Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara för ras?

S

Sessiagh

Min man kom hem idag och hade blivit förälskad i en hund han träffat hos en kund. Men vad det var för ras ställer jag mig väldigt frågande till. Kanske kan det kloka bukefolket hjälpa mig?
Namn: American Atika/Atica/Attica enligt ägaren
Storlek: Lika hög som en grand danois
Päls: äggskal och gul, varken lång eller kort
Svans: Lite uppsvängd mot ryggen
Kategori: Används till björnjakt

"Otroligt stor, rejäl och vacker hund"...

Jag har googlat utan resultat med alla möjliga sorters stavningar, sökord etc. Antingen är det ingen godkänd hundras eller så har min man hört väldigt fel när rasnamnet sades. Någon här som hört om en liknande hund?

/Sessiagh
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Jätte vackra och maffiga hundar är det! Men kräver sin tid och aktivering.;)

Senseo's%20American%20Beauty.jpg

American akita.
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Precis... Akitan ar inte en latt hund. "Strong willed", behover mycket aktivering och MASSOR med palsvard.
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Åh, tack! Men är den verkligen så stor? Jag tänker på den vanliga akitan. Och kan den amerikanska finnas i färgen äggskal (gulvit förmodar jag han menar).
/Sessiagh
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Am. akitan är mellan 61-71 cm stor så det är ju inga småhundar iallafall. Grandisen ska var från 72cm (tik) så är det en stor hane han mött så kan den vara lika stor som en tikgrandis.
Ang färgen så har jag sett akitor som är ljust ljust beiga så det kan nog vara det som är äggskalsfärgen.;)
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Är inte den i mitten en japan? Jag tycker den ser lite smäcker ut men det kanske är en yngra förmåga..

TS: Rasen hette tills för några år sedan Great Japanese Dog, jättefina hundar. Vi träffade en sådan ganska ofta där jag bdde förr. Alldeles för mkt hund för mig iaf, både storlek och temperament, men mkt pampig och fin :)
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Jag har en American akita tik på två och ett halvt år. I mina ögon är hon precis det jag vill ha utav en hund, hon är lugn, självständig och mycket tillgiven sin familj, främlingar bryr hon sig inte med.
Hon gillar att jobba men kan lika gärna ligga inne och sova en dag utan problem. Hon är otoligt lättlärd men man får använda sig av lite andra sätt än med en annan hund då hon är lite "kattlik" i beteendet.
Sen ska man väl inte glömma bort att AA är en hund med stor vaktinstinkt och som ska kunna arbeta självständigt.
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Ja den i mitten ser inte ut att vara en American Akita, utan en Akita.
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Jag såg ett program för länge sen med en dam som hade en akita som terapihund. nu vet jag inte om det ar akita eller american akita men hundens jobb var att träffa skolbarn och pensionärer så att de fick klappa lite och bara umgås. Supermysig hund=)
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Nej, mycket pälsvård behöver dom inte. (iaf inte i mina ögon)

Min tik är ganska mycket vit och eftersom hon är med mig i stallet är hon ofta smutsig så det blir ganska mycket bad.
Sen fäller hon två gånger om året och då byter hon päls, just dessa perioder är jobbiga för då ramlar pälsen av i stora kakor, men om man badar och borstar noga så är fällningen över på några dagar.
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Ja den i mitten ser inte ut att vara en American Akita, utan en Akita.

Ja, nu när ni säger det så ser den ju inte så rastypisk ut ;) kollade inte mer noga än att det stod att det var en am. akita på sidan...
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

american akita kallades förut för great japanese dog, akitan för akita inu. Förr var dessa raser samma ras men delades sedan till två olika raser.
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

En kompis till mig har en som ser ut some den forsta bilden, altsa inte sa mycket vitt eller ljust, men hon behover borstas standigt tycker jag som har en rottis som borstas under ett par veckor tva ganger om aret.:p Det ar mojligt att dom faller mer har dar det ar varmt, men ett forbaskat borstande ar det.
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Åh, tack! Men är den verkligen så stor?

Jag säger bara folk... Undra hur ofta folk pekar upp i midjehöjd och säger att de träffat en såååådan stor hund. Min granne som själv har en stor schäfer sa att en annan granne skaffat en såå stooor vargkorsning. Mitt ögonmått sa mig snabbt att den hunden inte var större än hans hund...

Eller hur många gånger har folk på 180 pekat i sin ögonhöjd och sagt att de träffat en sådan stooor häst som sen visar sig vara en Nordsvensk... På 175 cm... Nja...

Folks ögonmått i allmänhet är helt enkelt inte att lita på ;) (Däremot litar jag på mitt ögonmått och på hundvanas ögonmått)
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Eller hur många gånger har folk på 180 pekat i sin ögonhöjd och sagt att de träffat en sådan stooor häst som sen visar sig vara en Nordsvensk... På 175 cm... Nja...

Det finns ju faktiskt undantag där också.....vet en nordsvensk (travare då) som om jag minns rätt blev 176 cm. Han var hööög, hans korta matte hade sjå när hon skulle upp i sadeln. Han gick inte på travet....tror inte ens de försökte träna/starta - han var helt enkelt för stor.
Däremot gjorde han allt möjligt annat, bla deltog han i en terränghoppning.

För övrigt håller jag med dig om folks ögonmått, det är inte alltid att lita på.
 
Sv: Vad kan det vara för ras?

Jag borstar enbart min Akita de två gånger om året då hon fäller eller om vi ska på utställning, borstar då för att få päsen "fluffig".
Sen finns det ju några långhåriga akita och de behöver säker borstas mer, men långhåriga akita är inte önsvärt inom rasen.

Fördelen är att Akitan inte fäller mellan de två fällperioder de har, utan de är väldigt enkla på det viset. Jämför jag med min rottis som alltid fäller är det en väldigt skillnad.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp