Vad har ni för grejer till era hästar?

i hagen= ingenting om inte det är kallt eller regnigt, då har han täcke på sig.

under ridningen= allroundsadel med tunt schabrak, träns med bred nosgrimma. bettet är ett tredelat. vid hoppning har han senskydd fram + strykkappor bak och pullargrimma+pessoabett.

i stallet=ingenting. enbart grimma :D

i transporten=täcke, höga transportskydd, grimma.
 
I hagen: Ingenting under perioden oktober - mars. Under sommarmånaderna i allmänhet eksemtäcke, eftersom min häst har sommareksem. Efter träning vintertid: Fleecetäcke + tunt andastäcke.

I transporten: Grimma och transportskydd

Under ridning: Sadel och träns, ibland vojlock

I stallet: Grimma, efter träning vintertid fleecetäcke.
 
I hagen: Ingenting.(om det inte regnat/snöar/kallt)

Vid ridning:Sadel,träns utan nosgrimma,schabrak,kan linda bak då han inte tycker om bakstryk kappor och är slarvig med bakbenen ibland,lindar dock bara benen om det är något extra,typ hoppning osv.Ländtäcke beroende på vädret.
Snodd,bara för att han trivs med den,till hans ryttares stora förtvivlan.
Har tredelat bett,sweet iron med mittdel av koppar.

I stallet:Ingeting,svettäcke om han blivit riden och är svettig.

Vid transport: Täcke beroende på väder,lindade ben,grimma.

That´s it :p
 
hage: ev täcke om de behövs,grimma ev lindor
ridning: sadel,lindor,träns/kandar
transport: ev täcke,lindor/transportskydd,grimma,svanslinda
stallet: ev täcke,ev lindor
 
hagen: Nu har han sitt vintertäcke/ eller inget täcke på sig.

under ridningen: träns, sadel+schabrak

inne: står ute. :p

transporten: låga transportskydd eller inga skydd alls, ett svettäcke och grimma.
 
i hagen grimma och täcke efter väder... (vinter nu)

ridning, schabrak,sadel,träns,ridtäcke om jag ska rida ut eller det är kallt, samt under uppvärm och avskritt om jag ska/har ridit hårt. Sen har jag sporrar också...

Inne är hon naken eller har täcke, fleece, termo eller båda...

Transport, fina grimman, täcke (ett till tre) höga skydd
 
I hagen: Termotäcke, regntäcke och grimma. På sommaren ibland flugtäcke och ingen grimma.

Vid ridning: Träns (varierar vilket, har lite olika...) och kombitäcke. Använder jag sadeln har jag ett skrittäcke. På sommaren utan täcke, såklart.

Inne: Termotäcke. Naken på sommaren.

I transporten (vilket är väldigt sällan): Täcke beroende på temperatur, på sommaren inget alls, lindor, boots och grimma. Ev. ett vanligt grimskaft om det inte finns något transportgrimskaft på plats redan.
 
i hagen; just nu har han termotäcke+regntäcke eftersom vi inte har täckesservice.

ridning; dressyr; kieffer champion, hackamore/kandar, lindor/benskydd, fårskinnspadd, schabrak, ridtäcke höst/vinter
uteritt; allround, hackamore, benskydd+boots, schabrak, fårskinnspadd, ridtäcke höst/vinter

transport; just nu antagligen ett termotäcke eller ett fleecetäcke med hög hals+ylletäcke, transportskydd+boots r.o., lädergrimma med stora ludd.
 
I hagen: Vanligtvis ingenting alls eller enbart grimma. Flyweils eller flughuvor på sommaren och täcke vid behov.

Under ridning: Sadel, schabrak och träns. Ibland benskydd.

I transporten: Grimma, helst läder, och täcke beroende på temperaturen. Transportskydd till fjordingarna.
 
Hagen: Då har hon vintertäcke och sedan täcke vid behov. Inget på sommaren men skall nog inskaffa ett flugtäcke

Ridning: Träns, sadel, benskydd och ev, täcke vid behov.

Transport: Grimma, täcke, transportskydd

Kram Favina :bump:
 
I hagen? Har han vintertid ett tjockt vintertäcke, grimma. Sommartid endast grimma.

Under ridning? Stübben Maestoso dressyrsadel, dressyrträns med bred nosgrimma, schabrak, benskydd eller lindor.

Inne i stallet? Vintertid har han ett thermotäcke eller fleecetäcke. Sommartid står han utan täcke inne, undantag om vi tränat och han är svettig då lägger jag på ett svettäcke.

I transporten? Lädergrimma, transportskydd, thermotäcke vintertid och fleecetäcke vid mildare temeperaturer. Sommartid åker han i endast ett kombitäcke.
 
Hagen: är det under -5 så får han regntäcke och bogskydd. Nu när det inte är så kallt så har han enbart på sig sina broddade skor.

Stallet: Den tiden då han hade täcke på sig varje dag så hade han på sig bogskyddet dygnet om. Annars har han fortfarande sina broddade skor :smirk:

Ridtur: Sadel(inkl tillbehör), träns utan nosgrimma och med rakt bett. Ibland så har jag på boots och senskydd fram och låga strykkappor bak. Är det kallt ute så har han ländtäcke. är det mörkt eller kommer bli mörkt har jag massor med reflexer :idea:
Och skorna...

Transporten: Höga tjocka transportskydd, grimma (har ingen i läder :(), svanslinda och förutom på sommaren så har jag ett fleecetäcke. och skorna!
 
Den här årstiden:

Stallet: Täcke. En har lindor bak.

Hagen: Grimma, täcke.

Transporten: Grimma, täcke, lindor + transportskydd

Ridning: Sadel, träns, lindor eller skydd, reflexer om det är mörkt, ländtäcke vid behov
 
I hagen: Täcke efter väder(rakad häst) och grimma. Vid plusgrader endast grimman.

I stallet: Täcke(när hon är rakad och det är kallt) eller ingenting

Vid ridning: Sadel m. tillbehör. Träns(olika) med tre-delat bett, lindor eller benskydd beroende på vad som ska göras. Vid behov reflexer till mej och pållen. Vid kalla vinterdagar skritt eller ländtäcke.

I transporten: Täcke om det är kallt, transportskydd bak och lindade fram(även boots) grimma av läder och lindad svans.
 
i hagen: Täcke om det är blött (regnar o snöar mycket) annars inget
under ridningen: hästen: träns utan nosgrimma eller hack, sadel, schabrak, pad, benskydd. jag: ridkläder, handskar, hjälm
inne: ingenting
i transporten: grimma, gimskaft, transportskydd, fleecetäcke, hö, första hjälpen
 
Just nu
Hagen: Rhino rug O Rhino utetäcke med hals + Grimma
Transport: Samma täcken + Boots + Lindor + Transport skydd + Grimma
Ridning: Sadel + Träns + Ibland skrittäcken! Brukar inte linda Elr ha skydd min häst är inte "felskapt" på något sätt Sen så är värmen inte bra för benen..
Inne: Rhino rug
 
I hagen:Grimma och täcke efter väder,framåt ler-våren då åker täckena av om det inte är regndagar vill säga.Gäller bägge två.

Under ridning:Sadel,träns,strykisar runt om och boots om vi är ute och galoppar,på hblet.
I.C'n får en sadel och ett träns på sig.

Inne i stallet:Bägge sover "nakna".

I transporten:Täcke efter väder,grimma och transportskydd och svansskydd.
 
I Hagen : Senskydd (hon är väldigt aktiv i hagen). Vintertid har hon även täcke 2st (stalltäcke + utetäcke). Höst & Vår (varmare) Fleece fodrat regntäcke. Inget på sommaren. Ingen grimma på sig, bara när hon går till och från hagen.

I stallet : Lindor efter träning, stalltäcke eller fleece täcke beoende på hur varmt/kallt det är.

Ridning : Sadel (med allt vad det innebär, schabrak och pad) Träns, lindor eller skydd (damasker eller senkydd) och boots. Skritt/ländtäcke beroende på väderlek.

I transporten : Grimma, transportskydd fleece eller stall täcke beroende på temperatur, sommaren inget alls, kanske ett tynnre i bomull.
Om jag åker själv och inte har någon hjälp att hålla i henne så har hon senskydden under transportskydden.

:D
 

Liknande trådar

Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
270
Senast: sweep
·
Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är det inte snö så är det flygfän.. Och idag blev jag påmind om att hästen HATAR insekter. Så, vad har ni för insektstäcken vid ridning?
Svar
10
· Visningar
292
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej Alla Har försökt googla, Söker info om just thule transporterna, Vad är skillnaden på 135 och 150 ? Jag skulle vilja hitta en som...
Svar
2
· Visningar
264
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp