Vad läser du just nu? Del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Verkar inte finnas någon info om en del 5 hittills.

Jag tyckte att Hypnotisören var sjukt över-hypad och inte särskilt bra så jag har inte läst något mer av dem.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

*kl*

Jag har tyvärr ingen bok på g just nu, eller jo Iakttagelserna av Jane Harris. Men jag kommer ingen vart. Den är jobbigt skriven och seeeeg. Jag är i vanliga fall en bokslukare, kan ha 4-5 böcker på g samtidigt, läser snabb (och glömmer snabbt) och går vidare till nästa men denna har jag fastnat i. Finns en del sånna böcker, sagan om ringen har jag inte tagit mej igenom, kom två kapitel sen hamnade den i en låda.
Men nyss läste jag ut tre böcker av Nora Roberts (Farlig förälskelse , Illusionisten, Med öppna sinnen), som är en av mina favoriter, och har span på en ny bok av henne, men "behöver" inga fler böcker egentligen...

Lite OT, men frågar ändå.
Har ni något tips på hur man hittar nya författare? Jag tycker det är jättesvårt på tex biblioteket att veta vad jag vill läsa.

Boktipset.se är en jättebra sida :) man betygsätter böcker, och när man loggar in kommer det upp böcker som de räknat ut att man eventuellt ska ge bra betyg :) Där kan man även finna andra bokmalar och se hur lika boksmak man har, då kan man gå in i deras bokhylla och kolla, kanske hittar man nya favoriter där :)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag gjorde misstaget att läsa boken Flimmer som Anne Holt har skrivit tillsammans med sin bror. Jag gillar henne annars, men den boken var inte bra. Jag avråder från att läsa den. Nu läser jag Stina Aronssons Syskonkärlek. Den går inte att jämföra med Flimmer.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

En dystopi om ett kluvet Stockholm delat av en mur, män och kvinnor på olika sidor och en gammal kärlekshistoria i botten. Författare måste jag kolla upp, den blev glömd på jobbet.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Verkar inte finnas någon info om en del 5 hittills.

Jag tyckte att Hypnotisören var sjukt över-hypad och inte särskilt bra så jag har inte läst något mer av dem.

Tråkigt att höra, eftersom det är den som jag har kvar att läsa:(.. Hoppas på att vi bara har olika smak på böcker;)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Har nu läst ut "Jagad av lögnen" av Nora Roberts. Ingen höjdare direkt tycker jag. Har en till av hennes böcker liggande här, också från kompisens bokhylla, och ska ge författaren ytterligare en chans även om det inte känns så där helt lovande.
Har kvar hälften av Blonde men har ändå börjat läsa "Vi kom över havet". Den boken kan nog bli bra, har nätt och jämt börjat innan det var godnatt igår kväll.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Hej!
Om du tycker om historiska böcker kan jag rekommendera Sarah Waters Ficktjuven o The little stranger. Av Jane Harris Iakttagelserna.
Tracy Chevalier, Burning bright, samma förf som skrev Flicka med pärlörhänge.
O varför inte läsa om drakar, England början av 1800-talet o Napoleonkrigen, istället för stridsflygplan dito (talande) drakar med besättning etc.Om ni dessutom vill vara ekonomiska o miljövänliga gå till närmsta bibliotek.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Den står på min lista också!

... och den var med i mitt senaste paket från Adlbris också! :) Är den så bra att den skulle kunna vara lämplig att föreslå som nästa projekt i bokklubben där jag är med? Vi tänkte välja något att bita i som räcker över sommaren och Agaat ser ju ut att ta en stund att ta sig genom.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Med Nora Roberts böcker så är det lite "har du läst en, har du läst alla". Sen tycker jag det är skönt med böcker som man kan skumma och som inte kräver så mycket av mig som läsare, men det är ju inte alla som gör det. Så med det sagt vill jag bara säga att du inte ska förvänta dig några storverk av nästa bok heller (även om vissa är aningen bättre och vissa något sämre)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Aha.
Jo, ibland tycker jag också att det är "lagom" med böcker som inte kräver så mycket uppmärksamhet och deckare kan passa då.
Nora Roberts är ju "känd" och då kan det vara kul at"är inte dålig heller. Och den bok jag läste av Kallentoft var ju en riktig höjdare!

Men det är ju verkligen kul att testa nya författare.

Jag är nu mitt inne i "Vi kom över havet" och tycker om den. Originellt grepp av författaren med "vi" hela tiden och ingen namngiven huvudperson, knappt någon namngiven person över huvud taget, och jag tycker att det fungerar väldigt bra.
Fick tips om en bok av en kompis igår, har lagt den på min minneslista.
Jag har tjugotalet lånade böcker liggande här hemma, känner att jag behöver "beta av" dem och så läsa några av mina "gamla" innan jag köper fler, men det är så lockande att slänga iväg en ny beställning för jag har hittat så mycket intressant.
Suck och stön, ilandsproblem "jag har för många intressanta böcker liggande, hur ska jag stå ut?"
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

... och den var med i mitt senaste paket från Adlbris också! :) Är den så bra att den skulle kunna vara lämplig att föreslå som nästa projekt i bokklubben där jag är med? Vi tänkte välja något att bita i som räcker över sommaren och Agaat ser ju ut att ta en stund att ta sig genom.

Den är mycket bra, räcker länge och jag tror att det finns mycket att diskutera i den!:)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Läste ut Stina Aronssons Syskonbädd igår.

Jag funderar lite på temat, som jag tycker att man möter här och var, särskilt i den tidigare modernistiska litteraturen och dramatiken, nämligen hur kvinnor blir galna av sitt äktenskap/kvinnorollen. Som Nora i Ibsens Dockhus, med flera.

Jag är verkligen inte främmande för att fel äktenskap kan driva vem som helst till galenskap (särskilt om skilsmässa inte är ett alternativ), men att temat liksom finns? Är inte det lite förvånande ändå? Vilket mönster i verkligheten knyter temat an till? Är detta något som skulle synas om man studerade den psykiatriska historien?
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

*kl*

Jag råkade köpa en massa böcker igen igår. Behöver troligtvis vård. ;)

Läste i alla fall Kristina Ohlssons Askungar igår. Lika bra som Tusenskönor och jag ser fram emot att hitta hennes andra :)


Fick bland annat tag på Påven Johanna som jag länge velat läsa.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

*kl*

Jag råkade köpa en massa böcker igen igår. Behöver troligtvis vård. ;)

Läste i alla fall Kristina Ohlssons Askungar igår. Lika bra som Tusenskönor och jag ser fram emot att hitta hennes andra :)


Fick bland annat tag på Påven Johanna som jag länge velat läsa.

Jag tycker det verkar som om det behövs många avdelningar för sådana som du. Tänk bara: bli inlagd tillsammans med andra med samma beroendeproblematik. Man kunde trivas.

Påven Johanna ligger på mitt nattduksbord någonstans i kön.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

Jag har varit på semester en vecka och hade fått med mig en hel hop bra böcker. Jag var lite fräck när jag valde böcker; gick in på Akademibokhandeln och såg ut några på hyllan Personalens Favoriter, och sen gick jag hem och beställde från Adlibris.:o

Jag har läst

Sweet Tooth av Ian MacEwan
Broken Harbour av Tana French
[/B]Gone Girl[/B] av Gillian Flynn

MacEwan är ju en fantastisk berättare, men jag tycker att hans böcker brukar vara jobbiga att läsa för man vet redan från början att det kommer att gå åt pipan. Den här var dock annorlunda och mycket bra. Den utspelar sig på 70-talet och handlar om Serena som i blir rekryterad till MI5.

Broken Harbour gillade jag mycket, och kan inte sluta tänka på den. Författaren är från Irland och storyn är uppbyggd kring finanskrisen 2008 som drabbade Irland hårt. Det är en deckare men även en väldigt bra roman. Jag ser fram emot att läsa hennes andra böcker.

Gone Girl var också en deckare och handlar om ett gift par i 35-årsåldern. De är författare resp journalist och tvingas på grund av arbetslöshet orsakad av tidningskris och finanskris lämna sitt liv i NY och flytta till mannens sömniga barndomsstad i Missouri. En dag försvinner kvinnan spårlöst och allt pekar på att hennes man har mördat henne. Spännande och smart.

Jag köpte också Paradisträdgården. Har inte hunnit börja på den men sambon säger att det är väldigt dåligt korrekturläst.
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

*KL*

Gillar man att läsa böcker med mycket ingående detaljer ska man läsa Mons Kallentofts - Vattenänglar.
Jag själv tycker inte det är så intressant att veta allra minsta rynka i ansiktet på en människa de förhör men andra kanske gör det :)
Men skadad som man är måste man ju slutföra det man börjar så var bara att traggla sig igenom :p

Lite irriterande att hans skrivande har förändrats till denna "serie" med böcker då jag verkligen har tyckt om de tidigare böckerna han skrivit.

Åh, den har jag precis plockat upp och tänkte börja läsa i morgon. Gillade verkligen hans årstidsböcker mycket tack vare hans sätt att skriva på, så det bådar ju inte helt gott att det ändrats. Börjar det kännas som att han ska ge upp Malin Fors nu och börja på något nytt kanske?

Med Nora Roberts böcker så är det lite "har du läst en, har du läst alla".

Jag håller med om det. Nu har jag förvisso bara läst två stycken (The Search och The Witness), men de var väldigt lika varandra och jag blandar ofta ihop historierna när jag försöker minnas vad de handlade om. Spännande och skön läsning var det dock, så jag klagar inte!

Fick bland annat tag på Påven Johanna som jag länge velat läsa.

Påven Johanna ligger på mitt nattduksbord någonstans i kön.

You're in for a treat! :)
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

*kl*

Jag har precis läst klart Havsmannen av Carl-Johan Vallgren och jag vet inte alls hur jag ska förhålla mig till den. Den har liksom lämnat mig med en obehaglig känsla i kroppen och jag kommer nog ha svårt att släppa tanken på den. Inte för att den var särskilt bra, men fruktansvärt sorglig och obehaglig.

Bäst jag håller mig till Nora Roberts några veckor framöver :D
 
Sv: Vad läser du just nu? Del 3

KL

Läser:

null_zps7926dfd2.jpg


Har visserligen inte kommit så långt men den verkar lite... grund? Så uppfattade jag den inte av recensionerna.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp