M

mannis

ni för erfarenhet av vetekli ?
För- och nackdelar ?
M vH Mannis
 
Vi gav hästarna på ridskolan det för flera år sedan.
Det håller magen igång och jag har för mig att det är bra för pälsen.Men jag kjanske är helt ute och cyklar.. :confused:
 
vetekli ger vi till våra hästar. det är bra för magen som sagt o för pälsen, de tycker om det och fungerar kanon.
jag skulle inte vilja plocka ut det ur min foderstat!
bra till mina föl och även till gamlingen där hemma!=)
 
Har bara bra erfarenhet av vetekli.
Smakligt och bra att blanda annan mindre "god" mat i. Bra för magen som de andra har skrivit.
Har för mig att det är rätt mycket B-vitamin i eller är jag ute och cyklar?
 
Jag har oxå funderat på veteklin. Jag ska nämligen ta en häst foder som haft kolik en gång. Kan det kanske vara bra att ge henne kli så att magen hålls igång.
 
Hej och tack för era svar.
Det skulle räcka att ge 300 gram vetekli + lite mineraler för att täcka behoven på den foderstat jag har fått uträknad av en bekant. Jag har ganska mycket Ca i mitt hösilage
 
hej
har en hingst som är lättbyggd och var välldigt mager när jag fick honom och har provat allt från havre till alla sorterna krafft men fick tips om vetekli och ger honom endast vetekli och musli och det gav snabba resultat och vinterpälsen är jätte fin.
jag tycker det är kanon.
 
Vetekli innehåller mycket fibrer(det är därför det är bra för magen), protein, B-vitamin och fosfor. Man ska högst ge 100 g per 100 kilo häst. Fodrar man med lucern är vetkli bra som balansåterställare då lusern innehåller mkt kalcium. Vi har gett kli till de flesta av hästarna och det fungerra utmärkt. Hästarna gillar det och eftersom man blötlägger det blir det lättare att blanda i diverse mineraler och tillskott.
*Slår ett slag för kli* :bump:

/ Fialotta
 
Jag har hört att det är väldigt noga med ca och p kvoten om man ska ge det för om du har förlite ca kan du få effekten att det urkalkar skelettet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Någon som vet för- och nackdelar med Agriakortet? Jag får rabatter med kortet men jag kan inte se om det finns några nackdelar. Tänkte...
Svar
2
· Visningar
584
Senast: Kajsastina
·
Hästvård Har sett konstiga fläckar på hals och bakom öron på ett par av våra hästar. Som en äggsamling??:confused: 😶men det är som hårda smulor...
Svar
13
· Visningar
1 194
Senast: Livi
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av operation av lösa benbitar på häst? Har en 6 åring som vi upptäckt detta hos. Hur ser konvalescensen ut...
Svar
1
· Visningar
377
Senast: Nevermind
·
Hästvård Vad har ni för erfarenhet av att ge collagen ? Fungerar det?
Svar
1
· Visningar
442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp