Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

N

naijna

Jag ska imorgon träffa en tjej som jag ev ska börja arbeta för, vi ska båda räkna ut vad min ev lön skulle bli.

Jag ska få ersättning för resor eftersom jag inte bor på gården, sedan fickpengar. Ska även få ta med egen häst som jag utgår ifrån att jag inte behöver betala hyra för utan endast mat.


Vad får betalar ni som har någon medhjälpare, vad får ni betalt som jobbar? Vad är en rimlig summa? Jag har absolut noll koll..
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Timlön beroende på din ålder, jag hade krävt 130 :-, sen tillkommer självklart alla arbetsgivaravgifter osv, annars jobbar du tex oförsäkrat.

Är det svart kan du inte kräva så himla mycket, då har du öht ingen lagstiftning som stödjer din rätt till lön för utfört arbete.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

130? oj det lät mycket. Tjänar verkligen hästskötare så mycket?
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

De ska göra. Dock vägrar de flesta arbetsgivare inom hästnäringen teckna kollektivavtal, eller öht betala vitt. Men så länge det finns folk som arbetar för uppehälle + fickpengar, så kommer det se ut så.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Ja, vitt.
Endast "fickpengar, reseersättning + stallplats" hade jag aldrig gått med på. Fickpengar för mig är typ 50:-/dag?
Och hur ska du ha råd att leva på det?

Se till att få allt på papper och att DU är ordentligt försäkrad (hem/olycksfall och så vidare) om hon inte tänker göra något sådant.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

130:- per timme, då ska man verkligen ha tur om man hittar ett jobb som man kan få det av, ENORM tur.

Ungefär 2000-4000kr är det vanligaste att man får för ett helttidsjobb (läs diverse annonser mm är mitt tips, oftast ligger lönen runt det jag skrev om boende, ev stallplats och lunch ingår.)

Väldigt olika, men överlag är det EXTREMT låg avlönat jobb.

edit: då pratar jag om svart som jag antar att detta jobb rör sig om
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jo det är klart att det skulle vara bättre om det fanns kollektivavtal och folk tjänade bättre.

I mitt fall blir jag erbjuden väldigt mycket utbildning vilket är det som lockar mest..

130 kr i timmen tror jag knappast att jag kan erbjuda, mer förslag?
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jo det är klart att det skulle vara bättre om det fanns kollektivavtal och folk tjänade bättre.

I mitt fall blir jag erbjuden väldigt mycket utbildning vilket är det som lockar mest..

130 kr i timmen tror jag knappast att jag kan erbjuda, mer förslag?

Jag hade tagit reda på kollektiv avtalslönen och lagt mig lite under den. Dock kommer du bli utnyttjad till max om du inte säger ifrån på ett rätt sätt i början. Fasta arbetstider och korrekt lön efter din ålder. Gå hellre lite under om det är ett bra ställe men inte så att du inte klarar av alla dina räkningar till häst människa och IAF lite av dina övriga fritids intressen (lite böcker eller bio filmer och sånt man kan tänkas vilja göra då och då).
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Som du framför det hela så är det inget arbete...

OM du trots det tänker jobba där trots att det inte är ett arbete :confused:... så se till att ni skriver ett kontrakt i varsitt ex.

Ett sånt kontrakt är inte bindande, men ni har i alla fall skrivet ner exakt vad ni har kommit överens om.

När det gäller eventuell utbildning så bör ju även denna stå med i "kontraktet" tex att du ska erhålla ett minimum av 10 timmar i veckan - annars är det risk för att det inte blir så mycket utbildning utan bara en jädra massa mockande.

Se också till att din plantageägare har någon form av giltig medhjälparförsäkring eller motsvarande, en olycka inträffar väldigt lätt med hästar i närheten.

Tänk även på att den typen av slavjobb inte ger sjuklön, pension eller semesterdagar - så svartjobb bör egentligen vara högre än en vit lön så att du själv kan lägga undan pengar för tex sjukdomsfall och semester.

För sådär 10 år sen kostade en polsk "arbetare" 100 kr i timmen - så 130 kr i timmen är inte särskilt mycket pengar, det är ju som regel fruktansvärt tungt att arbeta i stall och många håller inte för ens ett år av vitt heltidsarbete med reglerad arbetstid - ännu mindre för ett slavjobb.

Det är ju även så att du inte har någon uppsägningstid :eek:, fördelen är att du kan gå på sekunden om du inte vill vara kvar - nackdelen är att "jobbet" försvinner på sekunden om plantageägaren inte tycker om din uppsyn, så du kommer i det närmaste varar rättslös. Har du då hästen där och saknar bil och körkort så kommer du att riskera att vara livegen slav.

Slutsatsen är att du ska tänka efter noga innan du flyttar dit vare sig dig själv eller din häst.... och då har jag inte ens nämnt det omoraliska i att ta svartjobb, men du kanske är desperat ?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag jobbar i ett stort erkänt hästföretag, och tjänar 17500 i månaden. Heltidstjänst då, vitt självklart. Men är det ett JOBB du beskriver eller något halvdant tidsfördriv som du vill ha några kronor för?
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag har en inkomst som jag lever av meningen med dessa fick pengar är att jag inte ska gå back på tex resor eller något annat. Jag skulle aldrig ta ett svart jobb som huvudinkomst, som extra pengar ok.


Personen i fråga är inte för mig främmande så jag vet att det inte är tal om en massa slavarbete, det finns även inte så många hästar. Men tack för omtanken.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

*delvis kl*

Ni som nämner 130kr/timme för en hästskötare vart får ni den siffran från?
Jag pratade....ja vem tusan var det nu...jag tog i alla fall reda på alla löner inom hästyrket innan jag begärde lön där jag jobbar (vitt).
Där vr ingångslönen för mig som jobbar med att utbilda hästar samt har flera års erfarenhet 20 000kr/månad (innan skatt), vilket (väl) blir 125kr/timme.
En vanlig hästskötare har jag för mig att den skulle ha minst 16 500kr/månad.
Detta var förra året.

Som ingångslön då givetvis.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Dina siffror stämmer nog bättre än 130kr/timme, för så hög lön har jag väldigt svårt att tro att mna kan få som vanlig hästskötare.

Man kan ringa Kommunal och få hjälp med detta eftersom tidigare Lantarbetarförbundets fack numer hör till dom.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag svarade att JAG skulle ta minst 130:- i timmen, det är ett slitigt jobb som sällan har helt normala arbetstider eller arbetsförhållanden.

105:-/timmen som du skriver är väl okej lön, men det beror helt på vad man ska göra.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

intressant för dig kan också vara att ha svart på vitt om det är månadslön du har eller timlön. Ett stall jobb är sällan 7-5... utan det blir ofta mkt övertid... som man sälla får ersättning för. Semester, när? hur? betald?
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag uppfattade det som att du menade att det var en satt lön, men då förstår jag hur du menade.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

När jag jobbade som häst & stallskötare (vitt) så fick jag 85kr/timme + semesterersättning på 12%.
När jag jobbat svart inom samma brasch så har ersättningen varit allitfrån kost&logi (+ obefintliga fickpengar) till 600kr/helg (ca 3h/arbete per dag.)

Nu har jag precis börjar jobba som djurskötare i ladugård, outbildad, och ingångslönen enligt avtal här är 97.65kr/timme + sem.ers. & OB.

Något att gå på kanske? :)

Om jag vore du så skulle jag ta reda på hur många timmar det gäller och säg en summa på kanske 100kr/h. Sen räknar du av vad stallplatsen är värd helt enkelt. Som reseersättning skulle jag säga 18kr/mil (samma som skatteverket ger.)

Hoppas det ordnar sig!
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

I mitt fall blir jag erbjuden väldigt mycket utbildning vilket är det som lockar mest..
Väldigt mycket utbildning - det är ju i sig en arbetsförmån man i vissa fall får ta hänsyn till. Hur mycket kan denna utbildning värderas till?
Vad består dina arbetsuppgifter utav? Hur många timmar effektivt arbetar du, och hur många timmar består av ovan nämnd utbildning?

Vad känner DU att DU skulle kunna acceptera som betalning?

När jag arbetade som personlig assistent fick jag runt 100-105 kr/h. Inga förmåner öht, bara ett vanligt kneg.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag fick erbjdande om ett jobb hos en väldigt välkänd fälttävlansryttare, där skulle jag få boende, stallplats(med foder) och lunch, utöver det 4000 kronor. (Vitt)

Jag tackade nej.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

kl

Jag får 97,47 kr/h +ob och semesterersättning, vitt och avtalsenligt för ett rent stalljobb. Dvs fodra, sköta in och utsläpp, byta täcken och mocka.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 296
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 039
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
544
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 715
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp