Bukefalos 28 år!

Vad kan det ha varit för hjortdjur jag sett?

Sasse

Trådstartare
Skulle tippa att det var en 6-10 stycken hjortar i en klunga. De var rätt små, ungefärlig storlek som ett rådjur. Överhuvudtaget var den väldigt rådjurslik. Jag vet att jag trodde det var just rådjur vid första anblicken, tills de flydde. Den här hjorten jag såg hade svans, en rätt lång sådan. Vit undersida.

Jag har verkligen ingen aning om vad det kan ha varit för någon slags hjort? När jag har googlat så är det närmaste jag kan komma djurets utseende vitsvanshjort. Men de verkar bara finnas i norra Sverige?

Är det någon som vet om vitsvanshjortar kan ha inplanterats i södra Sverige? Detta var i nordvästra Skåne som jag såg dom.

Eller vad kan det annars ha varit för djur? Någon som har en aning?
 
Sv: Vad kan det ha varit för hjortdjur jag sett?

Dovhjort har vi mycket här där jag bor, låter som att det är det du har sett. Dom har väldigt stora horn och är ofta bruna med vita stänk som ett rådjurskid- det finns även mörkbruna och helt vita. Vita under svansen. Har dom inga horn kan man lätt förväxla dom med rådjur på håll.

Tog denna bild i somras.
2013-08-16093831_zps8ec6e455.jpg
 
Sv: Vad kan det ha varit för hjortdjur jag sett?

Svarar båda.

Jag har aldrig själv sett dovhjort här jag bor, förutom i inhägnader då. Vill minnas att djuren jag såg inte hade den karaktäristika svarta svansen som dovhjorten har, eller svart alls baktill. Men annars har de ju rätt lång svans åtminstone. Såg att jag glömde skriva att djuren hade svansen rätt upp när de flydde. Det var väl mest det som fick mig att fastna för vitsvanshjorten, annars såg det ut som vilken hjort som helst (eller då rådjur som jag trodde det var först).

Helt utan prickar var de i alla fall och utan horn. Jag vet inte om dovhjortar har sina horn året om eller om de tappar sina? Detta var iofs på sommaren..
 
Sv: Vad kan det ha varit för hjortdjur jag sett?

Dom fäller sina horn men jag vet faktiskt inte när. Höst/vinter nån gång. I våras större jag på en stor grupp precis intill där jag gick och då hade dom inga horn.
 
Sv: Vad kan det ha varit för hjortdjur jag sett?

Det är alldeles säkert dovhjort, förekommer en hel del i Skåne. De behöver inte vara prickiga, vissa är nästan svarta, andra nästan vita, så färgspannet är stort. Svansen är vit på undersidan så hade de svansarna uppåt ser ju svansen vit ut :)
 
Sv: Vad kan det ha varit för hjortdjur jag sett?

+ tintilar

Då var det säkert dovhjort :) Tack för svar, slipper jag fundera på det mer :p
 
Sv: Vad kan det ha varit för hjortdjur jag sett?

Mina getter har svansen rakt upp när de är lite upprörda tex om det kommer en hund. Då brukar de göra höga skutt också.
 
Sv: Vad kan det ha varit för hjortdjur jag sett?

Hittade ett tjusigt dovhjortshorn för en dryg månad sen :)
 

Liknande trådar

Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 633
Senast: melen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp