Vad har du för ridhjälm?

Jag har en marinblå Uvex Perfexxion som jag älskar. Har haft CO JW (sålde, kunde inte använda den efter att ha haft ventilationshjälmar, så varm och tung!), en Lamicell Transformer (gav till en kompis när jag köpte Uvexen) och har även testat en LAS-hjälm.
 
Jag hade tidigare en CO Gr8 som jag trivdes väldigt bra med, fast efter att ha ramlat av några gånger för mycket fick det bli en CO Ayr8 istället. Minst lika nöjd med den, CO-hjälmarna sitter väldigt bekvämt på mig. :) Gav typ 2300 för båda här i Sverige.
 
@Bison Bortsett från att min Ayr8 är två storlekar mindre, så ja. Jag hade lite mer hår (eller nåt) när jag köpte Gr8:an, sedan töjde den sig och blev väl egentligen lite för stor efter ett tag. :angel: Ayr8:an har jag haft i ett år nu och den sitter lika bra som när jag köpte den. :)
 
Jag har två. En vanlig CO (med fälttävlanskudde) när jag rider hemma, ut eller för min vanliga tränare. När det är tävling eller något speciellt event blir det min nya bruna Samshield :love:

DSC_0241.JPG
 
Är rätt inställd på en Charles Owen av något slag. Alla CO hjälmarna är ju sååå snygga och folk verkar ju uppenbarligen vara väldigt nöjda med dem! :) Tycker väl dock att de är i dyraste laget för mig, men jag kan ju beställa från England som någon sa. (Om jag törs hehe)

Och ååååhhh! :love: Är så avundsjuk på alla som äger en Samshield! En vacker dag ska jag också ha en, men inte riktigt än ;)
 
En alldeles vanlig Tuff Rider. Är nog rätt traditionell och vill ha en hjälm som ser ut som de gjort länge.
 
Förra hjälmen (och ett par stycken innan den) var en CRW Coolmax. Knappt 700:- på Hööks. Bekväm, ställbar med ratt i nacken och passar min huvudform bra. Välventilerad och lätt. Den första hjälmen som jag kunnat rida med i precis alla väder, i många timmar utan att må fysiskt dåligt på något sätt i sommarvärmen. Jag har varit väldigt nöjd med denna.

Nuvarande hjälmen är en klassisk sammetshjälm, också den från Hööks. Minns inte prislappen. Rätt bekväm, sitter bra på mitt huvud och jag gillar utseendet, men tyvärr började det kännas när temperaturen höjdes i veckan. För tung och stängd för mitt huvud när det är varmt ute.

Nu imorn ska jag troligen in till stan och passa på att köpa en ny hjälm (nuvarande passerar just ålderssträcket och så är det ju det där med vikt och ventilation). Ska prova ett par Lamicell - passar de inte så blir det en ny Coolmax.
 
Ska prova ett par Lamicell - passar de inte så blir det en ny Coolmax.

Har också funderat lite på en Lamicell av något slag! Tycker dock att de är lite fula, men de ligger bra till i min budget och verkar rätt nice. (+ att det är typ enda hjälmskrället som finns att prova här i närheten)
 
Nu har jag ny hjälm! Det blev en Lamicell Ventex. Passar mitt huvud bra, satt stadigt (böjde mig framåt för att se om den satt kvar utan hakbandet och utan att sitta stenhårt, osv), fin brun nyans (första gången i mitt liv som jag hittat en brun hjälm som jag tycker är snygg i färgen! Wooho!), helt ok design - lite synd att skärmen är svart på den bruna hjälmen, men det kan jag leva med. Den ser välventilerad ut, så det blir intressant att se hur den håller måttet när sommarvärmen återvänder! Snäppet (50g) tyngre än CRW Coolmax.
Jag provade Transformer också, men dels kändes den mycket tyngre på huvudet (så pass mycket att jag reagerade direkt när hjälmen kom på), dels var den bruna nyansen ganska ful, så den fick bo kvar på hyllan.
 
Jag vill ha en Charles Owen, tycker de är utan tvekan de snyggaste. Tyvärr tycker inte plånboken att det är jätteaktuellt just för tillfället, men det första jag har mer pengar så får det bli en sån.
 
@Liten Spännande! Nu blev jag mer sugen på att kolla in Lamicell hjälmarna :D

@Kiwifrukt Jag vill också helst ha en Charles Owen, men det får bli en annan gång.. Är i så pass desperat behov av en hjälm att jag inte har tid att spara ihop mer pengar nu.
 
har en Lamicell och en Eurolite.. Föredrar Euroliten, passar jättebra på mitt huvud. Lamicellen trycker i pannan , och hakbandet sitter inte bra.
 
Jag har en CO Fiona och en Lamicell Elite V air med bling.
Fionan kostade väl ca 2400 och Lamicellen 1500 ca.
Jag är nöjd med båda. Men alla CO-hjälmar är ju otroligt varma sommartid. Som kokhättor!
Därav Lamicellen med mer venilation..
 
Jag har en Co Whitaker. Hade fram till för ett par veckor sedan även en Lamicell lättvikt till vardags. Men ramlade av och slog i huvudet så att jag svimmade av och fick hjärnskakning, trots att underlaget var mjuk sand. Jag är numera skarpt skeptisk till dessa lättviktshjälmar. Jag är hellre varm om huvudet än har en tunn hjälm.
 
Har två ytterligheter. En hyfsat ful Jofa plasthjälm köpt i realåda på H**ks för en femtiolapp, används hemmavid. Och en grymt snygg gåborthjälm, en Troxel Cheyenne Rowdy, köpt i USA för typ 150 USD. Har alltid svårt att hitta hjälmar som passar öht, och snygga i synnerhet, men båda dessa passar mitt stl 62-63 huvud riktigt bra.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 197
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 566
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 635
Senast: Cha9
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 970
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp