Bukefalos 28 år!

Vad kostar ett lass grus (sådär på ett ungefär)?

Funkar det bättre om man gör en form av avskiljning? Kan tänka mig att lägga nån form av slanor på marken och fylla på innanför för att få lite höjd och på så sätt blir det kanske dränerande? Handlar ju ändå om en ganska begränsad yta. Och kanske vid hagingången.
Om man gör avskiljning (typ med telestolpar) gräver ett par diken (längs med två sidor och ett mitt i) fyller med makadam där (hur djupt behöver det vara? 30 cm?) markduk, också 1 dm med stenmjöl ovan på. Hade det var ett vettigt alternativ?
@lady_vip vad säger du?
 
Om man gör avskiljning (typ med telestolpar) gräver ett par diken (längs med två sidor och ett mitt i) fyller med makadam där (hur djupt behöver det vara? 30 cm?) markduk, också 1 dm med stenmjöl ovan på. Hade det var ett vettigt alternativ?
@lady_vip vad säger du?

Jag förstår inte riktigt hur du menar med dikena? Finns det ingen naturlig lutning?
 
Alltså, jag tänkte typ rännor i under stenmjölet och under markduk, mest för att dränera så mycket som möjligt. Där är ju en viss lutning på marken. Menar du att det räcker om man lägger markduk (behövs det ens då) och stenmjöl?
Man kanske inte behöver dränera alls?
 
Alltså, jag tänkte typ rännor i under stenmjölet och under markduk, mest för att dränera så mycket som möjligt. Där är ju en viss lutning på marken. Menar du att det räcker om man lägger markduk (behövs det ens då) och stenmjöl?
Man kanske inte behöver dränera alls?
Jag tycker att om man ska dränera ett sånt område så ska man göra det ordentligt eller inte alls;)
Om det är ett område som ligger lågt så absolut, då tjänar man på det, men då hade jag dränerat på riktigt, över ett lite större område.

Gräv bort matjorden, lägg duk (har du lerjord? Om inte brukar det inte behövas) och sen kross, 0-32 eller 0-18. Lägg iaf 15 cm och padda ordentligt, så blir det lite mindre efter paddningen.
 
Jag har lerjord, hästarna står på gammal skånsk åker. Egentligen ligger det högt, med det blir lerigt och blött, vi har ett större dike cirkus fem meter från hagstolparna. Mellan tio till tjugo meter från där jag vill grusa upp.

Vad betyder dränera på riktigt? (jag kan verkligen inte sånt här och blir väldigt tacksam för all hjälp!) Jag försöker göra lite mentala anteckningar inför en kommande round pen som jag tänker uppföra i sommar, men den ligger däremot förhållande lågt.
Vad är kross? Samma som stenmjöl?

Lägger till att det är två områden jag vill dränera som det är nu (förutom den som byggs i sommar) det ena är på 4 km2 och det andra på 21 km2. Så inga stora områden egentligen.
 
Jag har lerjord, hästarna står på gammal skånsk åker. Egentligen ligger det högt, med det blir lerigt och blött, vi har ett större dike cirkus fem meter från hagstolparna. Mellan tio till tjugo meter från där jag vill grusa upp.

Vad betyder dränera på riktigt? (jag kan verkligen inte sånt här och blir väldigt tacksam för all hjälp!) Jag försöker göra lite mentala anteckningar inför en kommande round pen som jag tänker uppföra i sommar, men den ligger däremot förhållande lågt.
Vad är kross? Samma som stenmjöl?

Lägger till att det är två områden jag vill dränera som det är nu (förutom den som byggs i sommar) det ena är på 4 km2 och det andra på 21 km2. Så inga stora områden egentligen.
4 km2 och 21 km2 tycker jag är rätt stora områden ;)

Förstod såklart att du inte menade km2 men kunde inte låta bli :)
 
Om grustaget inte ligger mer än ca en mil från stallet så kan du fråga en bonde som har traktor och en stor tippkärra om han vill hämta gruset åt dig. Det kan bli mycket billigare än att beställa det med lastbil. Bönderna har en lugn period såhär på senhösten så någon kanske har tid och är sugen på ett litet extraknäck.
 
4 km2 och 21 km2 tycker jag är rätt stora områden ;)

Förstod såklart att du inte menade km2 men kunde inte låta bli :)
Och för mig tog det en evighet innan jag fattade varför du tyckte det var så stort :D

Vadå 4 kvadratkilometer det är ju bara 2*2 m tänkte jag :confused:.

Får skylla det på nattlig amning! :p
 
Om det finns ett dike finns det säkert dränering, men den kan behöva en renovering. Eller så behöver diket en rengöring.

Stenmjöl är en kross, fast man brukar kalla den fina krossen för stenmjöl (0-4, 0-8) och den med större stenar kallar man för fraktionsstorleken (typ 0-32) eller typ väggrus (fast det är inte grus, för grus är en naturprodukt och inte krossat).

Om det är blött, så att det står vatten , kan du tjäna på att göra någon form av större stenkista/bädd. Den sätts igen så småningom av slam, men gör sin uppgift. Då lägger man makadam (alltså kross UTAN mjölet, så att det bildas mellanrum mellan stenarna) som skiljs från ytlagret och leran med duk. Så är tanken att vattnet kan rinna in i det utrymmet.

Men jag hade nog börjat med att kolla diket och lägga kross på ett område så du ser hur det blir. Kanske ta ut en anläggare och fråga om deras åsikt.
 
Och för mig tog det en evighet innan jag fattade varför du tyckte det var så stort :D

Vadå 4 kvadratkilometer det är ju bara 2*2 m tänkte jag :confused:.

Får skylla det på nattlig amning! :p
Haha ja nattlig amning används som ursäkt här hemma också så fort jag gjort något knas och inte tänkt ända fram :D
 
Haha ja nattlig amning används som ursäkt här hemma också så fort jag gjort något knas och inte tänkt ända fram :D
Vaaaa skulle nattlig amning inte vara en ursäkt för korkat beteende :confused:

Jag skulle aaaaaldrig göra något korkat om jag inte ammade på nätterna :angel:

(Nu kan jag i alla fall skylla på att jag sover för lite :D)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Gräs i näshålan?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp