Bukefalos 28 år!

Vad krävs för unghästchampionat?

feliciab

Trådstartare
Hej! Vad krävs av såväl ryttare som häst för att vara med i unghästchampionat? Om man har en 5 åring. Hur går det till och vilka licenser osv. Har ingen koll på detta så vill veta allt som behövs :)
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Allt finns beskrivet på swedehorse!

Saxat

Deltagarbevis måste vara löst före första kvalstart, för information se Deltagarbevis.

Kval till final
Kvalificering sker på ordinarie Elit-, Nationell eller Regional tävling. Till final går hästar som vid ett tillfälle uppnått kvalprocent enligt nedan.
5-åriga hästar
FEI inledande program för 5-åriga hästar - kvalgräns 74 %
FEI finalprogram för 5-åriga hästar - kvalgräns 72 %
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Att man ska ha en väl förberedd och riktigt duktig häst.

Vet många som stupat på championat, att det helt enkelt blivit för mycket på för kort tid vid förberedelser och hästen springer liksom "in i väggen".
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

För att ha chans i själva championatet dvs finalen krävs att allt är på topp: begåvad häst väl framme i utb för åldern och visad av proffs. Men från vår till höst går ju en rad kvaltävlingar och dit tycker jag man borde ta mkt fler unga hästar än de som tillhör årgångstoppen. Programmen är super utbildningsmål och tävlingsträning för unghästar där fokus ligger mkt mer på lösgjordhet och lite "friare" övningar än de vanliga dressyrprogrammen.
Så leta upp några kval där inte svenska eliten är anmälda och testa, eller titta som publik först för att se hur det går till och nivån. Eliten brukar vilja kvala redan under våren pga Falsterbo och UVM, på sensommar-höst är det lite mindre tuff konkurrens.
/tycker uppfödare o hästägare med en 5- o en 6-åring i stallet, ingen av dem platsar i final men mål med båda är att de ska starta kval.
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Håller verkligen med om att fler unghästar än bara de bästa borde starta unghästprogrammen. Men jag förstår också varför det inte görs. Det är så mycket prestige (och snobberi) bland dressyrfolket att hobbyryttare med hästar som inte travar som älgar får väldigt rynkade näsor efter sig. Tydlugen verkar det vara en tanke bland det fina dressyrfolket att det dels bara är proffs som "får" rida och dels att amatörer helst bara ska hålla sig hemma.
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Det tror jag inte alls proffsen tänker? Hur tänker du då? Jag tänker att det blir taskigt för hästen att forceras till att utföra saker den inte klarar av. Jag blir fruktansvärt trött på att kreti och pleti överskattar sig själva hela tiden och tar med sig hästarna i fallet. :mad:

Jag ser mer och mer och mer av detta i både hoppning och dressyr och tycker att utvecklingen är skrämmande!
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Efter att ha suttit på läktare så många gånger och hört det kräkas över amatörer så baserar jag åsikten att proffsen och folket runt dom inte uppskattar dessa. Vad det gäller dålig ridning och överskattande av förmåga uppfattar jag dock det som vanligt även bland proffsen. Via fejan har jag sett mången film från olika dressyrproffs (dvs som lever på ridning och visningar och som tagit fram flera hingstar till bruks) med indragna unghästar på graman pch treåringar i hysteriskt hög form och fladdrande framben.

Jag är helt uppenbart väldigt trött på dessa proffs:D.
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

kl
Jag tror nog inte bara det är proffsen som tänker så utan tror faktiskt att det kanske är ännu vanligare bland vanligt folk.
Dvs att jantelagen gör sig gällande när en "okänd" vill visa sin häst själv.

Men någonstans måste ju alla börja.

Tycker absolut att en amatör kan visa och starta kvaltävlingar så länge man har fokus på att ge hästen en bra resa.
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Ja det tror jag med.. Iof är det värst i hoppningen, fy satan stackars djur, inte konstigt hästarna försvinner efter dom är 5 år.
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Jag har hört det, har inte varit på ngr tävlingar själv på länge. De få gånger jag hinner iväg så försöker jag gå på dressyrtävlingar.
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Är det tråkig inställning att vara less på de proffs som drar ihop treåringar på graman? Jag säger knappast att alla proffs gör det, men just dessa jag syftar på vet jag även är mycket kritiska till amatörer som "vågar" sig ut i unghästklasserna.
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Nej, det är rätt att vara less på alla "ryttare" oavsett om de kallas proffs eller bara är vanliga att ens tänka på att sätta på snören man drar ihop fronten och placerar hästens huvud. Oavsett ålder på hästen!
Leg movers säljer. Att dra ihop i fram och springa runt med en hängmatta till rygg säljer...

Jag tyckte det lät så jäkla tråkig inställning att alla proffs tycker illa om och vill trampa på alla vanliga som försöker sticka upp.
Tråkigt att du upplever det så.
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Du kan ju även kvala till Falsterbo Scandinavian Open, för 5åriga hästar krävs det:

LA klasser direktkval minst 68% (dvs på "vanlig dressyrtävling")
alternativt LA Unga hästar FEI:s finalprogram för 5-åriga hästar, direktkval minst 74 %.
Kvalprocenten skall uppnås 2 ggr i någon av ovanstående klasser.

Något högre krav med tanke på att FHS rids i Juli och Swede Horse på hösten.
 
Sv: Vad krävs för unghästchampionat?

Jag tror hon menade om man fick starta utan att ha tänkt kvala.. dvs utan att ha löst beviset alls..

Svar Ja, det får man om man har en 5 eller 6 åring.

Om inte så Ja men du får inte tillgodoräkna dig kvalet om inte beviset är löst.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Så jag håller på att flytta min pension som ligger hos Skandia som min tidigare arbetsgivare betalade in. Jag började med detta i höstas...
Svar
14
· Visningar
1 099
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
832
Senast: Fetaost
·
Dressyr Sidotanke från AH-tråden så skapar egen tråd! Vad skulle ni vilja att domare gjorde annorlunda? Vad skulle vara med i utbildningen...
13 14 15
Svar
293
· Visningar
17 323
Senast: fio
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 731

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp