Bukefalos 28 år!

Vad ska jag göra?

Z

Ziri

På ridskolans senaste tävling valde jag att tävla min favoritponny, som jag i princip alltid rider på lektion. Han är ganska ny på klubben och första tävlingen som han var med på gick han felfritt. När han var inne med en annan ryttare gick han omkull i en av hörnorna. Hopptävlingen någon månad efter det vägrade han röra sig under inne på banan.

När jag hade honom gick han fint på framhoppningen. Han var som vanligt, han är ganska pigg och framåt, bjuder på hinder. Sedan när vi skrittade upp mot ridhuset tappade han ALL bjudning och började gå bakåt när vi väntade utanför ridhuset.

Väl inne i ridhusret stannade han upp, kollade sig omkring och vägrade gå fram. Enligt min mening var han då inte istadig utan mer förundrad och tveksam. Jag fick driva fram honom ordentligt, han var jätteseg och tittade på ALLTING. Galopperade i världens segtempo, var hur slö som helst. Han ville inte hoppa på första försöket men när jag red på andra gången började jag driva som jag red ett segt russ. Så hoppade han, men han tittade jättemycket på hinderna och det gick inte speciellt fort. Första hindret, andra och tredje men sedan var det ett plank. Han brukar titta på plank på träningen men nu när jag inte ens hade något tempo eller framåtbjudning totalvägrade han. Vi fick lägga ner hindret vid tredje försöket och stå vid hindret och superdriva för att han skulle hoppa...

Jag kan tillägga att han aldrig stannar på träning, har hänt någon enstaka gång, då har det har varit mitt fel. Senast hade jag honom på en tvådagars hoppkurs och då hoppade vi betydligt högre höjder utan problem, alltså plank, mur osv.

Jag har fått många olika råd vad jag ska göra. Men jag är handfallen, så här är han ju aldrig på träning! Han måste ha fått någon 'bad feeling' så fort han lämnas ensam i ridhuset efter omkullridningen.

Rådet jag har fått är att rida honom med sporrar under tävlingen. Något jag inte gör på honom i vanliga fall, han tar alltid skänkeln och bjuder jättemycket, så då känns sporrar överflödigt. Alltså inte att använda sporrarna under tävlingen som bestraffning, utan för att skänkeln helt enkelt inte räckte till.

Något råd, tips? Är ganska handfallen... Det blir fel, jag vill inte vara för mesig men heller inte benhård. Något mittimellantips?
 
Sv: Vad ska jag göra?

Hm, det kanske är själva grejen med tävlingmiljön han inte gillar om han gick omkull på tävling. Att han helt enkelt är lite rädd att det ska hända igen.
Försök att på olika sätt visa för honom att: Tävling är inte farligt och det är inte farligt att vara själv i ridhuset.
 
Sv: Vad ska jag göra?

Pröva med att rida in med någon annan häst innan stax innan själva tävlingen eller efter. Låt nån annan häst som är van hoppa förre och din efter prata med någon ansvarig så brukar det gå bra. Jag red en unghäst en gång ville inte heller vara med på det. Men så pratade jag med stallchefen hon sa att jag kunde hoppa efter själva tävlingen. Det var fortfarande folk kvar. Och själva tävlingskänslan hägde över ridhuset. Men han gick lungt på och nästa tävling var det inga problem. Sporrar eller ännu hellre spö kan du ju ha med så han känner lite pres men inte förmycket. Ingen glädje med en livräddhäst enligt min mening. Lycka till!
 
Sv: Vad ska jag göra?

OM den är van att vara i ridhuset och inte beter sig så när den är där i normala fall så anser jag att det är istadighet - eller åtminstone ett beteende kopplat till att den är ensam där i ridhuset. Jag tror inte att det har med omkullridningen att göra det minsta.

Du får försöka träna hästen att vara ensam i ridhuset.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad ska jag göra?

he´j.. jag he nästan samma problem...ínge kul.. vad ska man göra :confused:
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 442
Senast: zarmino
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 571
Senast: Fiorano
·
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 473
Senast: TinyWiny
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 099
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp