Bukefalos 28 år!

Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

T

tyst

I många trådar halkar diskussionen in på vad vi vill ha av en tränare, "den och den är inte tillräckligt si och så.." En tränare ska veta allt, svara på alla frågor och ge inspiration, praktiska övningar, teoretisk kunskap och helst kunna lära ut ryttarkänsla.

Men vad kan en tränare kräva av en elev (mer än att de kanske betalar för sig :D )? Bocka och tacka för affärerna och förväntas göra underverk utan att eleven behöver anstränga sig till att eleven ska bocka och buga med mössan i hand och vara tacksam för så mycket som en blick från Gurun ;) ok, lite tillspetsat, men det är väl ytterligheterna man stöter på ibland.

Min uppfattning är att eleven SKA vara beredd att lära sig, omvärdera tidigare kunskaper, inte ta med prestige in i manegen utan ha ett ödmjukt och öppet sinne och vara beredd att lägga ned tid och energi på träningen. Lämnar man egot hemma är det lättare att ta till sig instruktion på vad man ska göra för att förbättra det som brister, det är ju trots allt det instruktören har betalt för. Dessutom bör eleven se till att jobba och träna mellan träningstillfällena dels på det ridmässiga, men även på den egna fysiken om så behövs. Många ryttare är helt enkelt i så dålig fysisk form själva att de inte orkar och kan sitta korrekt och inverka på hästen. Tålamod att jobba med de "tråkiga" grunderna och att lära sig lyssna på hästens svar på ryttarens hjälper och vilja att lära sig förstå det. Tränaren kan inte lära eleven mer än eleven är öppen att lära sig. Bägge måste vara intresserade av en dialog.

Tyvärr verkar många komma till instruktör med inställningen att de ska få sitt ego förstärkt, kunna komma på lektioner utan att träna emellan och förväntar sig resultat ändå, kommer inte de är instruktören inte bra och ger inget. Sen finns det jätteambitiösa elever som försöker och försöker men som är så blockerade av stress, ambitionsångest att de inte hör/känner hästens rörelser och respons på hjälperna. De som vill, förstår teorin men har noll kroppskänsla och inte KAN få sin kropp att utföra vad de vill. De ambitiösa som sakta men säkert hittar pusselbit efter pusselbit. De som är övertygade om hur usla ryttare de är och hur de aldrig kommer lära sig något (och med den inställningen gör man ju som bekant inte det). Sen de somhar rätt känsla och snabbt hittar nya saker och lär sig själva bara genom att se god ridning. Och alla blandningar däremellan.

I en ridlektion är det tre parter inblandade, häst, ryttare och instruktör, alla måste förstå varandra och kunna kommunicera. Tränaren måste läsa av vilken nivå ekipaget är på, vad som förändrats sedan h*n såg dem senast, alt hitta vad som behöver arbetas på om det är första gången h*n ser ekipaget. Ibland har hästen dåliga erfarneheter/skador, ibland har ryttaren problem som inte är rent "ridtekniska" utan kan bero på tex rädsla, nervositet. Då får tränaren gå från att vara ridinstruktör till att bli kurator och hitta orsaken till rädslan innan ryttaren kan gå vidare i sin ridutbildning.
Vidare måste instruktören avgöra vilken utbildningsnivå ryttaren är på och även hästen, och det inte bara på den informationen som ryttaren ger, kunna avgöra hur mycket instruktioner som kan tas emot, anpassa efter ålder på ryttaren. Dessutom kunna se fysiska och psykiska låsningar/problem häst och ryttare. Utöver detta kan det finnas skillnader i språk och kultur mellan som gör det hela ännu mer komplicerat.
Sen finns det en häst som komplicerar ekvationen ytterligare genom att vara sin egen individ :D


Jahaja, vart vill jag komma med allt detta blaj då? Känns som jag tappade tråden halvvägs :o min tanke var att skriva om vad kan en tränare stälal för krav på en elev, men det urartade till någon dillande om hur mycket det finns att ta hänsyn till i en träning men instruktör. Nåväl, om någon känner för att spåna vidare på mitt tänkta ämne eller det blaj det blev så vore det intressant.
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Nyttig tråd och jag tycker att du fick med jättemycket bra saker :)

tyst skrev:
De som vill, förstår teorin men har noll kroppskänsla och inte KAN få sin kropp att utföra vad de vill.
Oj, vad jag kände igen mig i det där :o Det kan inte vara lätt att vara tränare i såna situationer, det finns nog inte så mycket man som tränare kan göra åt just detta...
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Det är klart det finns. En duktig tränare är väl insatt i hur olika ryttare fungerar och kan ge alla individuellt anpassade träningar.

Men i regel är det inte de duktigaste ryttarna som blir sådana här tränare...
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Carmenzita skrev:
Det är klart det finns. En duktig tränare är väl insatt i hur olika ryttare fungerar och kan ge alla individuellt anpassade träningar.
Jo, jag har precis hittat en ny mkt duktig tränare så det kanske blir ordning på mig så småningom... Men det känns så hopplöst ibland när man förstår precis och verkligen försöker men kroppen bara lyder inte!! :mad:
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Både vad gäller hästen och ryttaren tar det tid att bygga den styrka som behövs. Du är absolut inget hopplöst fall och du har en fin, lätt häst. Men lite sit-ups är säkert inte fel - själv har jag varit hästlös en månad och blivit mycket stelare än jag någonsin kunde ana i ryggen. Krävs jättemycket uppmjukning för att komma igång. :cry: /T_B
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

-lånar-

Min sjukgymnast, som har någon slags bakgrund i Alfta rehab, om det är bekant, menar att man inte skall göra just situps, för det är inte alls lika effektivt. Det är nämligen så att man inte använder magmusklerna på det sättet när man rider - man crunchar aldrig ihop kroppen för att få bröstbenet närmare pubisbenet.

Snarare skall man träna boxning, då man får "hålla emot" med magmusklerna i stötar för att inte tryckas bakåt av sina egna slag på boxpåsen. Detta är en helt annan statisk funktion, då muskelfibrerna inte ändrar längd, utan fixerar vid en viss längd. Här bör Susan komma in, för hon har mer på fötterna vad gäller kroppsövningar, men ni förstår vinken. Häng upp en halmbal och böj knäna, stabilisera bålen, och börja slå!

Tessan
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Det finns lite olika muskler i bålen/magen. De raka (rectus), de sneda åt två olika håll (obliquus ext et int; inre och yttre, gör olika saker med bålen beroende på hur de jobbar ihop) och de tvära (transversus, stabiliserar bålen, ökar buktrycket, kan inte utöva någon rörelse i bålen). Vid vanliga situps tränar man främst de raka, men även de andra sorterna och en stor del höftböjaren (som de flesta redan är för korta i).

Som du säger så är stabiliserande övningar bra; boxning, pilates, yoga etc. Sjunga med bukstöd funkar även det ypperligt ;)
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Har hört detsamma (Sambon är fystränare) Situps gör man inte längre, det finns mkt bättre övningar för olika sporter.

Liksom vanliga armhävningar, de slipper man också numera..*Phu* De sliter mer än bygger.

Jag är väldigt nöjd med detta då jag alltid har hävdat att det är väldigt onödigt med dessa två övningar... :p och det är INTE bara för att jag är bekväm... :o :D

*Sneglar på mitt tränings-schema* Balansbollen är ett ovärderligt redskap för all sorts träning, med den förenklar du själva tränandet samtidigt som man bygger bättre. (När man väl fått kläm på det alltså)

Vad det gäller huvudinlägget tycker jag det är bra reflektioner, alltför många ryttare förlitar sig på att tränaren ska göra jobbet, riktigt så enkelt är det inte.
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Visst är det skönt!

Jag har alltid fått höra att jag har så dåliga magmuskler (dock ej av ridinstruktörer) eftersom jag gör så "korta" situps. Nu är alla mina muskler genetiskt långa, även magmusklerna, så att cruncha ihop magen är näst intill omöjligt för mig. Också då för att min bröstrygg är rätt stel (jag låter som en invalid, men så är inte fallet). Däremot kan jag köra tunga stab-övningar tills sjukgymnasten somnar. Jag har alltid "vetat" att det är så, men när alla säger att himlen är randig, så tycker man ju nästan att man ser lite ränder tillslut.

Tessan
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

*knapplån*

Det där låter intressant!

Men jag som har två dåliga axlar... fins det något för mig?

Har också en undran om en ryggstärkare som jag lärde för länge sen, ligga på mage och bara lyfta ben och armat liiite. Det var ohyggligt effektivt, men kanske också farligt med dagens rön? mvh/T_B
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Så kan du träna bara du behåller bukstödet på framsidan och inte översträcker. Fast egentligen ska du inte lyfta både två samtidigt, lyft bara bålen lite från golvet och behåll bukstödet. Sen finns det iofs en övning där man "simmar" och där har man alla extremiteter uppe från golvet.

Två dåliga axlar, vissa pilates-övningar (både matta och boll) skulle funka jättebra för dig.
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Fast armhävningar (push-ups inte pull-ups, eller egentligen båda) är väldigt bra för att träna bålstabiliteten. Där får man med i stort sett hela kroppen tycker jag. Fast som sagt är det VÄLDIGT slitande om man inte gör på rätt sätt.
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Hoppas att jag inte förstör hela tråden nu för att jag pasar på att fråga om något som jag redan har frågat om...

Min ridlärare skäller på mig för att min "Mittelpositur" är för stel och inte svingar som den ska. (Jo, har tycks tro att den kommer att lossa om han skäller tillräckligt mycket, men det funkar ju inte så. Det kan jag dock möjligen leva med, etersom andra tidlärare inte har sagt någonting om det, trots att jag upplevt att jag har problem - detta är trots allt bättre, han identifierar åtminstone problemen!)

Hur kan jag lossa det?

Och angående det ursprungliga ämnet:
Jag kommer till en ridlektion för att lära mig så mycket det bara går. Då föräntar jag mig att ridläraren/tränaren har en plan, uppmärksamt tittar på sina elever och inte ger upp eller förbiser fel av lättja eller finkänslighet. Jag vill bli pushad till att bli bättre, inte "tröstas" med att det nog inte var så himla dåligt ändå.

Som elev hör jag på och försöker göra som ridläraren säger. Jag övar hemma mellan lektionerna (om jag har möjlighet) och läser och funderar över det vi har gjort och mina problem. Frågar om det jag inte förstår. Och, om man rider i grupp, håller i övrigt tyst och rider för att inte störa de andra. Jag är allergisk mot ridlektionsfascister som jag snacka och (bort)förklara sitt och hästens beteende i all oändlighet. Knip ihop och rid. :devil:
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Kan du tänka dig att dina höfter är en klädhängare? Och så dippar du än den högra änden och än den vänstra änden av din klädhängare (i takt med traven t ex, om hästen "släppt ner dig" i ryggen). Eller att du är Toker på julafton som spelar dragspel med rumpan?

Nu är jag iofs osäker på vad din tränare menar. Kanske du borde be honom/henne precisera? Är du låst i höftleden? Är dina ljumskar spända? Kan du sidböja själv? I alla delar av ryggen?
 
Sv: Vad krävs av ryttaren/eleven/instruktören?

Ärligt talat så tror jag inte att han "vet". När han försökte visa såg han ut ungefär som Elvis, ganska kraftig juckande. Men så gör han ju inte själv när han rider, så jag misstänker att det händer något när han ska förklara.

Jag hoppar över till min sitstråd på ridning för att inte förstöra den här tråden mer. Hoppas det är ok om jag svarar på dina fågor där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 130
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 202
Senast: AbCdE
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 901
Senast: skiesabove
·
Hoppning Background för jämförelse: Jag brukade träna hoppning för MÅNGA år sedan. Det var fredag kväll. Det var en ponny grupp innan oss och vi...
2
Svar
27
· Visningar
4 094
Senast: Ullmerkott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp