så mycket, att det suget hästlusten ur vem som helst. Alltså ett systemfel, och det är ju i så fall intressant. Meningen med systemet för juniorer är väl att bygga en bra grund för dem som seniorer, och då är det ju intressant om de strukturerna inte funkar.

Eller så berodde det på typ en skada eller nåt annat som inte alls har med strukturer att göra, och då är ju det också intressant, för då är det ju ren slump och inget systemfel.
 
Det hade ju kunnat vara så enkelt som att det visade sig att det krävs andra saker för att lyckas som senior än som junior, eller att dagens tempo och det som krävs för att lyckas som YR är så mycket, att det suget hästlusten ur vem som helst. Alltså ett systemfel, och det är ju i så fall intressant. Meningen med systemet för juniorer är väl att bygga en bra grund för dem som seniorer, och då är det ju intressant om de strukturerna inte funkar.

Eller så berodde det på typ en skada eller nåt annat som inte alls har med strukturer att göra, och då är ju det också intressant, för då är det ju ren slump och inget systemfel.

förstår inte riktigt ditt svar på min kommentar. Det låter mer som att en tråd mer allmänt och operson-relaterad , vore lämplig utifrån det du undrar över osv och vill gräva i spekulations/teorimässigt med olika anledningar osv varför ngn slutar ?
 
@Mabuse Jag tycker att det är väldigt intressant med hur strukturerna inom hästvärlden påverkar vilka som väljer att satsa och hur sporten är uppbyggd mellan de som satsar och de som inte gör det. Ridsporten är troligen ganska unik eftersom de som satsar för att komma långt och amatörer/hobbyryttare kan följas åt ganska högt upp i klasserna.

Men att diskutera kring SHBK specifikt känns inte rätt.
 
Men att diskutera kring SHBK specifikt känns inte rätt.
Jag har varit lite tveksam till den här tråden, att diskutera SHBKs val är lite på gränsen med tanke på att hon uppenbarligen har valt att inte längre vara en offentlig person inom ridsportvärlden.
Dock tycker jag tråden hållit en god ton så jag har låtit den vara.

Nu känns emellertid ämnet uttömt och vi får leva i ovisshet om vad SHBK väljer att göra med sitt framtida liv.
För mig känns det ok, om någon annan känner att den vill penetrera saken vidare så går det bra att höra av sig och motivera varför.

LenaH, moderator
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Guldfasanerna
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp