Bukefalos 28 år!

Vad krävs för att få börja att tävla i dressyr

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

helenat73

Är dressyr ryttartesten viktiga? Måste de göras och vad innebär ett dressyr ryttartest.
Hur vet man vilken nivå man ska tävla i? Börjar man med den enklaste klassen och "arbetar" sig uppåt om det går oootroligt bra?
Beror klassen på hästens eller ryttarens kunskaper?
Vad innebär det att man kvalar in i en klass?
Hur vet man vart man ska starta i för klass?

Varför jag frågar....min dotter (11år):banana: vill delta i åtminstone en dressyrtävling i år, ponnyn (D/ 147) är aldrig tävlad i dressyr, utan bara i hopp upp till LA men utbildningsmässigt:bump: ligger hon runt LA i dressyr.
Vi har aldrig tävlat tidigare.

:rofl:Vad ska vi tänka på? Vad ska vi veta? Dela med er av era erfarenheter tack, all info är värdefull.
:rofl:
Vi önskar er alla en trevlig dag :bow:
 
Sv: Vad krävs för att få börja att tävla i dressyr

Du behöver inte rida de här dressyr ryttartesten för att tävla dressyr :)

Man brukar börja tävla dressyr i Lätt C eller Lätt B på lokala tävlingar.

Vilken nivå man börjar på beror ju på hur mkt ekipaget kan. Även om hästen kan mkt dressyr så betyder ju inte det att ryttaren kan utföra alla rörelser. Det är bäst att lägga sig på en nivå som passar både ryttare och häst. Alltså en rutinerad ryttare brukar börja på en låg nivå med en orutinerad häst lika som en orutinerad ryttare på en rutinerad häst också brukar börja på en låg nivå för att sedan "klättra" i klasserna.

Jag tycker att man ska passa sig så att man inte tar på sig en försvår uppgift när man ska börja utan utan börja lågt och sen om det är förlätt så kan man gå uppåt :)

Har ni aldrig tävlat i huvudtaget? eller bara inte i dressyr?

//Malin
 
Sv: Vad krävs för att få börja att tävla i dressyr

hästen behöver komma igång mkt mer genom hela sin kropp, nu såg det mest ut som den försökte bestämma sig för om det var meningen att den skulle skritta eller trava...så mer engagemang där! hästen ser dock mjuk och trevlig ut, detsamma med ryttaren, som dock måste jobba lite på att inte hamna i stolsits. Men med träning så tror jag absolut att det kan gå vägen! :bump:

*och nej, benen måste vara nakna inne på banan, men allt ni behöver veta får du lärs dig på gröntkort-kursen!
 
Senast ändrad:
Sv: Vad krävs för att få börja att tävla i dressyr

Dressyrryttartesten är en ganska ny bedömningsform som pga dommarkrav inte används så mkt i mitt distrikt iaf... Bedömningen utgår ifrån ryttarens inverkan på hästen. Vid "vanliga" klasser bedömms ekipaget som en helhet där även hästens gångarter har betydelse.

För din dotter skulle jag rekomendera att ni börjar i LC-LB då även din dotter får tid på sig att känna av hur det är att rida ett program, är en massa man ska hålla reda på så som övergångar fattningar,vart bokstäverna sitter osv.

Kvalreglerna finns att läsa i TR.

Ni bör inte klättra i klasserna innan ni får mer än godkänt resultat dvs en procentsats överstigande 60% räknas på följande vis: ditt resultat dividerat med maxpoängen för respektive program.

Lycka till och ha kul!
 
Sv: Vad krävs för att få börja att tävla i dressyr

hästen behöver komma igång mkt mer genom hela sin kropp, nu såg det mest ut som den försökte bestämma sig för om det var meningen att den skulle skritta eller trava...så mer engagemang där! hästen ser dock mjuk och trevlig ut, detsamma med ryttaren, som dock måste jobba lite på att inte hamna i stolsits. Men med träning så tror jag absolut att det kan gå vägen! :bump:

*och nej, benen måste vara nakna inne på banan, men allt ni behöver veta får du lärs dig på gröntkort-kursen!

har du svarat i rätt tråd?? :confused:
 
Sv: Vad krävs för att få börja att tävla i dressyr

hästen behöver komma igång mkt mer genom hela sin kropp, nu såg det mest ut som den försökte bestämma sig för om det var meningen att den skulle skritta eller trava...så mer engagemang där! hästen ser dock mjuk och trevlig ut, detsamma med ryttaren, som dock måste jobba lite på att inte hamna i stolsits. Men med träning så tror jag absolut att det kan gå vägen! :bump:

*och nej, benen måste vara nakna inne på banan, men allt ni behöver veta får du lärs dig på gröntkort-kursen!
Är detta menat åt mig? :confused:
 
Sv: Vad krävs för att få börja att tävla i dressyr

*kl*
Jag har plockat bort ett inlägg från TS eftersom h*n länkade till sin egen hemsida - vilket inte är tillåtet. Därför blir det lite "konstigt" efter det borttagna inlägget.

/B_A_L, moderator
 
Sv: Vad krävs för att få börja att tävla i dressyr

Häst
Utrustning
Grönt kort
vaccinationsintyg
mätintyg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2
Svar
35
· Visningar
4 279
Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 038
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 555
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 815
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp