Bukefalos 28 år!

vad heter sederingstabletterna?

Sv: vad heter sederingstabletterna?

främst mot fästingar. Men de hjälper även mot löss o skabb om de är lindriga besvär. BRukar köra de två ggr per sommar på katterna.
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Men löss och skabb är ju inget en katt ska behöva drabbas av, om det är ett husdjur som är välmående och tas om hand? Fästingar -absolut, men där finns det ju receptfria medel, därför jag var fundersam varför slå med ett så brett preparat som stronghold, som ju dessutom är receptbelagt (till skillnad från frontline osv)
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

tänkte mer att man fångar in de som inte blir skjutna, kastrerar och släpper ut..vet att de finns sådanna projekt:crazy:

Mig veterligen (hänger på Sveriges största kattforum där detta diskuteras mycket) så är det väldigt ovanligt att man gör så i Sverige. Mest för att katthemmen inte får bidrag till detta, dom tjänar ju liksom inga pengar på det och pengar är ju förstås nödvändigt för att kunna driva hemmet. Och dels pga inställningen som Alexandra_W har bl.a, att man stör rangordningen och kan ställa till det på så vis. Det praktiseras ju ofta i USA vad jag vet och hur det funkar där vet jag inte. Men Sverige är ju generellt väldigt konservativa och anti allt nytt, så det förvånar mig inte alls. Titta på tidig kastrering t.ex. Som tar vääääldigt lång tid på sig att slå här i landet, trots att man gjort det många år i andra länder.
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Om katten är tam, varför inte fånga in och tämja den och försöka hitta ett nytt hem till honom?
Det måste ju vara bättre än att fånga in, snagga och släppa ut igen för om några månader kommer han behöva snaggas igen?!
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Fast jag sa ingenting om stör rangordningen?

Jag vänder mig emot att en kastrering och utsläppande 'bara' förhindrar fler generationer - men inte gör något för katten man kastrerat och släppt ut - om det inte kombineras med matning av vildkatterna.

Annars, kastrat eller ej, så är de ju dömda att försöka överleva på vad de kan jaga och stjäla sig till. Och Sverige med sina vintrar är inte ett klimat lämpligt för vilda katter, och oerhört många kommer duka under på ett plågsamt sätt om de inte matas.

Och jag ser ingen större vits ha en koloni med kastrerade, stödmatade vildkatter bara för de nödvändigtvis ska leva vidare till varje pris. Då är jag faktiskt mer för avskjutning.

HELA problemet med vildkatter skulle försvinna om folk tog ansvar för sina katter och dels kastrerade, dels tog sitt förbaskade ansvar när de/barnen 'tröttnat' på katten.
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

haha, tämja o ge bort en vuxen vildkatt?? De var svårt nog o ge bort de "bortglömda" vildkattsungarna som vi tog hand om o handmatade förra året.. Ragnar är inne när han vill..

Alexandra. När min katt flyttade upp vart han stressad av den långa transporten o drabbades av skabb. Har inte sett de på någon katt sen dess. Löss kan säkert Ragnar ha, men har inte märkt det på våra ännu. Det är nåt som katter lätt får när de är så många. Nu har vi dock inte mer än 4 katter totalt på gården inklusive Ragnar o en till vildkatt som knappt synts till. Stronghold har mer effekt än va frontline har, därför har jag kört på de mot fästingar. Vi bor trots allt i skärgården där fästingar finns i överflöd!
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Fast jag sa ingenting om stör rangordningen?

Jag vänder mig emot att en kastrering och utsläppande 'bara' förhindrar fler generationer - men inte gör något för katten man kastrerat och släppt ut - om det inte kombineras med matning av vildkatterna.

Annars, kastrat eller ej, så är de ju dömda att försöka överleva på vad de kan jaga och stjäla sig till. Och Sverige med sina vintrar är inte ett klimat lämpligt för vilda katter, och oerhört många kommer duka under på ett plågsamt sätt om de inte matas.

Och jag ser ingen större vits ha en koloni med kastrerade, stödmatade vildkatter bara för de nödvändigtvis ska leva vidare till varje pris. Då är jag faktiskt mer för avskjutning.

HELA problemet med vildkatter skulle försvinna om folk tog ansvar för sina katter och dels kastrerade, dels tog sitt förbaskade ansvar när de/barnen 'tröttnat' på katten.

TNR eller vad det kallas sker ju vanligtvis bland kolonier som man matar. Det är ju ett bra sätt att minska koloniernas tillväxt och jag ser egentligen inget negativt i det om det handlar om grupper som man på sikt planerar att ta in. Självklart ligger ju ansvaret på människan, men titta bara på detta forum. Hästen sköter man som den vore av guld, katten får yngla av sig hur som helst, och man bekostar ingen vetvård på den. Har egentligen ingen aning om farorna med förlossning. Hyckleri så det bara skriker om det.
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

Jag tycker du ska kontakta en veterinär och förklara situationen. Då får du säkert både råd och hjälp. Jag vet hur det är, vi har HUR många vilda katter som helst häromkring, en av dem bor hos oss numera men helt rumsren (t.ex.) blir han aldrig och eftersom han är gammal som gatan kan han inte hålla reda på sin päls utan blir extremt tovig. Kammas vill han inte även om vi försöker och borstar lite då och då, samt klipper bort det mesta. Det är ingen lätt situation.
Är katten gammal eller bara långhårig? Gamla katter blir tovigare än unga, då de inte kan hålla efter pälsen själv.
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

haha, tämja o ge bort en vuxen vildkatt??

Omöjligt är det definitivt inte och det behöver inte ens vara svårt. Däremot tar det tid.

Håll katten inne så mycket som möjligt efter att ni tagit den till vet. Och med kulorna borta minskar förhoppningsvis benägenheten att dra omkring på egen hand.
 
Sv: vad heter sederingstabletterna?

han e lite lustig Ragnar. Han är 3 år gammal, håller sig alltid hemma och i närheten. Han o min katt Baileys umgås jämt! Han är inne ibland. Tyvärr gillar han att kissa på soffan så jag brukar vakta han som en hök, o han känner min misstro på honom inomhus. Han är väldigt känslig när de kommer till att läsa av situationer. Han är ju en hankatt, men jag har aldrig sett han intressera sig för nån honkatt. Så för att vara en vildkatt skiljer han sig helt klart från mängden! Angående pälsen så fick min sambo hjälpa honom o klippa bort de allra sista så för i år så är problemet löst! Men ska fixa till han så fort vädret är bra nog för o vara kal nästa år.
 

Liknande trådar

Övr. Katt En vildkatt har lagt tre ungar i trädgården hos en kollega. Han och hans fru har matat ungarna under 2 månader, och har nu lyckats fånga...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 338
Senast: TinyWiny
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
1 042
Senast: escodobe
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
856
Senast: Rosett
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 980
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp