Vad har ni för grejer till era hästar?

För tillfället har mitt halvblod:

HAGEN
svart bucasgrimma
blått 150 g termotäcke fr horseware
grönt regntäcke fr horseware

STALLET
ingen grimma men samma täcken som ute, ev stallbandage

TRANSPORT
brun lädergrimma fr tärnsjö
svarta höga transportskydd fr bucas
vid denna årstiden brunt ylletäcke fr mia's rs el 150 g termo fr horseware

RIDNING
mörkbrun flatback (frank baines reflex), action bruna stigläder, sprenger stigbyglar, brun lädergjord, shabrak (equiline, hansbo el mia's oftast)
brunt morris&nolan träns m pullarnosgrimma, 3-delat el rakt bett, m&n tyglar
ev brun martingal m blå/gul resår
ngt täcke: blått vattentätt ländtäcke Hansbo el mörkblått ridtäcke i ylle Krafft el rutigt fleecetäcke fr Börjes
vid "lerväder" har hon svarta senskydd fr Horseguard, svarta neopreneboots fram fr Börjes o låga svarta bakskydd fr Racing Track
Annars svarta senskydd fr Eskadron flexisoft, svarta neopreneboots fram fr Börjes o låga svarta bakskydd fr Eskadron
Broddar o reflexer om det behövs
 
HAGEN:
Just nu: Sitt Termo Master frost täcke, 360g

RIDNING:
Albion dressyrsadel/eller barbacka. Hubertusträns, boots (broddad) senskydd/Lindor fram, iblans strukkappor bak.

STALLET:
Vinrött 100g stalltäcke
TRANSPORT:
Ylletäcke, grimma, höga transportskydd + boots bak (broddad)
 
I hagen är Nellan täckad. På vintern med vintertäcke, regntäcke + stalltäcke eller vintertäcke + stalltäcke. På sommaren med eksemtäcke. Sommaritd har hon även flugmask på sig.

När jag rider har hon, förutom sadel och träns, antingen lindor på alla fyra, strykkappor runt om (höga fram och så har hon både höga och låga till bak, beroende på vad vi ska göra) eller dressyrdamasker som ger bra stöd (även dessa runt om).

I transporten har hon svansskydd, kraftiga transportdamasker som går upp över knäna och antingen stalltäcke, fleecetäcke eller inget alls på sommaren när man är på väg till träningen/tävlingen. Lastar alltid i grimma, förutom när hon ska lastas i eller ur på en tävlingsplats. Fungerar hur bra som helst.

Det var nog allt, skulle jag tro... :D
 
i hagen - lindor bak (tas av om det är lerigt o blött ute) senskydd o boots fram, thermotäcke o vintertäcke me hals

vid ridning - varierar men träns (martingal ibland) brösta galoppsadel me filtpad o poly pad under, senskydd fram o boots fram ridtäcke
 
I hagen: stallthermo täcke och bucas regntäcke och grimman.
Inne i stallet: Samma täcken men ingen grimma.
Vid ridning: Senskydd fram, låga strykkappor bak, allroundsadel, ridtäcke, träns m. engelsk nosgrimma eller hackamore. (bett varierar).
I transport: Lädergrimma, höga transportskydd och täcke efter väder.
 
Mitt halvblodssto har:

Inne
Ingenting, står naken :) Hon har dock broddarna på sig.

Under ritt
Träns, Sadel, fårskinnspad, vojlock/schabrak, benskydd eller lindor, boots fram. Ridtäcke/ländtäcke. Broddar!
Jag har förutom sedvanlig utrustning även sporrar.

I Hagen
Just nu har hon om det är lite kallare, sitt Horseware 200g täcke, och om det är soligt och varmt, sitt Bucas Smartex Rain. Är det flera minus, har hon sitt tjocka HorseFarmtäcke eller ett Thermomaster där hon om det är 10 minus eller mer har halstäcke också.
+ grimma och broddar :D

I transporten
Har hon låga transportskydd, fleecetäcke och lädergrimma. Mycket kallt; vintertäcket. Broddar heller inte ur här. Hon står blickstill.
 
Hagen: bara grimma om det inte är oväder då blir det ett täcke oxå. :)
Ridning: western sadel m pad en nackrem med bett o tyglar.
Inne: ingenting
Transporten: Det är mer än sällan vi åker nånstans men om vi gör det så har hon transportskydd o ett täcke + lädergrimma.
 
Hagen: Täcke efter väder, vintertäcke just nu

Ridning: Dressyr = Wellington dressyrsadel, träns med tredelat bett, schabrak, strykkappor/lindor runt om. Uteritt/hoppning (hoppar nästan aldrig) = Appaloosa hoppsadel, träns med tredelat bett, förbygel med martingal, skydd runt om, schabrak.

Inne: Stalltäcke (inte på sommaren)

Transport: Täcke (inte om det är riktigt varmt), Lindor/höga transportskydd
 
Hagen: grimma oftast regntäcke om det är riktigt dåligt väder.

Ridning: Träns med tunt 2-delat bett, sadel men schabrak.

Stallet: Inget, svettäcke om han är väldigt svett.

Transporten: Höga paddar och lindor, lädergrimma.
 
hagen: Inget. Vare sig det är vinter eller sommar. Fodrat regntäcke med andasfunktion om vi varit ute och ridit och han blivit svettig så släpper jag ut honom med det täcket.

ridning: sadel, träns/sidepull, oftast benskydd runt om men annars bara i bak då han stryker sig. Ibland martingal.

i transporten: ingenting. Åker lös. Nu åker vi inte så mycket men nästa gång när det nu blir så får han ha hööks billiga transportskydd och ett svansskydd från börjes (25:- på globen :D ).
Sista skrubbade han hela svansroten blodig :crazy:
 
i hagen= bra väder utan täcke. Regn eller lite blåsigt regtäcke. upp till -10 flecce under regntäcket. Kallare varmfodrat vintertäcke. och så har hon grimma på sig i hagen.
Vid ridning= allroundsadel m. varierande schabrak, träns med nosgrimma och underrem, benskydd bak (hon stryker sig), senskydd fram vid hoppning. Ländtäcke nu när det är lite kyligt.Ska börja med martingal när hon har kommit igång efter vilan eftersomhon har en tendens *hm* att dra upp huvudet och "springa fort" i galoppen. På träning el.liknande brukar hon gå lindad.
Inne= ingenting om det inte är kallt så hon behöver täcke.
Transport= grimma, transportskydd, täcke (vilket beror på väder) + lindad svans.
 
I hagen = på vintrarna har han ett vintertäcke på sig,om det är lite varmare, runt 0 grader så har han ett regntäcke. På sommaren har han flughuva på sig i hagen

Under ridning = Lindor el. senskydd, sadel, shabrack, sadelgjord, ibland martingal, träns utan nosgrimma med rakt bett. På vintern har han också ibland ländtäcke...

I transporten = grimma, ibland täcke och så har han back and Track paddar + lindor...
 
I hagen: Just nu när det är mildare väder ett ljusblått Thermo Master, bogskydd och benskydd som går ned över kotan på alla fyra ben (sl¨r på sig med brodden annars)

Vid ridning: Shabrak, Stubben romanus sadel, sadelgjordstunnel, benlindor/benskydd, träns med hackamore.

I stallet: fleecetäcke och täckgjord
 
I hagen i dagsläget: Tjockt vintertäcke + innetäcke + lädergrimma med ludd.

Ridning/Dressyr: Olympic jessica-sadel,schabrak,anatomisk gelésadelgjord, hackamore el. kandar samt benlindor.

Ridning/Hoppning: UBO hoppsadel, fårskinnspad,hoppschabrak, förbygel, Huvudlag med silikonbett och eng. nosgrimma, DMS senskydd och höga bakbensdamasker.

Stallet: Lämpligt innetäcke för årstiden

Transporten: Fleecetäcke, svansskydd, transportskydd samt grimma med ludd.

:banana:
 
Hagen: grimma och täcke efter väder

Ridning: sadel, träns och strykkappor fram

Stall: Grimma och täcke på natten

Transport: Lädergrimma, fleecetäcke, låga transportskydd, boots och svanslinda
 
Just nu:

I hagen har hon grimma och ett ofodrat regntäcke. Täcket tas av på dagarna nu när det är så varmt.

Vid ridning har hon träns med rakt bett, allroundsadel, benskydd fram. Ibland har hon även martingal (mest för mig att hålla i mig i samt för att hon inte ska trassla ihop tyglarna), vid hoppning har hon boots fram. Rider även med kandar vissa dressyrpass samt bettlöst ibland.

I stallet har hon samma täcke som ute, vi har inget täckesbyte.

I transporten har hon grimma, tunt fleecetäcke, boots + låga transportskydd runt om, svansskydd.
 
i hagen- mjukgrimma och innetäcke under ett tunt regntäcke men snart får han gå med bara utetäcke.
i treansport- höga bucastransportskydd, och hansbo täcke :love:. lädergrimma
Ridning- för tillfället hackamoore, annars träns med tredelat(pullarnosgrimma), hoppsadel eller dressyrsadel. globusboots eller gummiboots, senskydd eller lindad ibland inget alls.
 
Hagen : Ulltäcke/termotäck + Vintertäcke, Grimma
Inne : Ull/termotäcke ibland lindor ef hårt arbete
Ridning : Dressyrsadel , shabrak , Lindor/skydd + boots , ridtäcke , Träns
Eller vid hoppning/uteritt Allround sadel , shabrack + Padd,
Senskydd,strykappor bak , boots + Pularträns, Martinggal/förbygel

Transport : Lindor/Höga transportskydd, lädergrimma med stora ludd, Flecce eller combi täcke
 
hagen:
vintertäcke när det blir varmare utan, grimma, alltid broddar på vintern.

under ridning: sadel, schabrak, tunn teddypadd under (han är unghäst och musklar om sig hej vilt och ena stunden passar sadeln och andra inte), vanligt träns med engelsk nosgrimma, tvådelat bett eller hackamore.
senskydd och låga strykkappor bak vid hoppning, vid snabbjobb (konditionsträning) sätter jag även på skydden.
ridtäcke om det regnar och är kallt samtidigt eller snöar blötsnö.
jag har vanlig utrustning, hjälm+säkerhetsväst, ibland sporrar, ibland spö.

i stallet: inget, riktigt kallt (-15 eller mer) så har han ett tunt bomullstäcke på sig inne.

i transporten: transportskydd korta med rejäl läderförstärkning på hela skydden (super), grimma, fleecetäcke vintertid.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 491
Senast: iNHALE
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 013
Utrustning Hej Tycker jag har googlat och googlat, Letar ny transport o h är inne på en beg boj med sadel kammare. Men nu finns det 216 och 220...
Svar
8
· Visningar
1 202
Utrustning Jag har precis köpt en begagnad transport och tänkte försäkra den, tar gärna emot tips om bästa försäkringen som också täcker invändiga...
Svar
4
· Visningar
616
Senast: Cavallo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp