Bukefalos 28 år!

Vad kan det bli för färg på avkomman?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

*knapplån*

Måste bara fråga en sak, mitt sto ska föla om mindre än tre veckor, har tidigare i tråden frågat vad det kan bli för färg på fölet. Hingsten är svart, nu i alla fall. Han mamma är fux & hans pappa är skimmel. Kan det var så att hingsten är skimmel? den fyller 4 år i år. Lägger in en bild på hingsten som föl och som treåring. Kan de blekas sakta?

Hästen till höger (den andra är mitt sto)
58591_1184860996.jpg


Skrmbild.png

Som föl:
Skrmbild-5.png

Skrmbild-1.png


//Diana
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Han ser väldigt svart ut. Om han ska vara grålle så borde han vara mycket vitare runt ögonen och även stickelhårig i exempelvis flanken.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Kan någon hjälpa mig att räkna ut vad % chanserna är på min bebis??

jag förstår nämligen inte alla dessa förkortningar och jag vet inte vad alla färgerna heter på engelska...:angel:

Mamma är brun, bläs hennes mamma är brun utan några speciella tecken. Hennes pappa är svart med bläs och 4 vita

Pappa är skäck, vit med svarta fält. Hans pappa är samma, mamma vet jag ej..

Någon som kan hjälpa?:bow:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Det går inte och räkna ut alla procent om du inte vet vad mer som ligger bakom.

Men eftersom pappan är skäck så borde det vara 50% chans på skäck om han inte homozygot(eller vad det nu heter) för då blir det alltid skäckföl tror jag.

Om pappan inte är homozygot så borde fölet även kunna bli brun eller svart och ev fux(om båda föräldrarna har fuxanlag)

Någon får gärna rätta mig om jag har fel
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Nej han är inte homozygot, så det är 50% det visste jag. Men han är svartskäck och hon är brun. Det ligger mig veterligen inga fuxar bakom någon av det.

Vad heter skäck på engelska? Jag hittar inget allternativ som passar alls... Och han är ju overo väl? Vit med svarta fält?
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

piebald och skewbald är svart- och brunskäck iaf, men jag kommer inte ihåg vilken som är vilken...
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Hej! Jag vill betäcka mitt sto (welsh mountain) med en skimmelhingst. Presto är brun, hur stor chans är det att fölet blir en skimmel? färger på hästarna i Prestos stam:
e. gråskimmel ee. gråskimmel eu. mörkbrun
u. gråskimmel ue. kastanj uu. gråskimmel

Hon har redan fått två föl efter Penboeth Raffles, en blev brun och en blev fux. Sen fick hon ett föl med Action Man och fölet blev en gråskimmel.

Detta hör inte hit med på Prestos farmor (i passet) så står det [ prestos farmor ] om ni fattar, dom tecknen e lixom runt namnet på hennes farmor, sen är det såna teckan på hennes mamma osv.

Tacksam för svar ;)

jag fattar att ni inte kan säga exakt, men ungefär hur stor chans det är med ett skimmelföl :love:
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

okej ..blåskimmel + brunskäck blir vad??
Inga fuxar bakom blåskimmeln ,, härkomst okänd bakom brunskäcken .
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Hej! Jag vill betäcka mitt sto (welsh mountain) med en skimmelhingst. Presto är brun, hur stor chans är det att fölet blir en skimmel? färger på hästarna i Prestos stam:
e. gråskimmel ee. gråskimmel eu. mörkbrun
u. gråskimmel ue. kastanj uu. gråskimmel

Hon har redan fått två föl efter Penboeth Raffles, en blev brun och en blev fux. Sen fick hon ett föl med Action Man och fölet blev en gråskimmel.

Detta hör inte hit med på Prestos farmor (i passet) så står det [ prestos farmor ] om ni fattar, dom tecknen e lixom runt namnet på hennes farmor, sen är det såna teckan på hennes mamma osv.

Tacksam för svar ;)

jag fattar att ni inte kan säga exakt, men ungefär hur stor chans det är med ett skimmelföl :love:

Är Molstabergs Action Man skimmel??
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Gah, jag fattar ingenting av länken. eller tråden :angel:

Menmen.. Stoet är mörkbrun (svartbrun) (e: columbus xx- bordeaux. harras) hmm de två främsta hingstarna där är väl iaf mörkbruna!?, är nästan säker på att hennes mor är det också.
Stoet har lämnat en mörkbrun avkomma (efter ljusbrun hingst)

Hingsten är svart -Daytona (Don primero (donnerhall)- belfalas xx) och jag skäms men jag är ny inom dressyraveln så jag har faktiskt inte så stor koll, mer än att don primero är svart.


Men hu rstor är chansen att fölet blir svart? kan fölet bli ljusare än vad modern är? en kan den bli något annat än mörkbrun eller svart? (alltså inga udda färger såsom skäck, tigrerad finns)

Och kan en avkomma få mer vita täcken än vad föräldrarna har? båda har vita strån i pannan... kan fölet få mer än det?
FÖlet kan INTE bli skäck, prickig eller skimmel eller något sådant.
Däremot kan den teoretiskt sett bli svart, brun eller fux - fuxanlag kan vandra dolt i hur många generationer som helst...
*knapplån*

Måste bara fråga en sak, mitt sto ska föla om mindre än tre veckor, har tidigare i tråden frågat vad det kan bli för färg på fölet. Hingsten är svart, nu i alla fall. Han mamma är fux & hans pappa är skimmel. Kan det var så att hingsten är skimmel? den fyller 4 år i år. Lägger in en bild på hingsten som föl och som treåring. Kan de blekas sakta?
//Diana
Den där lär nog inte blekas, den kommer sannolikt förbli svart.
Kan någon hjälpa mig att räkna ut vad % chanserna är på min bebis??

jag förstår nämligen inte alla dessa förkortningar och jag vet inte vad alla färgerna heter på engelska...:angel:

Mamma är brun, bläs hennes mamma är brun utan några speciella tecken. Hennes pappa är svart med bläs och 4 vita

Pappa är skäck, vit med svarta fält. Hans pappa är samma, mamma vet jag ej..

Någon som kan hjälpa?:bow:
Eftersom det bruna stoet har en svart förälder så vet vi att hon bara har ett "agutianlag", vilket innebär att en avkomma "kan" bli svart i grundfärgen, den kan också bli brun. Det är inte otroligt att den kan bli fux också.
Sen läger du 50% chans till skäckmönster uppepå grundfärgen.
Hej! Jag vill betäcka mitt sto (welsh mountain) med en skimmelhingst. Presto är brun, hur stor chans är det att fölet blir en skimmel? färger på hästarna i Prestos stam:
e. gråskimmel ee. gråskimmel eu. mörkbrun
u. gråskimmel ue. kastanj uu. gråskimmel

Hon har redan fått två föl efter Penboeth Raffles, en blev brun och en blev fux. Sen fick hon ett föl med Action Man och fölet blev en gråskimmel.

Detta hör inte hit med på Prestos farmor (i passet) så står det [ prestos farmor ] om ni fattar, dom tecknen e lixom runt namnet på hennes farmor, sen är det såna teckan på hennes mamma osv.

Tacksam för svar ;)

jag fattar att ni inte kan säga exakt, men ungefär hur stor chans det är med ett skimmelföl :love:
50% chans och det är tack vare hingsten isåfall.
Inom welshrasen är det inte så ovanligt med homozygota skimlar, så chansen/risken för skimmel med ditt sto är antingen 50% eller 100%, beroende på om hingsten är homozygot eller inte. Ta reda på ifall han har fått några ickeskimmel-avkommor - har han det är han heterozygot, har han inte det så skulle man kunna misstänka att han är homozygot.

Sen en liten pekpinne :p
Det man förr kallade gråskimmel är alltså den avblekbara skimmeln och den ska idag benämnas enbart "skimmel"
Färgtillägg till skimmelfärgen ska endast göras när det är en konstantskimmel, svartskimmel, brunskimmel, rödskimmel etc.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

okej ..blåskimmel + brunskäck blir vad??
Inga fuxar bakom blåskimmeln ,, härkomst okänd bakom brunskäcken .
Först en liten pekpinne här också ;)
Det man förr kallade blåskimmel ska idag korrekt benämnas svartskimmel. :idea:

Svartskimmeln har inga fuxar bakom sig säjer du? PÅ hur många generationer då? Fuxanlag kan nämligen vandra dolt i hur många generationer som helst. (jag vet en häst vars uppfödare inte hade hittat några fuxar på MÅNGA generationer bakåt, så hon trodde inte det var möjligt att avkomman skulle kunna bli fux - fast hon hade missat en fux på 30-talet och DET anlaget hade alltså vandrat i flera generationer till efter millennieskiftet... Han föddes fux...

svartskimmel + brunskäck
grundfärg kan teoretiskt bli svart, brunt och inte omöjligt fux.
sen är det 50% chans vardera att det blir skäck resp konstantskommel och det kan även bli en konstantskimmelskäck, dvs med båda anlagen. Dessa anlag ser man som "mönster", utöver grundfärgen.
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

Fel. Han är brun. Du måste blanda ihop honom med någon annan hingst...

Hlsn Helena

Det var det jag trodde också. Brun sth, men ingen av föräldrarna står som skimmel, så stickelhårigheten borde väl höra ihop med hans vita tecken?

Då återstår bara frågan hur TS sto kunde få ett skimmelföl med Action Man? Om jag inte har missuppfattat det hela är hon brun??
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

oj, mitt fel :angel:

Jag menade inte Action Man, jag menade Molstabergs Molnet, han är iaf skimmel.

haha det var min kompis häst som tog Action Man o Presto tog Molnet :p
 
Sv: Vad kan det bli för färg på avkomman?

oj, mitt fel :angel:

Jag menade inte Action Man, jag menade Molstabergs Molnet, han är iaf skimmel.

haha det var min kompis häst som tog Action Man o Presto tog Molnet :p

Ok. Det förklarar saken...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Det här är en fråga till er som är 20-25 (vart tog ÄU-forumet vägen?). Jag postade det på Senior men det kanske platsar bättre här...
Svar
3
· Visningar
1 095
Senast: Lejonelle
·
Övr. Hund Som ni kanske sett i annan tråd http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1196566 är det inte så muntert hemma just nu. Den jobbiga...
Svar
8
· Visningar
1 414
Senast: Milosari
·
Övr. Katt Hej alla!! Jag har tidigare postat en fråga här, om huruvida vi är lämpliga kattägare, och fått massor av jättebra svar! TACK alla...
Svar
6
· Visningar
2 092
Senast: Spi
·
Kropp & Själ Nu har jag behov av bukes samlade medicinska kunskaper, jag hoppas att ni vill dela med er om ni har några teorier.... I våras sökte...
2
Svar
36
· Visningar
7 527
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp