Bukefalos 28 år!

Vad ska ja göra?

J

Jessanpersan

Min häst o ja passar inte alls ihop i Dressyren i hoppningen är de inga problem men utan dressyren kommer vi inte så långt i hoppningen. Jag vill ju ut o tävla vill inte att en säsong till ska gå till spillo men vill inte stressa hästen heller,borde jag köpa en ny? Hon är min lilla bebis o ja vill ha kvar henne men jag vet inte om ja orkar lägga ner så mkt jobb:confused:
 
Sv: Vad ska ja göra?

Tja, om inte du vet om du orkar så är det lite svårt för en annan att säga vad du ska göra.

Jag resonerar så här, hästar tar enormt mycket tid, kostar i runda slängar mellan 40000-50000kr/år. Den dag jag har minsta tveksamhet om det är värt det så ska hästen bort.

Jag kan tillåta mig själv att ha mindre svackor där det inte är så kul att rida, som idag när termometern visar -24 grader så blir det inte så mycket gjort i stallet.
Men jag ska aldrig sätta mig på min häst och känna mig tveksam om det är det här jag vill. Då är det dags att sälja och köpa nåt trevligare.
 
Sv: Vad ska ja göra?

Om du vill ut och tävla och känner att det inte är värt att lägga ner den tid som du känner att din häst behöver innan den är redo så tycker jag du ska sälja. Det ska vara roligt att ha häst och jag tycker absolut att man ska passa ihop. Sen har man väl olika åsikter om hur mycket tid som är värt att lägga ner o.s.v. men det kan ju bara du känna.
 
Sv: Vad ska ja göra?

Ja de är nog bäst o sälja, de är lite tråkigt att ja vet att hon har så mkt kapacitet bara :/ Funderade på o skicka henne på tillridning men vet inte om de är värt de
 
Sv: Vad ska ja göra?

Hur länge har du haft hästen? Alltså ungefär hur lång tid har du gett henne?

:)
 
Sv: Vad ska ja göra?

Rider du för ngn tränare eller ngn annan som kan hjälpa dig?
Hur gammal är hästen och hur kunnig är du? Vilka klasser tänker du dig att du ska tävla i?
Vad man än har för häst så krävs det en helsikes massa jobb om det ska ske ngn utveckling...
Men är det så att hästen är orutinerad och du vill ut och tävla direkt kanske det vore lämpligast om du hittade en annan häst.
Det gäller att hitta en häst som klarar av de krav man har på den, annars kommer varken du eller hästen att vara nöjda o glada.
 
Sv: Vad ska ja göra?

Jag har ridit sen innan jag kunde gå,har tävlat 1.15 hoppning och la dressyr har haft unghästar och problemhästar tidigare. Jag rider för tränare i både hoppning och dressyr. Hästen är 5år och går felfria 1.10 men högre kommer vi inte att komma utan dressyren. Hon har kapacite att gå höga klasser i hoppning.Jag har haft henne i snart ett år
 
Sv: Vad ska ja göra?

För mig låter det som du bör satsa på en annan häst.

Eftersom du haft unghästar tidigare vet du ju att det tar olika tid för dem att utvecklas. Vilken häst du ska ha beror förstås på vilka ambitioner du har - träna upp hästar eller "vinna priser" (hoppas du förstår att jag inte menar det "tyket"). Vill du klättra snabbt i klasserna är det bättre med en mer rutinerad häst - vill du utveckla hästen så låt det ta tid.
 
Sv: Vad ska ja göra?

Som jag ser det så måste du ta ställning till om du vill anta utmaningen som det innebär att lära sig rida en typ av häst som man ännu inte hittat knapparna på, eller ta den lätta vägen och byta häst. Om du behåller hästen och lyckas med att bli kompartibla i dressyren så lär du dig troligen jätte-mycket, men det kan bli tufft.
 
Sv: Vad ska ja göra?

Om du trivs bra med din häst i hoppningen och tror att den har tillräcklig kapacitet för det du vill där, skulle jag först prova att byta dressyrtränare för att se om en annan tränare kan hjälpa till att få dressyren på plats. Om det nu inte är dressyr du vill tävla i? Ett förslag i alla fall för det är ju inte helt lätt att hitta den perfekta hästen.
 
Sv: Vad ska ja göra?

Jag har bytt dressyrtränare 3gånger men gått tbx till den jag hade först nu. Ska skicka iväg henne för dressyrträning/tillridning i en månad sen ska vi på träningshelg i dressyr så får vi se om de hjälper. Tack för alla svar:)
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 566
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 577
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp