Bukefalos 28 år!

Vad kan det bli för färg på avkomman?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Inte så värst mycket... men om en av föräldrarna är helfärgad vet du att avkomman kan lämna helfärgat...

Men bara för att båda föräldrarna är skimmlar är det inte säkert att avkomman bara lämnar skimmlar ;)
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Är nybörjare på detta! Vet inte om jag gör som man ska nu, men föröker ändå!
Jag undrar om nån kan hjälpa mig med vad det kan bli för färg på avkomman om:

Moder= brunskäck
Morfar= Brun (e.Lavirco ue.Robin Z)
Mormor= brunskäck
Fader= Fux (Briar)
Farfar= Brun (Magini)
Farmor= Fux (Charis)

Hur många % chans/risk är det att det blir en skäck, fux, brun osv.
Jag vet inte om mamman har fux anlag, har försökt forkat lite men inte hittat om det ligger nån fux längre bak.
Hon borde inte vara homoszygot om jag förstått det rätt, är inte alls haj på detta. Tacksam om nån vill dela med sig om sina kunskaper.:rofl:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

stoet har ett skäckanlag, det ger 50% chans att avkomman blir skäck.
Vad gäller grundfärg är det lite klurigare, det kan garanterat bli brunt - (minst) 50% chans
Teoretiskt sett skulle det kunna vara vardera 25% chans att det blir fux eller svart som grundfärg. Men det beror på vad det finns för övriga anlag, det går inte att se på de uppgifter du lämnat nu.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Tack för länken! Men det står ju bara på engelska, finns det en svenska version? Är helt kass på "hästengelska"! Mamman är skäck=Tobiano det var i stort sett vad jag kom fram till.
Finns det inget svensk-engelskt hästlexikon på nätet som det gör för "vanliga" språket?
Vill verkligen lära mig!:bump:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Och va tusan heter skimmel på engelska då?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Fattar inte så mycket av länken, väldigt dålig på hästengengelska ;)

vilken fär får fölet om pappan är skimmel (Camaro M som är Calido(skimmel) I-Landgraf I(mörkbun)) och mamman brun (Master(mörkbrun)-Amiral(fux))?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Jag får verkligen inte ihop det här:

Mamma - isabell.
Pappa - brun leopardtigrerad homozygot.

Kan den bli vit med isabellfärgade prickar, eller hur funkar det? För pappan är helvit med bruna prickar. Men ihop med gulanlag?

Kanske vit med gulbruna prickar?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Nu hanger inte jag med.. Thera du har ju, trodde jag, haft fokus pa att fora gulingarna vidare bland halvbloden. Men jag tycks ha missuppfattat allt, det ar altsa inte halvblodsavel du agnar dig at? Vem ar hingsten? Knabstrup? Appaloosa?:confused:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

*kl*
Har dräktigt fuxsto, pappa är brun och mormor skimmel. Undrar procentuellt vad det kan bli för färg på avkomman? Tex 80% chans att det blir en brun osv.
Sen undrar jag om det ens är möjligt att få en skimmel med fux som mamma och brun pappa?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Nu hanger inte jag med.. Thera du har ju, trodde jag, haft fokus pa att fora gulingarna vidare bland halvbloden. Men jag tycks ha missuppfattat allt, det ar altsa inte halvblodsavel du agnar dig at? Vem ar hingsten? Knabstrup? Appaloosa?:confused:

Det är inte mitt föl, hon var dräktig när hon kom och fölet ska tillbaka till ägaren.

Pappa är en miniknabstrup.. Inget val jag hade gjort själv direkt. :crazy::angel:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Tja, man kan säga vad man vill, men en ovanlig färg kommer det med all säkerhet bli..
Håller som bäst på att förbereda mig mentalt, har liksom ingen bild överhuvudtaget av hur fölis kommer se ut. Inte som förra vi hade, brun + brun = brun.. :p

Nästa friare kommer dock vara en stor ståtlig fux om jag får bestämma, men först ska hon ridas ett par år..
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Och va tusan heter skimmel på engelska då?
avblekbar skimmel heter t.ex "grey"
konstantskimmel heter "roan"
Fattar inte så mycket av länken, väldigt dålig på hästengengelska ;)

vilken fär får fölet om pappan är skimmel (Camaro M som är Calido(skimmel) I-Landgraf I(mörkbun)) och mamman brun (Master(mörkbrun)-Amiral(fux))?
50% chans/risk att det blir skimmel
sen är det teoretiskt möjligt att fölet föds fux, brun eller svart - i vilka procentsatser vill jag inte sia om eftersom jag inte vet vad mamman och pappan har för anlag, vilket som verkligen är möjligt.
Jag får verkligen inte ihop det här:

Mamma - isabell.
Pappa - brun leopardtigrerad homozygot.

Kan den bli vit med isabellfärgade prickar, eller hur funkar det? För pappan är helvit med bruna prickar. Men ihop med gulanlag?

Kanske vit med gulbruna prickar?
Börja med att plocka isär vilka anlag som finns.
1. - grundfärg - som i detta fallet skulle kunna bli fux, brun eller svart, teoretiskt sett (beroende på hur anlagen hos föräldrarna ser ut)
2. - tigrering - eftersom hingsten är homozygot så vet man garanterat att avkomman blir tigrerad = prickig, om nu någon skulle ha missat det.
3. - gulanlag - påverkar grundfärgen och därmed i det här fallet färgen på prickarna. Så fölet som kommer ut kommer alltså vara prickig där färgen på prickarna teoretiskt sett kan bli fux, isabell, brun, gulbrun, svart eller gulsvart (hur man nu ska kunna se det...)

klarnade det något?

*kl*
Har dräktigt fuxsto, pappa är brun och mormor skimmel. Undrar procentuellt vad det kan bli för färg på avkomman? Tex 80% chans att det blir en brun osv.
Sen undrar jag om det ens är möjligt att få en skimmel med fux som mamma och brun pappa?
Nej, det kan inte bli en skimmel, eftersom ingen förälder är skimmel.
Procentsatser för de olika färgerna i just detta fallet är omöjligt att ange med såpass lite information om färgerna och vad som ligger bakom, men generellt, teoretiskt skulle det kunna vara 50% chans för fux, 25% chans vardera för brunt resp svart.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Kan den bli svart fast det inte finns någon svart förälder? Det trodde jag inte, tänk vad man lär sig :) Vet inte om det finns någon svart längre bak i stammen dock. Jag hoppas nu på en brun eller svart, fast sålänge det är friskt och så så är jag överlycklig! Gäller nog alla iofs :D
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

En brun häst har alltid ett eller två anlag för svart men har dessutom agouti-("brun")anlag som har den egenskapen att det bleker täckhår, men inte skyddshår, till brunt.

Alltså stämmer inte heller Theras "brun + brun = brun" för såvida inte föräldrarna/någon av dem är homozygota för svart samt agouti/brun kan brun + brun ge både svart, brun och fux.

På samma sätt kan svart + svart få en svart eller en fuxfärgad avkomma.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Tack för klargörandet!

För första och förmodligen enda gången någonsin hoppas jag inte gulanlaget nedärvs, jag tror att en vit häst med gula prickar mer kommer se ut som en avblekt skimmel med kissfläckar.. :crazy::D
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

kl.

vad kan det bli för färg på mitt tänkta föl

hingst: First Wish (svart)
sto- isabell vit strumpa fram och strimbläs ,mormor -isabell vit stjärna
sto stamen är vivaldi-pegasus

hon har lämnat 2 fuxar efter Briar med mycket vita täcken.

kan det bli en isabell??
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Om First Wish har fuxanlag kan det bli isabell, då kan det även bli fux.

Om jag fattat det rätt så borde ditt sto kunna ge isabell föl men alla hingstar med fuxanlag.

I övrigt vågar jag nog inte utala mig tror jag för jag är lite osäker på vad som gäller
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Det är 50% att avkomman ärver mammans gulanlag.

Eftersom vi inte vet färgerna bakom FW så generaliserar jag att han kan lämna svart, brunt och fux som grundfärg med ditt sto. Och 50% chans för gulanlag ger då även gulsvart, gulbrun eller isabell.

Men jag vet inte om FW ´har något fuxanlag så fux resp isabell är gissning/chansning.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Gah, jag fattar ingenting av länken. eller tråden :angel:

Menmen.. Stoet är mörkbrun (svartbrun) (e: columbus xx- bordeaux. harras) hmm de två främsta hingstarna där är väl iaf mörkbruna!?, är nästan säker på att hennes mor är det också.
Stoet har lämnat en mörkbrun avkomma (efter ljusbrun hingst)

Hingsten är svart -Daytona (Don primero (donnerhall)- belfalas xx) och jag skäms men jag är ny inom dressyraveln så jag har faktiskt inte så stor koll, mer än att don primero är svart.


Men hu rstor är chansen att fölet blir svart? kan fölet bli ljusare än vad modern är? en kan den bli något annat än mörkbrun eller svart? (alltså inga udda färger såsom skäck, tigrerad finns)

Och kan en avkomma få mer vita täcken än vad föräldrarna har? båda har vita strån i pannan... kan fölet få mer än det?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 092
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 527
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp