Bukefalos 28 år!

Vad rekomenderar ni? (bomlöst eller ej?)

Yrja

Trådstartare
Inom en snar framtid kommer vi förhoppningsvis att köpa häst igen och funderingarna börjar vända sig åt sadelfrågan. För vi kommer att behöva köpa en ny sadel åt hästen med största sannolikhet.

Just nu har vi tittat på en häst som rids med en barefoot och den rekomenderar hon varmt. Själv är jag väldigt skeptisk. Vad är syftet med en sadel utan bom, den kan ju inte fördela vikten om den inte har en bom?

Men.

Vi rider mestadels barbacka men har tidigare funderat på att hitta en westernsadel att ha under uteritter och liknande. Som en extra säkerhet att klamra fast vid och för att fördela trycket på hästen om man rider många timmar.

Vad tror ni? Kan en bomlös sadel duga? Ni får gärna berätta hur en bomlös sadel fördelar vikten, om jag har fel.

Anledningen till varför jag funderar på att välja en bomlös är
1. För att de tydligen sitter väldigt bra på hästen som är mest intressant.
2. För att de verkar vara lättare att passa ut till en häst (rätta mig om jag har fel!).
3. För att de är billigare än bomsadlar.

Sen undrar jag hur länge en bomlös sadel håller? Tycker att de begegnade på nätet ser så risiga ut. Behöver de provas ut av sadelmakare och vem gör isf det(alla sadelmakare är inte vän med bomlöst kan jag säga)? Och hur är det med dessa billiga sadlar återigen, är det helt åt helvete att köpa en bomlös sadel eller pad från h**ks?
 
Sv: Vad rekomenderar ni? (bomlöst eller ej?)

Det finns hur många trådar som helst i ämnet.

Men varför tror du att en bomlös sadel är billigare än en bomsadel?
Jag har visserligen en billig soffkuddemodell, men en av mina bekanta har en bomlös för 10.000kr. Så det beror ju på vad du är ute efter för sadel.

Jag har en Hööks bomlösa och nja... Om du kan leva med att sadelgjordsstropparna är sydda långt bak, att hela sadeln känns "plastig" (framförallt stropparna) och att sadeln ser sliten ut efter mindre än ett halvår så ja...

Jag har ridit i en annan bomlös, också en billigare modell men som ändå kostar några tusenlappar mer än Hööks som gått många många MÅNGA mer mil och timmar än min och som ser mkt finare ut.

Nu har jag inte världens lättaste häst att hitta sadel till men jag har fått padda upp padden, bytt frampommeln, skaffat svängd gjord, sytt om padden och fixat nya fästen osv osv

Jag ska inte gå in närmare på hur den fördelar vikten, men om bomlösa sadlar inte hade något som var tryckavlastande (om man red utan padd tex så att tyngden från stigläderfästena var diret mot ryggen)
Hur många mil tror du att en distanshäst skulle fixa i en sån sadel?

I fallet sadlar över lag så tror jag att man får vad man betalar för. En dyrare sadel kanske inte passar bättre, men livslängden är längre.
 
Sv: Vad rekomenderar ni? (bomlöst eller ej?)

Men varför tror du att en bomlös sadel är billigare än en bomsadel?
Om man tittar på barefoots sadlar så finns det några som kostar runt 10 000 men sen finns det ett antal (som verkar populära) sadlar som kostar mellan 4-5000, och det skulle jag aldrig betala för en ny bomsadel, då skulle jag klassa den som en billighetssadel som inte är värt att ta risken för. En beg. bra bomsadel kostar ju iaf oftast minst 6-7000. Begagnad alltså. Så nog tycker jag att priset varierar. För barefoot är ju ändå ett kvalitetsmärke.

Jag ska inte gå in närmare på hur den fördelar vikten, men om bomlösa sadlar inte hade något som var tryckavlastande (om man red utan padd tex så att tyngden från stigläderfästena var diret mot ryggen)
Hur många mil tror du att en distanshäst skulle fixa i en sån sadel?
Tja, min klarade många år (och mil under en och samma ritt) utan sadel alls så det beror väl helt på hästen och ryttarens sits. Så det kan jag inte svara på. Det är ju så att jag är intresserad av hur bra det är för hästen i längden.
 
Sv: Vad rekomenderar ni? (bomlöst eller ej?)

Den andra bomlösa som jag ridit i (som kostar ungefär 6000-7000kr) har gjort många många många mil ovanpå en distanshäst.

Det tycker jag talar ett ganska tydligt språk, dock finns det ingenting som säger att den sadeln är rätt för dig och din häst.

Använd sökfunktionen så tror jag att du ska lyckas hitta förklaringen till hur paddarna i en bomlös är tryckavlastande.
(Jag tänker inte ge mig in i just den diskussionen eftersom jag inte själv har tillräckligt med kött på benen för det)
 
Sv: Vad rekomenderar ni? (bomlöst eller ej?)

jag har försökt söka på forumet. Men antingen är jag urusel på det eller så finns det inga trådar som riktigt ger mig svar... :/ Har även ställt denna fråga förr och aldrig fått en relevant förklaring.

Jag är ju som sagt INTRESSERAD av att förstå och ev köpa en bomlös sadel. Så med denna tråd vill jag inte försöka sprida åsikter om hur dåliga dom är. Tvärt om så vill jag ju övertygas om att det är ett bra val.

Min grundfråga är iaf om det är ett bra val att köpa en bomlös sadel för att byta av med när man inte vill rida barbacka? Som ngt att hålla sig i när hästen hoppar runt, eller om den är avlastar ryttarens vikt tillräckligt bra för att vara ett vettigt val när man ska rida långa ritter.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, undrar om de "nyare" bomlös sadlarna som har paneler (behövs ej padd under sadeln) fördelar ryttarens vikt ok, eller blir det högt...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: TinyWiny
·
Islandshäst Hej, funderar att köpa en Karslunds K2, fördelar nackdelar bomlös vs sadel med bom?
Svar
1
· Visningar
1 229
Senast: lillamy73
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 855
Senast: lillamy73
·
Utrustning Någon här som har mycket erfarenhet av bomlösa sadlar? Funderar på att köpa en till min unghäst (Western modell) då jag är rädd att om...
Svar
14
· Visningar
2 242
Senast: BitCoin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp