Bukefalos 28 år!

Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag fick erbjdande om ett jobb hos en väldigt välkänd fälttävlansryttare, där skulle jag få boende, stallplats(med foder) och lunch, utöver det 4000 kronor. (Vitt)

Jag tackade nej.

Bra gjort! Inget slavarbete i Sverige!
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

KL

Jag har lyckats få tag i ett hästjobb med reglerade arbetstider (ledig röda dagar etc...) och vit lön på ca 22 000 före skatt. Tyvärr är jag nog väldigt lyckligt lottad för att vara i den här branchen.

Som ngn påpekade så kommer arnetsmarknaden för hästjobb aldrig bli "renare" så länge folk är beredda att jobba för "svarta" skitlöner..... Alla gör så klart sitt eget val men man ska nog tänka över vad man ger sig in i.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag ska imorgon träffa en tjej som jag ev ska börja arbeta för, vi ska båda räkna ut vad min ev lön skulle bli.

Jag ska få ersättning för resor eftersom jag inte bor på gården, sedan fickpengar. Ska även få ta med egen häst som jag utgår ifrån att jag inte behöver betala hyra för utan endast mat.


Vad får betalar ni som har någon medhjälpare, vad får ni betalt som jobbar? Vad är en rimlig summa? Jag har absolut noll koll..

Byt inte stallplats mot lön...du går miste om pensionspengar etc etc som du har rätt till för de pengarna du har heller inte något försäkringsskydd...

Ta istället ut all lön i pengar, jag hoppas att den betalas ut med lönespec och avdragen skatt dvs vitt, betala sedan för boxplatsen istället och ta pengarna däremellan själv.
Om du inte går runt, dvs om din lön inte täcker stallplatsen samt resorna till och från stallet så kommer detta inte att löna sig dvs du blir utnyttjad. Det är lättare att se när man har pengarna i handen och ska betala för sin stallplats...

Lycka till! :)
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

När jag sommarjobbade i travstall mellan kl 06.00 - ca 16.00 så fick jag 500 kr om dagen vardag och 250 kr helg för ca 4-5 timmars arbete
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

*kl*

Jag är rätt intresserad av att höra hur det gick för dig TS? Vad erbjöd hon för lön och vad kom ni överens om? :laugh:
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

130 ?? Det är då inte det avtalet säger...som fullfjädrad häst skötare tror jag månadslönen ligger på ca 20 000 nu och det blir inga 130 i timmen...

TS ...du ska inte jobba för fickpengar. Du ska ha avtalsenlig lön...förstår inte hur det går till i ridbranschen..hur får man folk att jobba gratis? Och om man inte hinner med att träna o sköta sin häst...ja då får man BETALT för att nån annan gör det...fattar inte hur folk går med på sånt.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Ja du, det är mycket som skiljer sig mellan rid och travföretag;)
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag har en inkomst som jag lever av meningen med dessa fick pengar är att jag inte ska gå back på tex resor eller något annat. Jag skulle aldrig ta ett svart jobb som huvudinkomst, som extra pengar ok.


Personen i fråga är inte för mig främmande så jag vet att det inte är tal om en massa slavarbete, det finns även inte så många hästar. Men tack för omtanken.

Hoppsan. Så det går bra att vara kriminell, bara man inte är kriminell som huvudspår i livet? Märkligt resonemang.

Dessutom bidrar du, om du accepterar att arbeta för "fickpengar", till att det inte skapas riktiga jobb inom näringen. Så länge arbete utförs av personer som inte kräver något betalt och inte heller bryr sig om elementet ekobrott, så kommer dessa jobb aldrig att komma i större antal.

Tänk efter en gång till. Faktiskt är det bättre (än det som du föreslagit) att du inte tar något alls i betalt och lägger upp överenskommelsen mer på dina villkor, vad du vill ha ut av det. Om du betraktar det mer som ett jobb, ska du givetvis kräva en dräglig lön. Lagligt, renhårigt och förmodligen mycket bättre för din egen del.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag tycker då inte att det är så dåligt ändå.
stallplats+ foder värt 3500:- ca
boende värt minst 1500:-
ingen elkostnad ca 100:-
lunch 1000-
Det skulle innebära en lön på 10 000:- efter skatt
Jag skulle verkligen vilja ha 4000- kvar när hyra och räkningar för boende är avklarade.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag tycker då inte att det är så dåligt ändå.
stallplats+ foder värt 3500:- ca
boende värt minst 1500:-
ingen elkostnad ca 100:-
lunch 1000-
Det skulle innebära en lön på 10 000:- efter skatt
Jag skulle verkligen vilja ha 4000- kvar när hyra och räkningar för boende är avklarade.

Nej det är inte superkasst i effektiv beräkning, fast man ska lägga upp det på sättet att man får en lön som ger 10.000 kvar efter skatt och sedan betala stallplats, foder, lunch enligt ett marknadsmässigt pris. Då får man pension, sjukförsäkring och allt annat och slipper en massa strul med att redovisa förmåner som kan ge kvarskatt i efterhand.

Dessutom är det alltid dåligt att behöva begå ekonomiska brott för att få jobba - så att svart ta emot alla dessa förmåner och fickpengar är hål i huvudet. Om det inte är ett delmål i livet att vara kriminell förstås.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Jag tycker då inte att det är så dåligt ändå.
stallplats+ foder värt 3500:- ca
boende värt minst 1500:-
ingen elkostnad ca 100:-
lunch 1000-
Det skulle innebära en lön på 10 000:- efter skatt
Jag skulle verkligen vilja ha 4000- kvar när hyra och räkningar för boende är avklarade.

men glöm inte att du måste skatta på boende och stallplats också.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

När jag sommarjobbade i travstall mellan kl 06.00 - ca 16.00 så fick jag 500 kr om dagen vardag och 250 kr helg för ca 4-5 timmars arbete


Fy. Jag skulle ALDRIG jobba för så dåligt betalt..
50 kr timmen??
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

kl,
hur mycket är det rimligt att få i lön per dag, om man tar hand om 11 hästar och fordar, mockar, tar in och ut + bytar täcken?
innan har jag fått 200kr om dagen men då var det bara 5-7 hästar + att jag fick gratis hö till mina ponnyer (8kg om dagen).
nu så blir det inget hö och inga ridlektioner då jag tränar på annat håll och de har ont om hö.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

vad lång tid tar det dig ? Jag har 7 hästar o för mig tar det ung 2 timmar att släppa ut, mocka, halma , höa, sopa o göra iordning maten...om det tar dig 3 timmar så har du ju kanske ca 110 kr/tim - skatt
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Det beror ju helt på hur många timmars jobb det handlar om? I och med att det är dubbelt så många hästar och inget hö (borde bli 8kg x 2kr x 2=32kr/dag) Så skulle jag säga 4-500kr då.. Men jag vet ju dels inte hur gammal du är, om jobbet är svart eller vitt osv.
Men som jag skrev tidigare så är en rimlig lön på ca 100kr/h inkl. skatt. På det ska sen semesterersättningen komma med minst 12%.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

jag är 19år, det är hos grannen som jag ska jobba (cycklar 1km). svart och bara när de är iväg på tävling och inte kan ta stallet själva.
fodra tar ca 30min, täcka ta ut och ge hö 30-40min. gödsla + strö 1timme 50min. ta in täcka och ge hö+vatten 30 min, fodra 30min så ca 4-5 timmar tar det väll? + sopa och göra iordning foder och ta in hö till morgondagen.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

vid enstaka arbetstillfällen brukar jag betala 50kr/häst.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

det låter bra :) ska föreslå det, då blir det billigare för dem om de tar med fler hästar till tävling också^^. ska föreslå 50kr i timmen då man inte lägger ner exakt lika lång tid i stallet varje dag.
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

Hejsan!

Enligt kollektivavtalet ska en hästskötare som jobbar hos ridhusföretag ha:

arbetstagare 16 år 13 385 kr i mån vilket motsvarar 76,92 kr i timmen,

arbetstagare 17 år 14 540kr alltså 83,56 kr i timmen,

arbetstagare 18 år 17 655kr alltså 101,46 kr,

stallpersonal/ridinstruktör med 2 års yrkesvana 19 075 kr alltså 109,62,

stallper./instruktör mer 3 års yrkesvana 19 620 kr alltså 112,75 kr i timmen

stallpers./instruktör m 5 års yrkeserfarenhet 20 095 kr alltså 115,48 kr.

Dessutom tillkommer 13 % på allt du tjänar i semesterersättning och instruktörerna har ytterligare tillägg för utbildningsgrad etc. Sedan har du ju övertidstillägg mm.

Tänk på att dessa löner gäller fram till och med mars i år, därefter höjs lönen ytterligare.:bump:


Med vänliga hälsningar

Frida
 
Sv: Vad kan man begöra i lön som stallskötare (fickpengar)

kl

Till TS: Du ska inte begära något lägre än avtalsenlig lön! Så länge som folk (läs ridtjejer) tar jobb för skräplön så kommer de skräpavlönade jobben att finnas kvar...
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 357
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
9 153
Senast: Cattis_E
·
Juridik & Ekonomi Jag råkade dränka min Macbook i dricka när den låg i väskan. Så nu håller jag på och kikar på vad dom behöver för uppgifter för...
Svar
3
· Visningar
548
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 753
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp