Vad ska jag göra med en hel kyckling?

Man lyfter på gjutjärnslocket och pillar på ett ben. Om man kan lyfta benet utan att köttet följer med är det klart.

Gjutjärnsgrytor brukar finnas på loppisar för inga pengar alls. De verkar vara ur modet?
Själv skulle jag inte klara att leva utan mina.

Hehe som jag skrev i trådstarten är jag inte lika bevandrad i matlagningskonsten som jag vill tro att jag är så alla tips är bra tips! Tack :)

Jaa gjutjärnsgrytor är toppen, verkligen! Men det är inte riktigt priset som är problemet utan snarare boendet. Jag behöver inte fler saker att släpa runt när jag hoppar från andrahand till andrahand ;) Efter sommaren får jag förhoppningsvis en egen lägenhet så då kan jag köpa på mig sånt jag inte har ännu :D
 
Jag brukar klippa upp den, skåra den och breda ut den i en ugnsform. På med massa kryddor och lite olivolja, stora rotfrukter runt om och in i ugnen. Då blir allt klart samtidigt och serveras med färska örter, en sås eller vad man föredrar.
 
Gjutjärnsgrytor brukar finnas på loppisar för inga pengar alls. De verkar vara ur modet?
Vad för hemliga superloppisar går du på!? :eek: Jag ser aldrig sånt, mer av kantstötta emaljgrytor till överpris.

Tvärtom tycker jag att det verkar vara inne med gjutjärngrytor. Le creuset är ju jättestort och syns överallt, i varenda matlagningsprogram.
 
Vad för hemliga superloppisar går du på!? :eek: Jag ser aldrig sånt, mer av kantstötta emaljgrytor till överpris.

Tvärtom tycker jag att det verkar vara inne med gjutjärngrytor. Le creuset är ju jättestort och syns överallt, i varenda matlagningsprogram.
Fast emaljgrytorna är ju gjutjärnsgrytor. Fast med ful emalj på utsidan.

Fast superpriser har jag inte sett här på bonnlandet.
 
Vad för hemliga superloppisar går du på!? :eek: Jag ser aldrig sånt, mer av kantstötta emaljgrytor till överpris.

Tvärtom tycker jag att det verkar vara inne med gjutjärngrytor. Le creuset är ju jättestort och syns överallt, i varenda matlagningsprogram.

Åk lite norrut och gå in på valfri loppis ;) har sett hur mycket gjutjärnsgrytor som helst för ingenting. Brukar ofta finnas på sommarauktioner här upp också :)
 
Fast emaljgrytorna är ju gjutjärnsgrytor. Fast med ful emalj på utsidan.

Fast superpriser har jag inte sett här på bonnlandet.
Var otydlig, emaljen är inte poängen. Jag menar tunna kastruller från Kockums som inte är i gjutjärn (är de i zink?). (Jag har själv en emaljerad gjutjärnsgryta som är skitsnygg!)
 
Har du en stektermometer? (Kan man ö h t leva utan???) Stick in den i en av bröstfiléerna och stek i ugnen till 70 grader så blir kycklingen saftig och god!

Sedan MÅSTE du förståss sparara skrovet (alla ben) och koka egen buljong - blir så GRYMT gott!!! :-) Jag samlar alla kycklingben i frysen och kokar en stor omgång när jag ändå kokar - för att sedan reducera ihop ordentligt så att den inte tar så stor plats i frysen sedan.
 
Har du en stektermometer? (Kan man ö h t leva utan???) Stick in den i en av bröstfiléerna och stek i ugnen till 70 grader så blir kycklingen saftig och god!

Sedan MÅSTE du förståss sparara skrovet (alla ben) och koka egen buljong - blir så GRYMT gott!!! :-) Jag samlar alla kycklingben i frysen och kokar en stor omgång när jag ändå kokar - för att sedan reducera ihop ordentligt så att den inte tar så stor plats i frysen sedan.

Joo jag har en stektermometer men jag tror inte den fungerar :o Känner mig väldigt dåligt utrustad!

Åh vilken bra idé med buljongen! Om man säger att man har ben från en hel kyckling, hur mycket vatten kokar man med? Något mer man stoppar i?
 
Rimma kycklingen innan så blir den galet saftig och god! Alltså lägg hela kycklingen i saltlag ett dygn innan.
Sen krydda och stoppa i citroner, täck med folie och in i ugnen :d
 
Joo jag har en stektermometer men jag tror inte den fungerar :o Känner mig väldigt dåligt utrustad!

Åh vilken bra idé med buljongen! Om man säger att man har ben från en hel kyckling, hur mycket vatten kokar man med? Något mer man stoppar i?

Man tar så mycket vatten att det precis täcker benen och tillsätter sedan:

2 morötter, slantade
2 stjälkselleri, i bitar
2 gula lökar, grovhackade
½ purjolök, i strimlor
en bunt persiljestjälkar
1 msk salt
1 tsk vitpepparkorn
1 lagerblad, en skvätt vinäger

Sedan låter man det koka flera timmar - ju längre desto mer smak. (Om man inte som jag har tryckkokare, då räcker 0,5-1 timme.) Sedan låter man buljongen svalna "med allt i" (för ännu mer smak), silar den och sedan låter den koka ihop utan lock så att den bli koncentrerad. Så tar den mindre plats i frysen. För maximal hållbarhet kan man ta bort fettet från ytan när den kallnat, men min hinner aldrig ligga särskilt länge i frysen innan jag njutit den som kycklingssoppa - så jag låter fettet vara kvar. Det ger ju både massor av smak och mättnad!

Jag brukar ha en påse i frysen där jag sparar "enstaka" kycklingben (om vi äter kycklingklubbor t ex) som jag sedan tar med när jag kokar ett helt skrov - eller också blir de "enstaka" benen ett helt eget kok tillslut.

Dessutom har jag alltid en påse i frysen där jag sparar övriga ingredienser till buljongen: selleristjälkar eller morötter som börjat se trista ut, halva lökar som blir över vid annan matlagning, kryddstjälkar o s v. Har som sport att i alla lägen undvika att slänga mat och när det är dags att koka buljong är det suveränt att plocka fram den där påsen ur frysen!!!
 
Efter att ha ätit kycklinglår insåg jag att det där med hel kyckling är ju jädrigt gott så jag slog till med en idag! Dock brukar jag överskatta min egen kockförmåga, tro att jag lagar till något fantastiskt gott och så blir det med lite tur mediokert och torrt. Så för att undvika besvikelser rådfrågar jag er :D

Ert bästa recept för hel kyckling i ugn! Gör ingenting om det tar lite tid, bara det blir gott!

Recept? nåja, jag gör väldigt ofta helstekt kyckling, men jag kan inte kalla det recept.

Skaka försiktigt ut kycklingen ur paketet till en ugnsform, skölj inte för då sprids bakterier (ok jag är nervös, erkänner). Kika försiktigt inuti för att se om ett plastpaket med inälvor ligger där. Konstatera att det inte gör det.

Skaka saltkaret över och sedan peppar. Sätt in i ugnen på ngn temperatur mellan 175 och 200, glöm tiden och ta ut när det bubblar under skinnet. Lossa ett lår genom att bända lite, genomskinlig saft rinner =ät, röd saft rinner=sätt in i ugnen i 15 minuter till. (det tar ca 1 timma, men bäst att kolla efter 40 minuter så att den inte blir klar redan då och är torr).

Koka ris.

(överkurs för den som känner för sås)
Fräs curry (alltså inte lite curry utan ett par matskedar) och lök och ev lite äpple i smör, en msk mjöl, späd med en msk grädde och resten mjölk och ev lite sky från kycklingen.

Ta ut valfri grönsak ur frysen, häll över kokande vatten från vattenkokaren, låt stå en stund.

Servera ;)
 
Senast ändrad:
Jag slänger i kycklingen i en gjutjärnsgryta. I med lök och morötter i bitar. Salta, peppra och ställ i ugnen på 175 grader tills benen börjar lossna från kötet. Häll över en burk kokosmjölk och krydda upp lite hetta. När det är varmt - servera med ris eller pressad potatis.

Jag köper nästan aldrig kycklingdelar, bara hel kyckling när det är extra billigt.

Oooh precis min stil, den ska jag testa!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 196
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp