Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.

Karfitsa

Trådstartare
Jag tar på mig att starta en ny tråd i ämnet.....

Jag har just läst Vi kom över havet av Julie Otsuka. Den handlar om en våg av "postorderfruar" från Japan som kommer till USA på 1920-talet för att starta ett nytt liv. Den berör, mycket. Den är skriven på ett för mig mycket ovant sätt där alla är huvudpersoner; det finns alltså inget jag utan bara vi - och det tog lite andan ur mig. Stark rekommendation!

Jag visste ingenting om den här invandringsvågen innan, men en hel del av bokens innehåll kan utan vidare appliceras på dagens invandrare.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Bra! :D

Jag sträckläste Kommer aldrig igen av Hans Koppel (pseudonym för barnboksförfattaren Petter Lidbeck) i förrgår kväll och igår morse. Jayzus vilken spännande och skrämmande thriller! Handlar om - och detta räknar jag inte som spoiler då det står på baksidan - en kvinna med man och barn i Helsingborg som inte kommer hem från jobbet en fredag kväll. Mannen vill inte verka tjatig och utgår ifrån att hon gått ut med jobbarkompisarna - men när hon inte dyker upp anmäler han henne försvunnen - vilket leder till att han blir misstänkt.

På framsidan finns ett citat av en recensent - tror att det var från HD men har inte boken här - som jämför den med en paranoia-framkallande Hitchcockfilm, och jag förstår vad vederbörande menar. Riktigt jäkla asbra bok!

Nu läser jag När man skjuter arbetare... av Kerstin Thorvall och har några sidor kvar i Inte enklare än så av Kajsa Ingemarsson. Tog med mig ett tiotal pocketböcker hem i förmiddags också.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag läste klart När man skjuter arbetare... i förmiddags och klippte Solstorm av Åsa Larsson i eftermiddags. Som alltid är jag några år för sen med böcker som "alla" läser när de kommer ut eftersom jag är en sådan loppisälskare ;) men som tur är läser jag fort...

Nu läser jag Se dig inte om av Karin Fossum.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Vi kom över havet väntar jag på.
En arbetskamrat har köpt den och börjat läsa, och hon säger också att man blir (illa) berörd.
Är fortfarande kvar i fantasy-serien men har nu fåtalet sidor kvar av sista delen så jag hinner väl klart i kväll misstänker jag.
Förskräckligt att det är så mycket trevligt som ska konkurrera om minuterna.
Och mindre trevligt också förstås...
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag har just insett att The Great Gatsby har filmpremiär ikväll så nu vill jag läsa om den i förhoppning om att någon vill se den med mig :) Har bara en svensk översättning från sent tjugotal men det får duga. Jag tror att jag har den på engelska någonstans i hyllorna men jag hittar den inte.

Däremot hittade jag ett par andra pärlor av F Scott Fitzgerald i hyllorna, Tender is the night, This side of paradise och The beautiful and the damned. De får stå på väntelistan :)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Åh, När man skjuter arbetare är en av de mest drabbande böcker jag läst. Fantastisk.

Men jag måste fråga: när du läser en så tung bok så snabbt, hinner du verkligen ta in och reflektera då:o? Jag kan läsa snabbt men med skönlitteratur drar jag ner på takten, sådan läsning vill jag ju vila i och fundera.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag tar på mig att starta en ny tråd i ämnet.....

Jag har fortfarande inte läst ut bestsellern Capital om familjer på en välbärgad gata i London men detta beror på att jag åkte till London en gång till i helgen och kom hem med L Peat O'Neils bok "Travel Writing" som pockade kolossalt på uppmärksamhet för nu plöjer jag en massa om sådant.

Dessutom läser jag Ola Anderssons bok om fotboll och en bok om idrottspsykologi i mitt engagemang som lagledare. Tränarna får träna men jag kan ju fortfarande lära mig mer om spelet tänker jag och dessutom kan jag göra saker för deras mentala styrka. Tonårstjejer tror inte alltid på sin egen förmåga trots talang.

Mycket fakta just nu alltså.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

kl

Håller på med En man som heter Ove. Jag trodde verkligen inte på boken när jag började läsa, men nu är jag fast. Rekommenderas!
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Har på två dagar läst "Den försvunne" av Kim Echlin. Mycket bra bok! Och då får jag ta tag i Blonde igen...
faktiskt tycker jag bättre om Blonde än om Dödgrävarens dotter" men det är väldigt många sidor i boken.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Åh, När man skjuter arbetare är en av de mest drabbande böcker jag läst. Fantastisk.

Men jag måste fråga: när du läser en så tung bok så snabbt, hinner du verkligen ta in och reflektera då:o? Jag kan läsa snabbt men med skönlitteratur drar jag ner på takten, sådan läsning vill jag ju vila i och fundera.

Ja, faktiskt! Får frågan ganska ofta :) Inte minst av lärare och professorer på universitetet... men då fick jag ju motbevisa dem på seminarier och tentor samt redovisningar ;)

Minns att jag fick frågan väldigt ofta i grundskolan också - svensklärarna trodde mig inte när jag sa att jag hade läst klart något. Jag är väl lite som en svamp och har läst sedan jag var 3½ så jag har väl vanan inne på något vis kanske... dock kan jag säga att när jag läser chick-lit och liknande "lätt" så skummar jag igenom vissa bitar som jag ser på en gång inte är så intressanta för handlingen - typ när en sminkning tar upp två sidor och sådär ;)

Imorse läste jag ut The Help, oj vad jag älskade den! Jag vill nästan läsa om den på en gång. Språket är så underbart och jag hade rätt dålig koll på klimatet i amerikanska södern på sextiotalet.

Läste ut Solstorm häromdagen också som jag också tyckte bra om, likaså Se dig inte om av Karin Fossum.

Nu läser jag Dead Stylish av Lisa Armstrong. Helt okej för sin genre och jag gillar faktiskt att det kan hoppa flera år mellan kapitlen - annars hade jag nog dött av tristess, persongalleriet är ovanligt stort för att vara en chick-lit roman, men man gillar de flesta och hittills tycker jag att hon knyter ihop rätt så bra. Dock ingenting jag kommer att läsa om utan den får lämnas till kyrkans nya second-hand-bok-kafé eller hos mina tanter på Barncancerfonden i Bohuslän. Dessutom tycker jag att det är lite kul att den utspelar sig tidigt nittiotal (skriven 2001) - det är ju lite annorlunda utan mobiltelefoner och SMS och sånt som vi bara "har" per automatik.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Nu läser jag Min mosters migrän - eller hur jag blev kvinna av Hanne-Vibeke Holst. Har inte läst något av henne förut. Har dock Thereses tillstånd på lut men bestämde mig av någon anledning att läsa denna först. Otroligt stark.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Åh någon som är som mig :)
Jag har alltid läst ut böcker snabbt, typ pollux böcker slukades på en halvdag/kväll ungefär när jag var mindre. Började ganska snabbt läsa 300 sidors böcker för att få böckerna att räcka i alla fall någon dag extra ;)
Är det längesedan jag läst en bok brukar det räcka att läsa första sidan så kan jag återberätta vad boken handlar om :)

Jag ska inom kort hugga in i Dan Browns nya bok Inferno som jag fick i brevlådan i måndags :D
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Vad kul att du gillade The help:D. Jag kände också att jag lärde mig lite historia av den. Jag blev ganska gripen när jag kom till efterordet och insåg att författaren själv haft en svart nanny som hon nästan betraktade som en extramamma. Hon visste verkligen vad hon skrev om.

Vad gäller att läsa sådär snabbt så kanske det skulle funka för mig med om jag bara läste för handlingen. Men det gör jag sällan, nästan bara när en bok verkar så dålig att jag har svårt att hålla intresset uppe.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

KL

Är det någon som har läst "Hotel on the Corner of Bitter and Sweet" och kanske har någon liknande bok att rekommendera?

Behöver nya böcker inför sommarens lata dagar. Gillar mysiga böcker, lite historia är trevligt. Inte deckare :)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag älskar H-V Holst, jag slukar allt av henne.

Precis läst en liten söt bok, svampkungens son, rekommenderas.

Ska börja på Gulsot, om Johan af Donner . Ska bli intressant att se vad den har att erbjuda.
Som parallelläsning har jag De Imperfekta av Tom Rachman, småputtrig och trevlig bok att läsa på väg till jobbet.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Nu läser jag Min mosters migrän - eller hur jag blev kvinna av Hanne-Vibeke Holst. Har inte läst något av henne förut. Har dock Thereses tillstånd på lut men bestämde mig av någon anledning att läsa denna först. Otroligt stark.

Jag gillade Min mosters migrän, och identifierade mig mycket med stort och smått i den. Serien om Therese tycker jag däremot blir successivt sämre för varje kapitel, vilket är synd. Den kunde ha varit bra.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag gillade Min mosters migrän, och identifierade mig mycket med stort och smått i den. Serien om Therese tycker jag däremot blir successivt sämre för varje kapitel, vilket är synd. Den kunde ha varit bra.

Hm jag kanske ska ta och göra ett nytt försök med Min mosters migrän, jag kunde inte alls med den men gillades Therese serien, mest för att jag just då var i samma fas i livet som Therese. Sen försökte jag läsa om den för ett par år sedan och tyckte att den var urdålig.

Ett boktips från mig som hade väldigt svårt att lägga ifrån mig boken: Ett månvarv, en dagbok om kärleken och döden. Av Gunilla Linn Persson Den grep tag i mig även om den är lite hoppig och man får inte alla svar.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

För övrigt vill jag rekommendera Två soldater av Roslund och Hellström. Den tar upp problematiken om bränder i förorten ur många perspektiv.
Nu behövdes det väl ingen spåkula för att förutspå händelserna i Husby, men de har ändå träffat kusligt rätt...
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Ja, faktiskt! Får frågan ganska ofta :) Inte minst av lärare och professorer på universitetet... men då fick jag ju motbevisa dem på seminarier och tentor samt redovisningar ;)

Minns att jag fick frågan väldigt ofta i grundskolan också - svensklärarna trodde mig inte när jag sa att jag hade läst klart något. Jag är väl lite som en svamp och har läst sedan jag var 3½ så jag har väl vanan inne på något vis kanske... dock kan jag säga att när jag läser chick-lit och liknande "lätt" så skummar jag igenom vissa bitar som jag ser på en gång inte är så intressanta för handlingen - typ när en sminkning tar upp två sidor och sådär ;)

Imorse läste jag ut The Help, oj vad jag älskade den! Jag vill nästan läsa om den på en gång. Språket är så underbart och jag hade rätt dålig koll på klimatet i amerikanska södern på sextiotalet.

Jag är likadan, läser jättesnabbt och i vissa böcker kan jag skumma någon sida som jag tycker är mindre intressant.

Jag började läsa Niceville förra veckan för kanske tredje gången men klarar inte av det, jag tycker det är för hemskt (jaaa, jag är en sån fin och känslig människa:p ). Om den lilla flickan som hemhjälpen tar hand om, om all barnmisshandel, all sorg och allt människoförakt, och på slutet när hon ska ge den lilla flickan febernedsättande i köket (hoppas ingen tycker det var en spoiler) började jag grina.

Efterordet har jag däremot läst flera gånger, tycker det är så fascinerande och fint och sorgligt på samma gång med hemhjälpen som författaren älskade så mycket.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Låt oss hoppas att Husbybränderna slutar på ett annat sätt. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp