Vad menas med "höga knän"?

steve

Trådstartare
Jag har alltid funderat på hur en häst egentligen kan springa med mer eller mindre höga knän. Menas det att de lyfter bakbenen högre? Eller hur i hela världen kommer KNÄT högre upp, rent fysiskt?
 
Carpus kallas i vardagligt tal för framknän så det som menas är höga frambenslyft.
Känns inte så svårt att lista ut ;)
 
Aha! Jag har nog aldrig hört uttrycket framknä så det är nog därför jag är förvirrad! Karpalleden är väl inte ett knä heller..
 
nej men som sagt så kallas det för framknän, även bland veterinärer. Inga konstigheter alls.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 889
Hundhälsa Holländsk Herdehund på nyss fyllda 1år, började med att jag en dag (14nov) tyckte han såg halt/rörelsestörning på morgon rastningen...
Svar
3
· Visningar
769
Kropp & Själ Ja, här är en sån där fråga som jag nog egentligen vet svaret på själv - men behöver få höra det för att göra det. Gäller en fysisk...
Svar
3
· Visningar
363
Senast: Pilot
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
656
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp