Vad har du för ridhjälm?

Samshielden är fantastisk och lär dessutom ha någon sorts garanti att om du faller av med den, så den blir skadad eller smälld, så går man bara till butiken där du köpt den, betalar några hundralappar och du får helt nytt skal.
Passformen är super och den är luftig. Genom att betala extra kan du designa den hur du vill.
 
Jag rider i en Uvex Carbon till vardags ca 6000kr (men fick den så billigt att jag inte kunde låta bli)
Bara älskar den! Man glömmer att den sitter på huvudet.

På tävling kör jag en Lami Cell Elit (med bling) ca 1400kr
 
Jag har en Co Whitaker. Hade fram till för ett par veckor sedan även en Lamicell lättvikt till vardags. Men ramlade av och slog i huvudet så att jag svimmade av och fick hjärnskakning, trots att underlaget var mjuk sand. Jag är numera skarpt skeptisk till dessa lättviktshjälmar. Jag är hellre varm om huvudet än har en tunn hjälm.
kraschade efter ett hinder på ridbanan, svimmade av nåra sek. och sitter nu här med hjärnskakning...Hade min JW hjälm, så nu på jakt efter ny hjälm. Gillar JWn då den har så skön passform och känns rejäl. Dock väldigt varm. Funderar på Kep, Ayr8, GPA speed air. dock osäker på om GPAn är för oval i passformen. Provat en samshield och den är väldigt oval, passar inte alls. Lamicell går också bort...
 
Någon som har sommarfoder till sin hjälm?
Sett att tex Uvex har det, blir det mycket svalare än med det vanliga?
 
Samshield kan jag starkt rekommendera. Väger ingenting, bra ventilation, snygg, man kan byta foder och tvätta de. Och hyfsat bra pris. Sen kan du designa den i princip själv men då blir dem såklart dyrare :-)
 
Har en Lamicell Swarovski som jag är jättenöjd med! Bra ventilation och bra passform :) Pris ligger runt 1300-1500.
 
kraschade efter ett hinder på ridbanan, svimmade av nåra sek. och sitter nu här med hjärnskakning...Hade min JW hjälm, så nu på jakt efter ny hjälm. Gillar JWn då den har så skön passform och känns rejäl. Dock väldigt varm. Funderar på Kep, Ayr8, GPA speed air. dock osäker på om GPAn är för oval i passformen. Provat en samshield och den är väldigt oval, passar inte alls. Lamicell går också bort...

Jag har väldigt ovalt huvud. Jag har en ayr8 (leatherlook) och det var typ det enda som funkade. Tom Lamicells mer ovala var för runda (GPAn var klotrund..)
Dock har de tydligen gjort lite rundare ayr8 nu sa de i butiken, men om su är rädd de andra blir för ovala blir nog ayr8en definitivt det?
Just ayr8 var vad ALLA tipsade om till ovalt huvud btw..

(Den är btw varm. Rejält varm. Märker ingen skillnad på den och min förra trots att det är extremt mkt mer ventilation i teorin i ayr8en.. Tyvärr. Hade eg velat ha en sval lättviktshjälm a la lamicell Ventec men när inget passar får man väl svettas då...)
 
Nä, det ska man väl inte egentligen. Men den ska "lösa ut" om man slår i skallen, och då hävdade han att det bara var att trycka tillbaka den till sitt ursprungliga läge. Hela systemet bygger ju på att två ytor ska glida mot varandra typ, för att den ska vara säker hur man än trillar på huvudet.
Nu har jag dock inte slagit i mitt huvud någon gång när jag åkt av (vad jag minns.:angel:), skulle nog antagligen inte vara så pigg på att använda den om den löst ut.

Fast det är tvärtemot vad tillverkaren säger..
 
Att den ska bytas efter fall/slag. Att man inte kan se om det har "löst ut" inuti eller ej.

Dvs ingen skillnad rent så från vad "alla andra" hjälmtillverkare säger.

Den försäljaren jag hade kontakt med ville verkligen sälja med andra ord. Snällt!

Bra att du sa det, väldigt viktig information! Undrar om det är så att man behöver byta den varje/vartannat år för att materialet blir för gammalt också. Det är väl i och för sig snart dags för mig snart ändå.
 
Den försäljaren jag hade kontakt med ville verkligen sälja med andra ord. Snällt!

Bra att du sa det, väldigt viktig information! Undrar om det är så att man behöver byta den varje/vartannat år för att materialet blir för gammalt också. Det är väl i och för sig snart dags för mig snart ändå.

Från Back on tracks hemsida, min fetstil: Om islaget varit så kraftigt att MIPS Active Safety aktiverats ska du köpa en ny hjälm. Back on Track EQ2 är konstruerad för att absorbera en del av energin i islaget genom att skalet och/eller det stötupptagande stoppningsmaterialet delvis förstörs. Det kan hända att deformationen inte syns för blotta ögat, så därför ska Back on Track EQ2 som utsatts för ett kraftigt islag kasseras och bytas ut mot en ny.

Angående när byta ut hjälm hittar jag inget vad just den tillverkaren säger men det brukar ju ligga på var 3- 5 år, så varje/vartannat känns lite väl bara ur åldersperspektiv, men..
 
Jag har väldigt ovalt huvud. Jag har en ayr8 (leatherlook) och det var typ det enda som funkade. Tom Lamicells mer ovala var för runda (GPAn var klotrund..)
Dock har de tydligen gjort lite rundare ayr8 nu sa de i butiken, men om su är rädd de andra blir för ovala blir nog ayr8en definitivt det?
Just ayr8 var vad ALLA tipsade om till ovalt huvud btw..

(Den är btw varm. Rejält varm. Märker ingen skillnad på den och min förra trots att det är extremt mkt mer ventilation i teorin i ayr8en.. Tyvärr. Hade eg velat ha en sval lättviktshjälm a la lamicell Ventec men när inget passar får man väl svettas då...)
ja det stämmer, va o provade Ayr8 och den va tyvärr också för oval för mej :-( GPAn som du provade va det en Classic modell eller en speed air? har läst någonstans att speed air också ska vara ovala... alla hjälmar jag kan tänka mej är ovala! Någo som har tips på runda märken/modeller?
 
ja det stämmer, va o provade Ayr8 och den va tyvärr också för oval för mej :-( GPAn som du provade va det en Classic modell eller en speed air? har läst någonstans att speed air också ska vara ovala... alla hjälmar jag kan tänka mej är ovala! Någo som har tips på runda märken/modeller?

det var en speed air jag provade.
Minns tyvärr inte modell (jag har provat sjukt många) men flera Uvexmodeller var väldigt runda med.
 
Jag har en CRW Energy. Sitter skönt på huvudet och verkar passa mitt breda stora huvud, men sen ser jag ju ut som en svamp istället eftersom hjälmen är bred/tjock. Priset på 499 kr är ju helt ok.
 
Den skönaste hjälmen jag någon sin haft är min Uvex hjälm. Den är så lätt och sval att jag glömmer att jag har den på mig. Har också en Charles Owen som är himla snygg men varm och tung om jag jämför med Uvex.

Ventilationshjälmarna känns dock inte lika säkra som en med helt skal...
 
Jag har en Jacson Wen. Ser ut som Charles Owen-hjälmarna, men passar mitt huvud bättre så jag tycker att den är mycket skönare än CO. Priset ligget runt 1000 kr.
Har även en John Whitaker Victory. Lättviktshjälm, superskön! Ligger bra på huvudet, och går att anpassa efter huvudet. Även den kostar ca 1000 kr.
Är jättenöjd med mina hjälmar :)
 
Jag har en sån där "Ullaredshjälm" i sammet, vet inte om ni känner till dem.
Ska köpa en ny nu, någon som har tips? Funderar på en CO ayr8, CO John Whitaker eller en samshield.
 
Samshielden är fantastisk och lär dessutom ha någon sorts garanti att om du faller av med den, så den blir skadad eller smälld, så går man bara till butiken där du köpt den, betalar några hundralappar och du får helt nytt skal.
Passformen är super och den är luftig. Genom att betala extra kan du designa den hur du vill.
Gäller det i alla butiker? Ska köpa en samshield och har aldrig hört talas om det innan. Låter ju helt fantastiskt!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 197
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 565
Senast: Imna
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 633
Senast: Cha9
·
Relationer Hej! Jag skriver under nytt konto för att slippa bli igenkänd. Jag har varit tillsammans med samma man i närmare 30 år och har under...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 969
Senast: Tufs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp