Säga upp försäkring på sjuk hund.

Min hund låg inlagd två dygn förra hösten. Han blev inskriven fredag kväll och söndag fick jag hämta ut honom. Han fick dropp, röntgades, togs mängder med blodprover på under dom här dygnen. Han fick diverse mediciner och behandlades rejält. Så nära man kan komma intensivvård helt enkelt.
Det kostade mig ca 16.000-18.000 per dygn. Detta var hos samma kedja, men i glesbygd där detta är enda dygnet runt-öppna sjukhus på en radie om 40 mil.
Jag reagerar framförallt på att priserna stigit så mycket på bara några år. Vi är uppe i ca 40 000 i skrivande stund, 36 timmar efter inskrivning. Positivt är att de inte tror att något sitter fast i tarmen. Negativt är att han är väldigt dålig men att de inte vet vad det beror på. Eftersom hans bajs är flytande kan de inte ta avföringsprover.
 
Jag reagerar framförallt på att priserna stigit så mycket på bara några år. Vi är uppe i ca 40 000 i skrivande stund, 36 timmar efter inskrivning. Positivt är att de inte tror att något sitter fast i tarmen. Negativt är att han är väldigt dålig men att de inte vet vad det beror på. Eftersom hans bajs är flytande kan de inte ta avföringsprover.
Ja, jag tror också att det skiljer sig beroende på var i landet man befinner sig.
Min var så dålig att det vara rann blod ur baken på honom. Han var nära på att få blodförgiftning också. De behandlade med dropp, antibiotika och en massa probiotika, och säkert massa annat.
Han återhämtade sig och mår bra nu.
 
Nu svarar jag med katt som ex men samma gäller ju hund.

Min 12åriga katt opererade bort juvertumörer i mars 2023. Visade sig vara högst elakartade och sämsta tänkbara sorten. De Google sa att det sannolikt handlade om månader och flera studier från amerikat sa att överlevnaden efter ett år var 0. Jag behöll försäkringen mest ifall hon blir akut dålig och måste avlivas på dyr jourtid på djursjukhuset..

Katten mår än idag utmärkt och visar noll symptom på ohälsa. Kanske tar slut imorgon, men att det "förväntas" gå fort betyder inte att det gör det.

En annan lika gammal katt som jag har tänkte jag ta bort försäkringen på iom att hon har flera sjukdomar och inte ska utsättas för något stort ingrepp. Jag glömde dock ringa och säga upp den. Tack gode gud för det. Hon har fått 60 000 i ersättning från försäkringen senaste 7 månaderna. Det handlar om rutinkoll med blodprov var 6e månad, hon får medicin som är dyyr men gjort henne "som ny" och typ 5 år yngre. Sen i somras fick hon urinsten. Jag sa direkt att nej då får hon somna, ingen operation. Vet tyckte att jag ju bestämmer men det är en rutinop och ganska lindrig. Husse som är betydligt mer vek än mig fick bestämma och valde op. Jag är glad för det. Katten var sig själv på två dagar

(Samma katt har fö kostat 13 000 kr pga öroninflammation.. upprepade besök a ett par tusenlappar blir fort många pengar)

Jag vet att tiden med båda kattanterna är utmätt och det är kvalitet före kvantitet. Men jag har nyss upplevt en jul till med dem. Något som i våras kändes helt uteslutet

Så - har du råd så ha kvar försäkringen skulle jag säga.
 
Min 13 åring skulle inte ha levt, eller okej jag skulle gräva i plånboken ocht jag skulle få leva väldigt sparsamt. Han blev inlagd för extremt allvarlig diarré då det istället bara rann ut blod. Inläggningen gick på 31 000 och jag behövde bara betala 4000. Resten täckte försäkringen. Så för oss har det hjälpt, han var hängig i två dagar och sen frisk som att han var en valp igen. Full fart igen.
 
Senast ändrad:
Min 13 åring skulle inte ha levt, eller okej jag skulle gräva i plånboken ocht jag skulle få leva väldigt sparsamt. Han blev inlagd för extremt allvarlig diarré då det istället bara rann ut blod. Inläggningen gick på 31 000 och jag behövde bara betala 4000. Resten täckte försäkringen. Så för oss har det hjälpt, han var hängig i två dagar och sen frisk som att han var en valp igen. Full fart igen.

Vad roligt att se dig! Tänkte på dig häromdagen när jag läste i en äldre tråd ❤️
 
Min 13 åring skulle inte ha levt, eller okej jag skulle gräva i plånboken ocht jag skulle få leva väldigt sparsamt. Han blev inlagd för extremt allvarlig diarré då det istället bara rann ut blod. Inläggningen gick på 31 000 och jag behövde bara betala 4000. Resten täckte försäkringen. Så för oss har det hjälpt, han var hängig i två dagar och sen frisk som att han var en valp igen. Full fart igen.
Jättekul att se dig skriva här igen! 😊
 
Nu svarar jag med katt som ex men samma gäller ju hund.

Min 12åriga katt opererade bort juvertumörer i mars 2023. Visade sig vara högst elakartade och sämsta tänkbara sorten. De Google sa att det sannolikt handlade om månader och flera studier från amerikat sa att överlevnaden efter ett år var 0. Jag behöll försäkringen mest ifall hon blir akut dålig och måste avlivas på dyr jourtid på djursjukhuset..

Katten mår än idag utmärkt och visar noll symptom på ohälsa. Kanske tar slut imorgon, men att det "förväntas" gå fort betyder inte att det gör det.

-Klipp-

Hade exakt samma förra året när min ena gammelkatt opererades för elakartad juvertumör. Har varit kastrerad sen kattunge och därmed var det mest förmodligen en högst farlig cancerform och veterinären förstod om jag inte ville operera. Vi testade operation, peppar peppar så mår hon toppen och har inte känt någon ny knöl efter nästan ett år.

Men det är förstås alltid upp till en själv vad man själv känner är bäst för sitt djur!
 
Vi har haft en mardröm senaste tiden. Sak efter sak har hänt med båda hundarna. Vi är uppe i ca 70 000 -80 000 kr i veterinärkostnader senaste fyra månader. Ena räkningen på 17 700 ersätts inte alls men dom andra gör det och det är mycket. Och mycket över till mig också. Men utan försäkring skulle 80 000 kr ha blivit väldigt mycket.


Jag har valt att fortsätta försäkra Alvin för att hantera allt som sker som kan avhjälpas utan att plåga honom. Det kan kan hända allt möjligt som nu när vi och även Milou haft en oturshöst/vinter.

Till exempel så ultraljudsundersöker jag hans hjärta 2 gånger om året för 6000-7000 kr per per år och fick nu som 13-åring så positiva nyheter. Hans hjärta har läkt! Från att ha förstorat hjärta och gått på hjärtmedicin så har hjärtat nu krympt till naturlig storlek och vi har fått plocka bort medicinen. Otroligt att en 13-åring får ett bättre hjärta. Jag kunde knappt tro det så nu har vi tagit bort hans smärtstillande också och ser om han klarar sig utan.

Vi drog ut flera tänder för han blev dålig trots daglig daglig tandborstning,och hade väldigt ont så det blev en akutoperation, fick ca 5 minuter att tänka men i och med att han senaste tiden innan dess mått så bra valde jag att ta ut dom, det var den räkningen som inte ersätts. Nu har han inga problem med

Han har ingen sjukdom men är lite svagare än i ungdomen. Kan inte hoppa upp i min jätte höga säng och sånt men ingen sjukdom som din @Daff . Ditt val är ditt och bara du vet vad som är rätt. ❤️ Vi tänker alla väldigt olika.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 028
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 624
Senast: fejko
·
Avel Har frågat runt lite men behöver nog mer förklaring.... Hingsten jag har använt har följande deal: 5000 kr. Foster-föl försäkring ingår...
Svar
9
· Visningar
1 136
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 488
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp