vad letar ni efter vid hästköp?

Skämskudde
Gasellen%2B%C3%A4r%2Bgasell.jpg

Gasellen%2Bspeciell.jpg

Men lite söt när hon är påklädd
DSC_0541.JPG

Nästa häst skall var söt ;-)
 
Här är min drömhäst :love:


Jag sökte efter en yngre häst med mycket tryck och gärna lite åt det grövre hållet, utan att bli tung. Gillar lite maffigare och "pampigare" hästar.. Mycket gångarter med god bakbensaktivitet. Finns bakbenen kommer frambenen med styrkan. Mycket framåtbjudning, god inställning och lägger man till skänkeln vill jag få det där "eldiga" och väldigt alerta svaret så att säga. Tittade inte på en häst under åtta på extremeteter, inga större defekter exteriört så att säga. Deimion har allt jag önskar om jag ska vara riktigt ärlig. Lite lite längre framben, något högre front samt lite högre ansatt hals vore önskvärt, men annars är han allt jag önskar, om man får säga så ;)

Bonusbild :love:
 
Ja, som rubriken lyder, vad letar ni efter när ni ska köpa en ny häst? Är temperamentet viktigast, arbetsvilligheten eller gångarterna? Intressant efter som jag letar efter min första dressyrhäst :)

Jag har också börjat titta efter en "riktig dressyrhäst". Problemet är att jag har sett en på annons som jag var korkad och inte ringde på i början - supergång till reapris. Nu har säljaren ångrat sig och ska behålla hästen - ett riktigt klokt val från ägarens sida med den hästen.

Så jag vill förstås ha kanon-gång den dagen jag ska köpa en dressyrhäst.
Jag vill ha en oinriden unghäst - gillar att rida in själv för då blir de som jag vill ha dem.

Helst en hingst eller valack, ingen "älg" på 180 cm. Färgen ska väl inte spela någon roll men svart hjälper ju.

Temperamentet viktigt men jag kan även tänka mig "problematisk" unghäst om gången uppväger.
Jag kan också tänka mig att importera även om jag vet att riskerna är större, för att få gång.
 
Jag har också börjat titta efter en "riktig dressyrhäst". Problemet är att jag har sett en på annons som jag var korkad och inte ringde på i början - supergång till reapris. Nu har säljaren ångrat sig och ska behålla hästen - ett riktigt klokt val från ägarens sida med den hästen.

Så jag vill förstås ha kanon-gång den dagen jag ska köpa en dressyrhäst.
Jag vill ha en oinriden unghäst - gillar att rida in själv för då blir de som jag vill ha dem.

Helst en hingst eller valack, ingen "älg" på 180 cm. Färgen ska väl inte spela någon roll men svart hjälper ju.

Temperamentet viktigt men jag kan även tänka mig "problematisk" unghäst om gången uppväger.
Jag kan också tänka mig att importera även om jag vet att riskerna är större, för att få gång.

Du får komma till Dalarna i sommar, då står det mest troligt en mörkbrun/svart dressyrfölis i hagen med alla förutsättningar att kunna ta sig hur långt som helst :)
 
Beror mycket på vilken ålder hästen jag söker är i
Om det är ett föl så är stammen avgörande
Äldre häst så är ridkänslan avgörande, men vägen dit ska som för alla andra uppfyllas av kriterier.
Stam, storlek, exteriör, färg, kön. Och sedan en avgörande sak... Priset!

Min nästa häst som ska inhandlas till hösten ska vara 2-4 år, hingst/valack, ca 170-175, ha ett trevligt temperament, 3 jämna gångarter samt vara frisk!
Ett plus är om den är skitsnygg, fux och billig :angel:
 
Min nästa häst som ska inhandlas till hösten ska vara 2-4 år, hingst/valack, ca 170-175, ha ett trevligt temperament, 3 jämna gångarter samt vara frisk!
Ett plus är om den är skitsnygg, fux och billig :angel:

Oj oj.. jag lär skynda mig på att köpa den underbara 2 åriga fuxvalacken i hagen som både är snygg och rör sig bra och inte att förglömma frisk med :D
 

Liknande trådar

Hoppning Ja, som rubriken lyder. Jag kanske har missat en viktig poäng med detta eftersom jag själv aldrig tävlat i hoppning annat än på...
Svar
11
· Visningar
994
Senast: co-SMAD4
·
Kropp & Själ Hej Jag undrar om någon här har tips på en bra men inte alltför dyr motionscykel? :) Jag ska börja med mer intensiv rehab efter mitt...
Svar
0
· Visningar
208
Senast: Twihard
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
745
Senast: Fetaost
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Vad har ni för upplevelse med den? Den är ju relativt ny. Jag har den till min pojke nu och testar eftersom han...
2
Svar
26
· Visningar
2 426
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Mat till kräsen liten valp
  • Omplacera problemhund?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp