Bukefalos 28 år!

Vad har de blivit av era 02or?

S

smultronglass

Just som rubriken lyder: Vad har de blivit av era 02or?

Våra små älsklingar är 5 år nu, och de flesta har nog börjat bestämma sig i vilken gren hästen ska fördjupa sig i.
Eller är den en allroundhäst kanske?

Så, vad är de tänkt att din häst ska bli?

Lägg gärna ut bilder med :)

:bump::bump:
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Jag börjar väl då.


Calero 02:a såklart ;) valack varmblod fd. travare ej startad bara lite travtränad


Vi ligger lite efter i träningen just galoppen då han har varit lite halt och stod mest under sin trots.

Nu tränar vi för fullt och han rids ca 30-40 min /dag. I alla gångarter, vi har inte riktigt bestämmt oss vad han blir för något.
Förmodligen dressyrhäst då han har väldigt fint steg i traven även galoppen börjar växa fram.
Han är inte hoppad så mkt, bara några små skutt på ca 60 cm.
Löshoppad 75 cm.



Har ingen riktig ridbild, ska fixa de senare och lägga ut.

Era älsklingar då? :)
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Jag har ett halvblod efter Lucky Light som är duktig i både dressyr och hoppning.
Han är en stor kille på ca 173 cm,ska försöka lägga ut en bild men är inte teknisk:o, men ska prova:smirk:
Han har startat i en LB3, och kom 12:a med 60%, men det är väl hoppningen som jag tycker är roligast.Som 3-åring fick han hoppdiplom med 8-10 i löshoppningen.:banana:
Klass 1 i gångarter.Vi är nu uppe på 1.10 höjder och avklarat 3 tävlingar på den höjden, 1 felfri sådan.
Han har el är ganska tittig av sig, men hoppa det kan han:bump:
En riktig goding är det:rofl:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

*Puttar*

tiiiiiiiiio
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Jag har ett nordsvenskt brukssto f 02, 156cm hög, e:Vikt, ue:Lindar som jah köpte för knappt ett år sedan som i princip ohanterad. Snäll, men ofostrad, stökig, fet och med avkliad man :crazy:

Hon är numera riden, arbetar i en för utbildningspunkten och exterören ändamålsenlig ändamålenlig form i alla gångarter. Ryggar och gör relativt korrekta skänkelvikningar i skritt. Hoppad 80cm, löshoppad 110cm. Tål all trafik, är okomlicerad och trevlig att rida.

Hon är "dressyrtömkörd" en del på volt med tempoväxlar i skritt och trav, har dragit mindre stockar med sax i skogen, harvat och gått framför rockard på ett bra sätt.

En toppenhäst i precis all hantering, snäll, kolok och vacker!

Tanken är att hon skall vara en rolig och allsidig fritidshäst, vilket hon passar utmärkt som! :love:
12633924.jpg

12283586.jpg
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

jag har en varmblodshingst -02. Köpte honom Oktober förra året och har kämpat med hingstigheter och annat. Jag har bestämt mig för att han ska bli dressyrhäst då han är så pass lugn att jobba med och går som i klocka i skritt och trav och även galoppen börjar kännas helt okey nu!

Rider honom ca 4-5 dagar i vecka varierat paddock och skogsriding. 1-2 dagar kör jag, spelar fotboll eller gör annat småskojj med honom! Då jag rider honom brukar det bli i 30 minuter hårda pass eller lite lugnar ca 45min-1timme.

Jag hoppas på att komma ut på våran första dressyrtävling till hösten! Tidigare i våras var vi ute på vår första hopptävling, och han gick super för att vara första gången bland så mycket hästar och folk, även första gången han hoppade färgbommar. Fick en vägran då han var tvungen att nosa på hindret :D haha.

:)
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Vilken fin nordis! :love: Är helt förälskad!

Brakdown: Din vbl hingst låter lite som min valack.
Har du inge bild? :)
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?



Ridbild har vi nu fixat :) Ignorera min lättridning :o :D
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

*puttar upp tråden lite*
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Kruses öde är att bli en allroundhäst med starkast inriktning på dressyr. Har börjat träna honom ordentligare i dressyr nu och det går väldigt bra. Har tyvärr fått problem med högergaloppen men vi jobbar på det.
Tävlade nyss i en clearround, höjd 50 och 60, som gick kanonbra förutom ett stopp i varje klass, men det var mitt fel ;)
Ska i september vara med på kvalitetstävlan och jag hoppas han är väldigt på hugget då och gör ett gott jobb :)
I framtiden ska vi hoppa lite högre också så fort matte slutar vara så nervös ;)
hoppkruse_1185220329.jpg

kruse_088_1159690034.jpg

Bruksridning är också en sak vi satsar stenhårt på. Målet är att kvala in till bruksSM nästa år.
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Jo absolut! Jag fixar in en bild när jag kommer hem, ca om en halvtimme :)
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Min 02:a hade (har) sadeltvång när jag köpte honom nov. -05. Därför fick jag börja om med honom helt och hållet. Så han ligger rätt mycket efter utbildningsmässigt.

Förmodligen blir det någon programridning till hösten och sedan tävlingsdebut till våren. Just för tillfället är han riktigt unghästlat :angel:

Har precis börjat hoppa in honom så ev kanske det även blir några clear rounder till våren.

9321994.jpg


11661505.jpg
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Gud vad fina hästar allihop , längtar tills min häst blir 5 :) hon är också lite efter i utbildningen pga sjukdomar och skador :(

Men hon lär sig fort :D
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Min lilla 02 är ett halvblod efter Patrice. Är nu en hopphäst men ska bli en fälttävlanshäst. Tänkte starta vår första FT nu i höst eller i vår :rofl:

Annars rider vi ca 6 dagar i veckan, han är väldigt snäll å lättlärd, jag har blivit befriad från all trots, *peppar peppar* :smirk: Hoppar på 90-1m nivå på tävling och ca 1,20 på träning. Men pollen tycker jag är vääldigt tråkig som inte hoppar högre. :smirk:

Jaja nu kan jag ju passa på att fråga, e det BARA jag som tycker att det är lite jobbigt att hästarna blivit så vuxna :crazy: HUHU, förut va min polle lite halvgalen vid hoppning, men nu gör han bara det han ska, och alla tycker att de borde va skönt, och det är det ju, men man saknar ju "unghästtiden" lite ?! ;)

Har ingen bild nu, har bara från förra året...
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

min frieserhingst född 2002 köpte jag 26 januari iår.
ej inriden. med andra ord sent tagen.
va tunn så han fick gödas först och tömköras.
reds därefter in. har haft han precis ett halvår nu.
han är nu tävlad 2 st lb dressyr med nästan 61%.
en 80 cm hoppning och en 70 cm och en 50 och en 60 cm.
har kört han med vagn en gång.
hade tänkt tävla mer dressyr nu men flög av han 23 juli o bröt skulderbladen och kan ej rida just nu. så jag har avanmält :(
han går givetvis även på bete och smälter.
2.jpg


sålde en arab i början av året runt dec/jan som också är född 2002.
hon va tävlad lc dressyr och 90 cm hoppning felfritt innan hon såldes. hoppade allt, 90 va ingenting för henne. provade 110 ett par grr bara för att se på träning men hölls lägre pga åldern. hade henne sen föl.
6.jpg
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

vilken snygg frieser , dom e så grymt coola alla frieser hästar :D
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Har ett sto som det ännu inte har blivit något av :angel:
Halvblod, import Polen.
Köpte henne förra sommaren och började rida in henne, sedan visade det sig att hon var dräktig så hon går nu med föl. Fick en smärre "psykos" (= skogstokig och farlig!) efter fölningen och har inte ens varit att fundera på att återuppta utbildningen förrän nu för någon månad sedan..(fölade i mars) Så nu har vi börjat om igen och jag ska förhoppningsvis upp på henne igen under nästa vecka, ska bara se till att få ut en kompis som kan ta emot mig!:p

Bilden är från i höstas, börjar bli lite uttjatad nu, ska försöka få nya bilder nu när jag ska upp igen... :)

karma-rider-edited.jpg
 
Sv: Vad har de blivit av era 02or?

Fina hästar ni har allihopa! :)

Skönt att de inte bara är jag som är efter i utbildningen ;)
Han börjar då få in tekniken i hoppningen nu, så de är bara att jobba uppåt. Ska bli spännande att se vilka höjder han kan nå :)

Jag saknar unghäst tiden :/ Fast, Calero har börjat komma på att han kan testa igen :P Nu efter bete, ingen stor trots som tur är :) Bara lite lathets trots eller vad man ska säga :p
Han visste helt plötsligt inte vad ytterskänkel vad för ngt i tordags föresten. Fick för första gången säga till på skarpen.
Så de är fortfarande lite bus :)

Amailia: Jag älskar din hästs ögon :love:

Lycka till allihopa! :)
Uppdatera oss hur de går!!
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 314
Senast: mily
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 554
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 803
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 537
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp