Bukefalos 28 år!

Vad har hänt!?

M

Meya

Jag har haft min ridtravare i snart 4 år.Innan dess gick han som trav och monté häst men fick sluta pga fel i luftstrupen som gör att han inte klarar travlopp.

Men jag vet inte vad som är "felet" med han.
Han kan ibland få fnatt och bara dra elelr bocka.
ända sedan vi började lära han galopp skänkel har han börjat bocka sparka bajut m.m.
Jag lyckas alltid hålla mig kvar men det är jobbigt=/
Om man rider i grupp är han SK*T nervös..kan tex inte galoppera i galopp utan skenar,skentravar sparkar bakut,krummar och biter fast i bettet m.m..

Som här omdagen när jag skulle rida på en grusväg (som ligger bredvid en lätt trafikerad väg) med han...rider på långa tyglar och han är helt lugn..han går å kikar å ser sej omkring som vanligt å lunkar på.
Helt plötsligt kastar han sig över ett dike och börjar skena hem på asfalten och bocka och skutta.Jag som inet är beredd tappar stigbyglarna men lyckas få stopp på han 100 m senare..
Som tur var kom ingen bil. Men sen är han kolugn igen..

Men det känns som om han bara bli värre med tiden:S Första året var han mest tittig sen började han bocka å skena när man red i grupp året senare så kunde han hipp som haps skena en bit(dock bara om man rider ut ensam)

Han bockade dessutom efter man hoppat ett hinder och började smått sparkas(enstaka gånger) mot hästar.Å nu så har han börjat med att hoppa ner i diken,springa HEMÅT(vilket han inte gjort förrut) och ta bettet när man ska galoppera m.m.

VAD ÄR DET MED HAN?!?!?! Är det nån som har nån aning om vad jag borde göra?:confused:

Pappa tycker jag ska köpa en ny häst men jag vill inet skiljas från han.Jag har ju fäst mej vid han.
Han är dock väldigt snäll på ridbanan (ensam och med fler hästar han känner) och en ängel i stallet.

oj vad rörigt det blev men jag hoppas nån kan hjälpa mej:cry:
 
Sv: Vad har hänt!?

Min första tanke är:

Han försöker testa dej ....Men jag kan ha fel...

Jag red en ponny som gjorde sådär...fick frispel bara sådär, från att ha gått från kav lugn till vilda på 2 sekunder....:eek:

Han lugnade ner sej efter ett tag, vi fick rida honom lite hårdare, vara så våran vakt och säga ifrån så fort han hittade på dumheter och vi minskade även kraftfodergivan något (gick på ganska hög innan)....

Nu är han en superfin tävlingsponny åt en tjej....:)

//Domino_s
 
Sv: Vad har hänt!?

Tack för du tog dej tid å svara!
Du gav mej lite om om det där med tävlingsponny:D
Tack!:)
 
Sv: Vad har hänt!?

Varsågod....

Vet hur jobbigt tjejen hade det med ponnyn som jag beskrev innan, sen red jag och en annan tjej den i 4 månader....

Tyvärr valde tjejen att sälja iaf, hon kunde inte lita på ponnyn mer, men tjejen som köpte den (en ganska dukig liten tjej, dock lite nybörjare) stormtrivs med honom och han sköter sej perfekt...:)

Så ge inte upp hoppet....Känner du att du behöver en paus från bråk så låt någon annan DUKTIG rida några gånger....Och att du kikar på.....:)

Tror att det kommer att lösa sej bra för dej, men det kanske tar lite tid innan pollen din förstår att det är matte som är chefen igen....;)

M v h Domino_s
 
Sv: Vad har hänt!?

oj jag stavade fel jag menar;
*Hopp om det där med tävlingsponny :ooj jag skrev fel
 
Sv: Vad har hänt!?

Jag skulle främst kolla sadel och ryggen....

Men i galoppen måste hästen röra ryggen mer så kan det vara därför den reagerar främst i gallopp. Även att han bockar efter att ha hoppat...Sedan kan han känna sig pressad när han lärde sig galopp. Hur galopperar han utan ryttare?

Det är ett pussel ibland med hästar...
 
Sv: Vad har hänt!?

i hagen galopperar han fint och samlat.vilket han oftast gör i sadel också men han kna inte höger galopp..
 

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 409
Senast: Linda_A
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 108
Senast: Ullmerkott
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 736
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp