Bukefalos 28 år!

Vad kostar era hundar?

RostKaptenen

Trådstartare
Jag och sambon pratade om vad det kostar att ha hund. Mat, försäkring, ev veterinärvård, kurser. Vad finns det mer för kostnader? Vad kostar era hundar under en månad?
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Min budget har sett ut ung. såhär (hund på 9 kg):

Mat: 300:-/månad
Försäkring: 175:-/månad
Tuggpinnar, godis osv.: ca 100:-/månad
Veterinär: 500:-/månad lades undan i en buffert, men då hade jag en väldigt bra försäkring. Hade försäkringen varit svagare hade jag nog velat dubbla det beloppet
Bajspåsar: ca 50:-/månad
Kurser gick vi inte nu på slutet, men här kostar en kurs ca 2000:-/termin.
Annat att tänka på är ju hunddagis/dagmatte, utrustning (har man en hund som fryser kan det gå åt ett par täcken/säsong om man har otur, halsband har haft en förmåga att försvinna i den här familjen :angel:) och resor till och från träning/tävling (och såklart tävlingsavgifter)
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Vi har en schäfer/labrador och en dalmatin.

Foder/godis ca 800kr/månad (varierar lite beroende på om vi får slaktrester eller köper, dom barfas och godis torkar vi själva)
Försäkring betalar vi bara för ena hunden ca 150kr/månad.


Tillbehör köper vi inte så ofta, dom har det dom har sålänge inget går sönder.
Just nu går vi inga kurser.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Just nu kostar de ungefär:

Försäkring 1053 kronor
Foder 1200 kronor
Träning ca 600 kronor (450 kronor privatträning och resten hundhallshyra)
Fodertillskott 700 kronor (Glucosamin+mineral)
Medicin 429
Övrigt (påsar, hundgodis, ben osv)= 200 kr

=4182

:nailbiting:
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Vår hund 14 kg lagotto kostar i foder ca 360 kr/månaden (färskfoder+laxolja).

Försäkring 240 kr/mån (dubbel veterinärvård+15000 livförsäkring).

Kurser utslaget i månaden (går 1 kurs per termin), 180 kr/mån

Sen vet jag inte riktigt vad jag lägger på bajspåsar, revben, märgben, kalkonhalsar, träningsgodis och schampo. Säkert 200 kr till.

Resekostnader till träningar tillkommer ju också.

Alla dessa medlemskap också ;) Rasklubben, SKK och SBK. Utslaget på ett år blir det 90kr/mån.

Tävlar ganska mycket och detta år kommer jag ungefär lägga ut ca 2500 kr i bara anmälningsavgifter och resekostnader återigen på det.

Sen allt som kostar att starta upp är ju heller inte med för sånt är ju mycket engångskostnader. Bilgaller, bur, selen, koppel, spårlina, halsband, pälsvårdsprodukter.

Veterinärvård har vi klarat oss (peppar peppar) med vaccination samt HD/ED röntgen. vaccinationen är ju det enda regelbundna men minns inte vad jag betalade sist.

Så i runda slängar 1100 kr/månaden i löpande utgifter. Men detta års satsning i mer tävlingar än förra året ökar jag kostnaderna med några hundralappar mer i månaden. :p
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Vi har två hundar, en brabancon och en peke.

Det kostar tillsammans varje månad

Mat: Nordic bas 200:-

Försäkring: Folksam 300:-

Bajspåsar: 30:-

Godis/ben: 200:-

Hundvakt: 400:-
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Tack, nu vet jag att jag ska låta bli att räkna på det där ;). Du har ju dessutom glömt att räkna med bensinkostnaderna…
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Jag vill inte räkna, tidigare hade jag gratis mat. Det kan jag ju iof få nu också men min rygg fixar inte jobbet med att få hem maten från slakteriet.

Sen kommer matkostnaden gå ner nu iom jaktsäsongen är över och de blir en "vilosäsong" för hundarna.

Denna månad har jag nog lagt några tusenlappar på hundarna redan, med medlemsavgifter i olika rasklubbar, lösa tävlingslicens för blandras, anmälan till utställningar osv.


Man kan ha hund för knappt några pengar alls, eller så kan de kosta MASSOR.
Igår sköt min sambo ett stort vildsvin för gråhunden efter ett kanonjobb. Planen är att göra ett bogmontage, från 6.500:- ska man sätta de på "hundkontot" de var ju ändå hunden som hittade grisen ;)
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Att ha en hund kan kosta ganska lite, och det kan kosta hur mycket som helst! Det som ökar kostnaderna är om ni väljer en sjuk ras, eller ni råkar få en sjuk individ, samt om ni ska träna något speciellt. En del hundsporter är dyrare än andra, och numera finns möjlighet att träna inne + att friskvård som simning och besök hos hundfysioterapeut allt mer används i förebyggande syfte. Och sen finns det förstås hur mycket prylar som helst som man kan köpa till sin hund, en del tycker inte att det räcker med ett halsband utan har en hel uppsättning att välja på till olika tillfällen.

Vill du komma billigt undan så rekommenderar jag en mindre hund. Dubbel päls så den inte behöver täcken. Naturligtvs inga abnormiteter i fysiken som platt nos, utstående ögon, tunga hängande öron, överdrivet mycket hud osv. Välj ett bra foder, gärna färskt. Det minskar risken för tandproblem. Välj en försäkring som täcker ALLT. Dvs även mediciner, rehab och tänder. Ring runt och hör med olika aktörer vad de tar för pris på kurser. Brukshundklubben brukar vara ganska billiga eftersom de instruktörerna jobbar ideellt.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Foder: 600kr
Försäkring: runt 450kr - minns inte exakt.

Sen tillkommer träningsgodis, bajspåsar, tuggben för mellan 100-300kr.

Träningskostnader har vi just inga all då vi inte går kurs för tillfället, utan tränar på egen hand, eller ja tillsammans med träningskompisar.
tävlingskostnader denna månad: 300kr

Sen är jag medlem i en brukshundsklubb och det är ca 300kr/år som tillkommer där.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Tre stycken BCs

Månadskostnad
Mat: 600:-
Försäkr: 450:-
Vacc.: 25:-
Klubbagvifter: 25:-
Kursavgifter: 500:- (snittkostnad)
Tävlingsavgifter: 250:- (snittkostnad)
Resor: 250:- (snittkostnad)
Prylar: 50:-
Belöningsgodis: 200:-

Tot 2350:-/månaden.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Har två staffar (ca 34 kg sammanlagt).

Mat: ca 450 kr
Försäkring: 630 kr
Fodertillskott: ca 500 kr (omega 3 samt biotin)
Bajspåsar: ca 30 kr
Tuggben: ca 100 kr
Godis: ca 50 kr
= 1760 kr / månad


Sen tillkom det en del i veterinärbesökskostnader från 30/10 till mitten på dec ungefär, med bandage, operationer av klokapslar, medicin, återbesök etc etc. Där gick det nog åt, efter att försäkringsbolaget betalat (både besök och medicin) runt 4-5000 kr. Då är inte bensin och sånt för resorna medräknat heller.
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Vågar inte räkna på vad våra hundar kostar i månaden... Men det skenar väldigt snabbt iväg om man har otur.

Vår ena hund gjorde för två veckor sedan en "rutinoperation" som det hette. Själva operationen gick på 5000kr när försäkringen tagit sitt. Tyvärr blev det komplikationer och nuvarande räkning inklusive diesel för sju gånger tur och retur till djursjukhuset ligger på drygt 11 000kr.

Min gamle har problem med ryggen och åker på laserbehandling var 4e-6e vecka. 300kr plus bensin per gång.
En av dom andra gjorde sönder en muskel i bogen, fick under sex veckor laserbehandling tre gånger à 300kr, och simmade fyra gånger à 380kr plus bensin tur och retur.

Utgifter som varken är roliga eller något man kan undvika (Förutom om hundarna inte skadar sig då ;) )
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Jag har en border collie + en prazsky krysarik.

Försäkring totalt; ca 550 kr/ månad
Färskfoder liten hund; typ 150-200 kr/månad
Färskfoder större hund; ca 350-400 kr/månad
Tillskott; Kanske... 100 spänn i månaden utspritt på året?
Godis, leksaker & andra "förbrukningsvaror": ca 500/månad? Kanske mer.
Träning/hyra av hall: runt 1000 i månaden denna årstiden, annars ca 500 kr/månad (privatträning).
Rehab för border collien: 500 kr/ var sjätte vecka

Bensin till träningar: :o:o:o

Sedan tillkommer ju deras täcken, koppel, halsband, selar o linor, vittringspinnar, apporter, filtar etc etc men det är ju oftast inte varje månad det behövs...
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Mycket saker går ju i arv från hund till hund, man behöver inte nytt för varje ny hund, beroende på hur många man har samtidigt o deras storlek.

Andra kostnader:
Bilbur, ev större bil så hunden + bur får plats.
Ev hundgård o/e ev dagmatte/hunddagis.
Demolerade skor, kläder, fjärrkontroller, mobiler, glasögon, tapeter, väggar, golv osv, om man får en tuggare.
:crazy:
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Två hundar (Dogo Canario & Amstaff blandis)

Foder: 1500:-
Försäkringar: 399:-
Vaccination: 57:-
Tuggben: ca 200:-
Bajspåsar: 0:- (gratis från kommunen)
Täcken/Löpskydd/Koppel/Leksaker/Bäddar os.v. : Kanske 100:- (Får mycket sådant i present :) )
Hundvakt/Pensionat: 516:-

Sedan har jag oturen att en av dem är kroniskt sjuk, självrisken är totalt 4500kr/år + 20% av summan vid varje besök som är allt från några hundralappar till x-antal tusen. Besöken utslaget på ett år är minst ett i månaden, inlagd ett par nätter/år. Svårt att räkna ut vad det blir per månad eller år och tror inte jag vill det heller. :crazy:

= 2772kr
Utan veterinärskostnaderna varje månad, alltså summan om båda vore friska.

33.264:- om året och det utan veterinären, det trodde jag faktiskt inte. :o
 
Senast ändrad:
Sv: Vad kostar era hundar?

Tibetansk spaniel, ca 5 kg (8 månader)

Försäkring: ca 100:- (optimal)
Mat: ca 200:- (voh)
Påsar: ca 25:-
Godis: 100:-
Tuggben: 100:-
Hundvakt: 200:-
Övrigt: I genomsnitt runt 200:- i månaden (vaccinering, fiskolja, leksaker, koppel osv)

Totalt: ca 925:-

Sen tillkommer ev kurskostnad, och transportkostnad för att ta sig till lite roligare promenadställen osv. Men oftast transporterar vi oss till fots eller med cykel, så det är för oss inte en så stor kostnad. Till stället där kurserna hålls har vi 5 minuters gångavstånd. :)
 
Sv: Vad kostar era hundar?

Jag och sambon pratade om vad det kostar att ha hund. Mat, försäkring, ev veterinärvård, kurser. Vad finns det mer för kostnader? Vad kostar era hundar under en månad?

Jag har två dvärgschnauzrar och en riesenschnauzer.

Jag betalar bara försäkring på den ena dvärgen vilket är 1500:-/år, gammeldvärgen betalar föräldrarna försäkring på ca 4000:-/år och riesenfröken ingår i en kennelförsäkring som jag inte vet vad det kostar.

Senaste månaden har vi haft lite otur då lilldvärgen började kissa blod dagen innan julafton och strax efter det blev riesenfröken påkörd av en bil så det blev akut till strömsholm mitt i natten så det blev ca 10000:- att punga ut med efter att försäkringarna tagit sina delar.

Foder: ca 1200:-/mån (gamlingen och riesen äter nordic färskfoder och lilldvärgen äter ett specialfoder pga hans problem med kisseriet)

Bajspåsar, tuggben och småsaker ca 500-1000:-/mån
Vaccinationer ca 1500:-/år

Är inte med i någon hundklubb just nu men sen tillkommer ju lite kurser och träningar framöver så det blir några 1000-lappar till.

Det är ju som med hästar, man kan ha hund väldigt billigt beroende på ras, vilket foder man vill ha och vad man gör med hunden.
Bra foder, bra försäkringar, bra hundar och tränare kostar..
 

Liknande trådar

Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 578
Senast: Lillefrun
·
Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
978
Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
7 286
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej igen! Undrar hur mycket pengar ni lägger ner på hund/ hundar i månaden? Inkl. Försäkring, hundfoder, mediciner osv. håller på räknar...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 059
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp