Bukefalos 28 år!

Vad kan det vara vid ögonen? kanin

tassel

Trådstartare
Hej!

Jag skulle behöva lite input och höra vad ni kaninkunniga på forumet tror.

Jag har en kaninhane på 5 år som har fått någon typ av svullnad kring vänsterögat. Kanske lite på höger också? Jag såg detta igår. Jag har letat runt på internet efter info om vad det kan vara men hittar bara om kaninpest vilket verkligen skrämde upp mig, men eftersom det inte är så jättesvullet och inte heller geggigt vad jag kan se? Så funderar jag på om det ev. skulle kunna vara något form av bett? typ myggbett? iom att det är lite oregelbundet svullet samt ser ut som någon form av bettsår mitt på. Eller skulle det kunna vara ögoninflammation?

Lägger upp några bilder på båda ögonen.
Vore jättetacksam om någon som är kaninkunnig hade lust att se vad ni tror det kan vara eller om någon av erfarenhet av något sådanthär?. Blir lite nojig nu vill verkligen inte han ska bli sjuk:crazy::( Ska ringa vet. om det inte försvinner eller blir bättre såklart! Detta är min tredje kanin men har aldrig sett sådanthär innan. Förutom detta är han som vanligt, pigg och äter och dricker bra. Han verkar inte bry sig nämnvärt heller förutom att han inte tyckte om när jag var där och kände, men så är han ju inte van det heller så kanske inte konstigt..

Vänsterögat:
efc3df86.jpg
dec0bf95.jpg


Högerögat:
44be0c8c.jpg


Vore jättetacksam för lite input om vad ni tror. hoppas inte det är allvarligt..:/
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan det vara vid ögonen? kanin

vad jag kan se tycker jag att höger också ser lite svullet ut.

jag skulle inte vänta utan i alla fall ringa vet och rådgöra
 
Sv: Vad kan det vara vid ögonen? kanin

Exakt så där såg det ut i början när min kanin fick kaninpest. Du bör nog låta en veterinär kika på det..:(
 
Sv: Vad kan det vara vid ögonen? kanin

+Arrows

tack för era svar

usch va ledsamt om det skulle vara det:cry: Jag som aldrig sett en enda vildkanin i hela mitt liv, varken här eller någon annanstans, aldrig hört talas om sjukdomen heller, annars hade jag vaccinerat mot det när det nu finns:(

Man ska väl inte ta ut något i förskott men jag trodde han skulle klara sig tills han blev gammal.. har haft så otur med alla mina djur.:cry: jaja ska tänka för neg. men hjälps inte. Får bli en tur tills vet. hoppas det är något annat:(
 
Sv: Vad kan det vara vid ögonen? kanin

kl

Tänkte bara skriva att veterinären inte nämnde något om kaninpest. Ev. trodde hon det skulle kunna vara tänderna i överkäken som växt lite uppåt och trycker lite på ögonen, då de var rätt korta i överkäken, eller hur hon nu sa. Men fick ögondroppar för en vecka först för att se om det hjälper, hoppas!, annars skulle de utreda mer och se om det kunde vara något med tänderna som hon nämnde. Det var iallafall skönt att det aldrig blev värre svullnad alls än hur det var när jag tog bilderna, hoppas nu det går tillbaka!:bump::)
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Däggdjur Familjens kanin har fått ett rinnande öga. Pälsen under har varit stel av torkad klar vätska. Jag har gjort rent under ögat nu och då...
Svar
2
· Visningar
1 854
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Skulle vara jättetacksam om någon orkar läsa (med reservation för att jag låter som en bortskämd skitunge) och kanske bolla lite med...
Svar
5
· Visningar
1 414
Senast: Grettir
·
M
Däggdjur Min kaninhane Musse som blir 9 år i slutet av mars har börjat bli lite benig över skuldrorna och bäckenet (?)/bakdelen, men han har...
Svar
4
· Visningar
6 291
Senast: Sansko
·
Däggdjur Har en liten bedårande 4månaders dvärgkanin (? lejonhuvad tror jag rasen var) hemma. Är innekanin och det går alldeles förträffligt...
Svar
5
· Visningar
1 629
Senast: katja40
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp