Vad ska jag göra med en hel kyckling?

Vi köpte vår gjutjärnsgryta (med fräsig orange emalj på utsidan :D) för 80 spänn på Holmens Marknad i Göteborg. Kändes lagom :)
 
Efter att ha ätit kycklinglår insåg jag att det där med hel kyckling är ju jädrigt gott så jag slog till med en idag! Dock brukar jag överskatta min egen kockförmåga, tro att jag lagar till något fantastiskt gott och så blir det med lite tur mediokert och torrt. Så för att undvika besvikelser rådfrågar jag er :D

Ert bästa recept för hel kyckling i ugn! Gör ingenting om det tar lite tid, bara det blir gott!

Vill man laga den hel i ugn är det enklaste att fylla den med något trevligt - t ex en hel citron med lite hål i skalet, eller en blandning av äpplen, lök och timjan, eller torkad frukt blandat med hackad lök, spiskummin och lite kanel. Sy ihop halsen och knyt ihop benen, och pensla med smält smör. Vänd den ett par gånger i ugnen och pensla med mer smör. Stek den gärna omgiven av t ex mer citron, bönor och lök, eller äppln, lök och potatis, eller kikärter och lök (beroende på val av fyllning ovan).

Ett annat gott och enkelt recept är att man flår den, och lägger i en stor kastrull med vatten, en skivad lök, lite salt, skivad hel ingefära, tt par vitlöksklyftor och torkad chili, och kokar den. Hacka mer färsk ingefära och vitlök och en purjo, och bryn i rikligt med olja i en kastrull utan att det tar färg alls. Skär upp kycklingen, lägg purjo-vitlök-ingefära-hacket ovanpå, och servera med jasminris.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 235
Senast: alazzi
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
9 575
Senast: Imna
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Länge sen jag var här nu. :) Saknar dock skrivandet, och tänkte bara samla mina tankar kring var jag står just nu... Jag...
Svar
2
· Visningar
1 328
Senast: Magiana
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 196
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp