Bukefalos 28 år!

Vad kostar ett lass grus (sådär på ett ungefär)?

Tror vi tar ca 70+grusskatt på 13:- + moms ton för 0-32 och bara bilen lastar ca 12-13 ton och släpet minst 16 ton
 
Tror vi tar ca 70+grusskatt på 13:- + moms ton för 0-32 och bara bilen lastar ca 12-13 ton och släpet minst 16 ton

Följdfråga. Hur många kvadratmeter räcker 12-13 ton till, om man förväntar sig lägga ett gruslagar som är, säg, 1,5 dm (brukar det räcka när man grusar upp hagar?) tjockt?
 
Man kan räkan med att 1 m3 är ungefär 1,6-1,7 ton Så är det väl bara att räkan ut ytan .Vi har ingen bergkross utan använder oss av krossat naturgrus ur en rullstensås .Tycker bergkrossen blir så vassa stenar mot det vi krossar .Det är för vi krossar sådant material som man måste betala grusskatt .På pinnmogruset vi har är utan skatt men det är inte lika bra att ha där det är blött !
 
Grus är billigt. Jag är ofta förundrad över varför folk inte grusar upp kladdiga infarter, sumpiga stallplaner etc.

Misstänker att man inte har en susning om vad det kostar.
T.ex. fanns på näraliggande grustaget en praxis om att ett lass grus på ett vanlig bilsläp kostade 100 spänn svart. Dyrt för väldigt lite grus ;)
 
Grus är billigt. Jag är ofta förundrad över varför folk inte grusar upp kladdiga infarter, sumpiga stallplaner etc.

Misstänker att man inte har en susning om vad det kostar.
T.ex. fanns på näraliggande grustaget en praxis om att ett lass grus på ett vanlig bilsläp kostade 100 spänn svart. Dyrt för väldigt lite grus ;)

Gruset ja. Men inte att få hem det.
 
Gruset ja. Men inte att få hem det.
Mmmm....
Fast jag tänker - en hästmänniska som skor sina pållar för tusenlappar i månaden svär och krånglar med lera och fastkörda bilar etc i åratal. När ett gruslass för max 5 papp skulle lösa problemet för överskådlig framtid. :)
 
Mmmm....
Fast jag tänker - en hästmänniska som skor sina pållar för tusenlappar i månaden svär och krånglar med lera och fastkörda bilar etc i åratal. När ett gruslass för max 5 papp skulle lösa problemet för överskådlig framtid. :)

Ett lass grus täcker inte en särskilt stor yta om man har problem med lera. Och helst vill man ju ha markduk under så att inte gruset försvinner ner i leran efter första vintern.

Vi grusar så mycket vi har råd med varje år och har inte mycket lera men ett lass räcker typ till hundrastgården som inte är enorm.
 
Kom ihåg att lägga markduk under bara annars försvinner gruset ut i ingenstans :(
Har du en stor yta som behöver torkas upp tycker jag det fungerar väldigt bra att lägga flis istället för grus.
Visst det sjunker ned och förmultnar men det blir en annan sorts lera när det är nedtrampat efter några år, den blir liksom inte kladdig och suger fast på samma vis.
Vi la grus på de mest utsatta ställena som utanför ligghallen, vattnet och grindar och flisade på övriga ställen.
Blev himla bra tycker jag :)

Jag har funderat över bark en gång, men inte hittat något i närheten :)
 
Jag ringde nyss och fick prisuppgifter på stenmjöl och täckbark för en helt annan grej.
12 ton stenmjöl kostar 2700 inklusive frakt och moms. 10 kubik täckbark kostar 3500 inklusive frakt och moms.

(Bor i Värmland, frakten kostar typ 700-900 kronor + moms oavsett hur långt de kör, tror jag.)
 
Om man ska grusa upp i hagen, tänker främst runt foderplatsen hur grundar man bäst? Behöver man skrapa bort översta jordlagret? Dränera på något annat (enkelt) sätt? Eller räcker det med markduk?
 
Att lägga grus på lera gör ingen (eller i a f väldigt kortvarig) nytta om man inte har ett materialskiljande lager mellan. Man kan använda duk eller ännu hellre samkross. Så mitt tips: först ett lager (5 cm cirka) samkross och sedan gruset ovanpå. Till skillnad från duk så riskerar inte samkrossen gå sönder av vassa stenar eller annat.
 
Funkar det bättre om man gör en form av avskiljning? Kan tänka mig att lägga nån form av slanor på marken och fylla på innanför för att få lite höjd och på så sätt blir det kanske dränerande? Handlar ju ändå om en ganska begränsad yta. Och kanske vid hagingången.
 
Ett lass grus täcker inte en särskilt stor yta om man har problem med lera. Och helst vill man ju ha markduk under så att inte gruset försvinner ner i leran efter första vintern.

Vi grusar så mycket vi har råd med varje år och har inte mycket lera men ett lass räcker typ till hundrastgården som inte är enorm.

Fast enligt skerpers siffror så borde jag få hem ca 9 kubikmeter grus (15 ton). Det måste väl ändå vara en hel del? Det borde väl gå att grusa upp ett par hyfsade områden i hagen ändå?
 
Kanske du kan täcka 10 x 10 m med det om man räknar att du behöver lägga 10 cm tjockt - beror klart på hur mycket lera du har.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp