Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

quigley

Trådstartare
Jepp, nu tyckte jag det var dax för en sådan tråd igen. I övermorgon är det september och vädret har slagit om mot höst, fler och fler stallar in och klippmaskinerna har börjat användas igen.

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)

Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)

Vad har den/de för täcke?

Så kom igen Buke. Bring it on!:bump:
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Min häst är en korsning från Spanien. Hade täcken sen tidigare till honom, men inget regntäcke upptäckte jag häromdagen. Funderar på att köpa ett ofodrat Pessoa, men vet ej hur kvalitén är på dem. :confused: Börjar känna mig lite stressad över detta nu, med tanke på vädret som varit den senaste veckan där jag bor!

Just nu står han i rastpaddock på vardagarna och så får de gå på gräs ett tag till på helgerna. :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Den efterlängtade tråden! :D

Jag har en 9årig arab som lätt tappar hull och är svårfödd (främst för att han vägrar äta mer än 9 kg hö/dygn) samt en 3årig Paint som äter så gott han kan dygnet runt. De delar hage med lättfödd 4årig nordsvensk bruksvalack. Araben är i lätt träning i dagsläget medan painten är i träning inför tävling på lördag, sen ska han få vila.

Hästarna går fortfarande ute så gott det går men vid ihållande regn kommer de få komma in om nätterna och få regntäcke om dagarna.
Nu är hästarna ute i hagen sen halv åtta. De har haft sin första natt i stallet sen sommaren kom. De kommer att sova inne kommande natt också.

Painten har ett regntäcke med nylontyg från Börjes och araben har sitt gamla vanliga Bucas Freedom med nylontyg.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Min pre valack, har vilat ett par dagar pga sjukdom från min sida. Har stått inne första natten i natt, går naken inne och har ett ofodrat regntäcke om det är svajigt väder som idag, känns som vår och sommar och höst på samma gång.. Han är lite frusen när det regnar så han står hellre med just nu, för han behöver inte ner mer i vikt nu:(
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Har börjat med regntäcken på mina nu denna veckan .

Har halvblod och welsh.

Några unghästar, och några som är ett par år äldre än så. Tränar i lätt med unghästarna och ligger på lb /la invå ungefär.

:)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Quartersto med föl vis sidan. Darrar vid regn så hon har ett fleecefodrat regntäcke sedan en vecka. 2 årig quartervallack och 1 årigt quarter/arabsto går otäckade. Bete dynget runt stödfodras med hö och lite krafft. Unghästarna i mkt gott hull, quarterstoet börjat tunna ur lite så där ska fodret ökas.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Har ett 10-årigt halvblodssto som för tillfället står på boxvila med ett tunt innetäcke från Hansbo. När hon får gå ut igen kommer det vara med ett fleecefodrat regntäcke. Har även en 4-åring som inte är så frusen av sig och hon går fortfarande ute dygnet runt. Hon har ett ofodrat regntäcke från Hööks när det är dåligt väder, annars är hon naken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Halvblod på bete. Rids regelbundet.
Egentligen ganska frusen vid regn men behöver ännu inget täcke, dels van vid vädret vid det här laget och jag stödfodrar sen ca 3 veckor tillbaka. Vid installning och ihållande regn kommer täcket att åka på :)
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant) Varmblodig travare, 19 år, inte klippt än, hobbyrids

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete) stall (går i hage 8-15)

Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute) sätts igång mera efter halvsemester

Vad har den/de för täcke? regntäcke på vid mycket regn
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Min tjej är korsning connemara/fullblod och hon har redan satt rejält med vinterpäls så på torsdag ska hon rakas för första gången för säsongen då hon blir genomsvettig av ett lugnt joggingpass.

Hon går fortfarande på bete dygnet runt och kommer så att göra till helgen, dock har vi börjat stödfodra sedan två veckor tillbaka.

Hon har gått med ofodrat regntäcken de dagar som regnet har stått som spön i backen och efter torsdag när hon rakas kommer hon nog gå med ofodrat täcke de flesta dagarna även om det inte blir regn beroende på hur varmt det blir förstås.

När hon står på stall så står hon i utebox och därför har hon oftast samma täcke ute som "inne".
Hon tränas regelbundet både hemma och på bortaplan hos tränaren.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)
Svenska halvblod, två som rids ofta och två som rids mindre (unghästar) de som rids och blir svettiga klipps senare under hösten.

Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)
De står uppstallade halva dygnet/nattetid.

Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)
Just precis nu går de i hagen och idag är det soligt så de har inga täcken.

Vad har den/de för täcke?
Vid dåligt väder har de fodrade regntäcken.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Svarar själv också:)

Jag har två dressyrhästar i full träning för MsvB/MsvA, båda halvblod. De är ute ca 6-7 h/dag och har haft samma rutin hela sommaren. Vid soligt är det flugtäcken, vid regn ofodrade regntäcken och inne på natten lämpligt täcke efter temperatur.

Här har det i några dagar varit enligt mig kallt för att vara sommar så runt 15+ på dagen med skurar = Ofodrade regntäcken. Inne har det varit ca 13-17+ på natten så varsitt tunt ylletäcke. Dagtid fram tills igår har de varit otäckade inne. Men idag fick den ena ha kvar regntäcket och den andra som varit iväg fick ylletäcket.

Ska det fortsätt som det är nu byter de till tunna termotäcken från och med ikväll. Dvs om det är mindre än 13+ i stallet vid fodringen. Blir samma ute, 100g täcken när de börjar med fodrade på nätterna så det blir samma täckesmängd hela dygnet.

De täcken som används är:
Regntäcken: HW Rambo Supreme Ligth 0g
100g utetäcke: HW Rambo California
Flugtäcke: Bucas och Mark Todd
Ylletäcken: Mias RS
Tunna termo: HW Amigo Insulator Medium 150g

Har även några ponnyer som är otäckade och den ena går på bete fortfarande. Den andra halvklippt för den svettades bara av att stå men verkar trivas bättre nu med päls "bara" på ryggen och rumpan.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Min är fortfarande ute på bete dygnet runt. Fr o m idag fleecefodrat regntäcke! Rids varje dag och tränas för tävling (western samt lättare klasser hoppning)
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Min häst är en korsning från Spanien. Hade täcken sen tidigare till honom, men inget regntäcke upptäckte jag häromdagen. Funderar på att köpa ett ofodrat Pessoa, men vet ej hur kvalitén är på dem. :confused: Börjar känna mig lite stressad över detta nu, med tanke på vädret som varit den senaste veckan där jag bor!

Just nu står han i rastpaddock på vardagarna och så får de gå på gräs ett tag till på helgerna. :)

Jag älskar pessoa-täckena!!!:love:

Har ett 2-årigt sto som går ute dygnet runt utan täcke. Hon är inte så förtjust i täcke ännu utan biter sönder dem. Men jag hoppas att vi ska stalla in snart för det finns inte jättemycket gräs i hagen.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Jag har ett dräktigt litet lurvigt ponnysto som inte gör många knop. Står inne på natten på stall.
Har inget täcke på henne, om det inte ska hällregna hela dagen, då får hon regntäcke på sig.

Lika är det med stallägarens halvblod.

Fölstoet, fölet, kallblodet och tvååringarna går utan och är numera inne på natten de också.

Min ska förhoppningsvis kunna gå utan täcken hela vintern.

Men när min är igång och helklippt så är det ungefär samma upplägg. Dock regntäcke när det regnar.
Men annars inget täcken förens det börjar krypa nedåt +2-5 grader på dagen.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Mina två grabbar, varmblodstravare 7 år tränas för distans och arab 19 år hobbyrids. Bra hull och oklippta, varmblodet är väldigt tunnpälsad men får mycket mat.

Ute dygnet runt på bete fortfarande, går nakna så länge det är uppehåll och tempraturen håller sig över runt +10 på nätterna. Vid regn så åker regntäcken på, Bucas Freedom och ofodrat Horseware.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Hästen är en känslig halvblodsdam på 11 år, tävlingskondition lätt nivå både hopp och dressyr med sikte på msv. Går just nu utan täcke ute ca kl 8-20 och inne på natten men ösregnat flera dagar och är plötsligt jättekallt så överväger om det är dags att börja klippa och täcka snart om det fortsätter såhär. Blir ett fleecefodrat regntäcke ute och naken inne till att börja med isf alternativt tunt innetäcke i stallet med ofodrat amigo-regntäcke över ute. Är det bara kallt men annars fint så brukar hon få gå utan täcke tills det börjar krypa ner mot nollan då hon blir mammut och måste klippas för att inte få svett-utslag om hon rids.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

En kallblodstravare, 16 år, oklippt, "hobbyrids" i skogen och tränas i dressyr och hoppning, ej tävling.

En Fjording, 7 år, oklippt, skogsmullar mest, men tar en liten lättare träning på banan ibland.

En Fjording till, 27 år, oklippt (och lurvig:love:) promenadrids eller tömkörs någon gång ibland.

Alla 3 går ute på bete fortfarande.

Kallblodstravaren har eksemtäcke på dygnet runt, de andra går otäckade.
 
Sv: Vad har din häst för täcke just nu? HT/VT -11/12

Vad har du för häst/hästar? (Vad gör dem, vilken ras, är den klippt, annat intressant)
Jag har ett 6årigt halvblodsto och en 23 år gammal ponnybus.
Halvblodet rids/tränas/tävlas i hoppning. har aldrig varit klippt, men har nog inte varit helt igång en enda vinter pga föl och senaste vintern blev hon opererad för lösabenbitar. får inte så mycket päls men det märker vi snart! ponnyn klipps på sommaren..och går bara och skruttar och njuter av livet, ibland tar vi några små promenader.


Hur har du den/de? (Lösdrift, stall, bete)
Stall. sommartid är dom ute 06-22 nu ca 07-ca 20 beroende på vädret.

Vad gör den/de just nu? (Inne, åka till träning, ute)
just nu nannar dom nog kudden :D

Vad har den/de för täcke?
igår och idag fick 6åringen en tunnt, gammalt(men helt) innetäcke under sitt ofodrade amigo regntäcke. runt 10+ och spöregn och blåsigt. innan i sommar har hon fått ha endast regntäcket vid kallare regn "sommar"dagar.
ponnyn får regntäcke på sig vid regn(om hon är klippt på sommaren, har pälsen hunnit växa ut så går hon utan) men idag fick hon faktiskt fleeceregntäcket. skit väder!
 

Liknande trådar

Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 207
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 308
Senast: Vinur
·
Foder & Strö Behöver ventilera lite.. För att göra en lång historia så kort som möjligt. Jag köpte min femåring för snart två år sedan. September när...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 044
Utrustning Ursäkta för långt inlägg men jag måsta få skriva.:D Har förstökt söka lite runt i internet men hittar inget bra svar på mina...
Svar
16
· Visningar
3 153
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp