Bukefalos 28 år!

vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

Petra16

Trådstartare
har ett varmblod som är väldigt kompakt & liten. har haft många sadlar på honom men ingen passar honom. har inte hittart en sadel som ligger bra på honom & jag har haft honom i 6 månader nu.
Jag har inte jätte mycket pengar, men kan lägga ut max 3500 kr för en sadel. varit inne på en Wintec hopp nu, men vet inte om den blir för svänds för honom. Han har låg manke & inte jätte bred över ryggen.
Han kan max ha en sadel med anläggningsytan 50 cm.

De sadlar jag haft är Griffin YR, Jacson Celine 16,5 x-vid, Kingston 16" vid bom, Knights lady hawk vitt järn.

har även haft en kieffer Wien prof & den låg på hela ryggen, men va för smal.

Jag vill helst ha hopp eller allround. Då min inriktning är hopp.'


HJÄLP MIG NU ! För behöver verkligen hjälp med min häst.:rofl:
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

Jag hade en Claridge house allround på mitt förra varmblod. Han var ca 1,55 och ett riktigt kraftpaket. Svårt att säga om den kommer att passa, men om du har nära till en Hööksbutik så kanske de kan hjälpa dig.
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

Men det är ju ett skämt.

Deras billigaste sadel för vad kostade den tidigare, 1298 kr.
"Det är som en Butet sadel - den passar alla hästar!" sa en som jobbade hos Hööks.

En helt normal hästmänniska fattar själv att det inte finns en sadel som passar alla hästar.
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

men om du har nära till en Hööksbutik så kanske de kan hjälpa dig.

Den enda hjälp jag skulle förvänta mig från en Hööksbutik när det gäller sadlar är att lyfta ner den från hängaren, få ett kvitto på att jag betalt den samt eventuellt få tillbaka pengarna ur kassan om den inte passade... ;)

Det kanske finns någon personal i någon av deras butiker som kan sadlar bra, men de följer väl knappast med hem och provar ut sadeln? Och hur många Hööksbutiker har möjlighet att låta hästen följa med till butiken?

Nä, ett sadelköp hos Hööks kräver nog att man antingen kan passa in sadeln själv eller att man har en sadelutprovare till hands när man köpt hem sadeln.
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

har ej råd med att ta ut en redig sadelutprovare som ska vara seriös & dem säljer helst sadlar över 15 000 dem jag vet som är seriösa. Vilket inte min prisklass ligger på
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

Jag hade en Claridge house allround på mitt förra varmblod. Han var ca 1,55 och ett riktigt kraftpaket. Svårt att säga om den kommer att passa, men om du har nära till en Hööksbutik så kanske de kan hjälpa dig.

Testat en clardige house men tyvärr så blev 17,5 " för lång & 16,5" passade inte alls. tyvärr /:
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

tror tyvärr inte jag kan köra hästen till hööks & prova ut sadlar, dem är ju inte några utbildade sadelutprovare :P sen är det också så att hästen lär ju bli helt galen i den trafiekn & bland tåg som finns där är ett stort köpcenter :P
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

Man behöver inte köpa sadeln av sadelutprovaren - du kan få hjälp att kolla ut märke och modell som passar och sen kan du ju kolla begagnatmarknaden.
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

Mitt tips är att köpa en begagnad kvalitetssadel. Passar den inte kan du alltid sälja den vidare igen. Så får du hålla på tills du hittar en sadel som passar.
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

Jag åkte till en sadelprovare med en budget på några tusen kronor. Jag fick bla prova sadlar i min prisklass, både nya och beg men fick även prova sadlar utanför min prisklass som man kan hitta beg i min prisklass. Fick jättebra hjälp och info om vad dom bör kosta och vilka modeller som passade min häst.

Den billigaste sadeln dom hade kostade 2000 kr tror jag, det var en beg hubertus, låg bra på min häst men kändes inte bra för mig. Men det går att hitta en sadel som ligger bra på hästen även för en billigare peng.

Jag fick prova sadlar från 2000-9000 kr, fick som sagt även info om vad dom bör kosta begagnat, vad man ska kolla efter osv.
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

Har hittat en sadel som passar min häst. Blir en Kieffer dressyrsadel. Finns ingen sadelutprovare här i närheten. & tänker inte fara över 20 mil till en sadelutprovare. Jag gillar att hålla på & kolla själv ang sadlar.
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

Men det är ju ett skämt.

Deras billigaste sadel för vad kostade den tidigare, 1298 kr.
"Det är som en Butet sadel - den passar alla hästar!" sa en som jobbade hos Hööks.

En helt normal hästmänniska fattar själv att det inte finns en sadel som passar alla hästar.

Hahaha, det var det dummaste jag hört! :rofl:
 
Sv: vad ska jag ha för Sadel til mitt varmblod

ska åka till en sadelutprovare den 28 januari. hittade en som många rekommenderade så får hoppas på att det kommer lösa sig nu. Dock kan jag fortfarande rida i min nya dressyrsadel, men den är pågränsen till för smal. Så kommer lämna in den till en butik så får dem sälja den. För bhöver en hoppsadel :P
 

Liknande trådar

Utrustning Jag letar efter sadel till min 3,5 åring som är ca 170 i mkh. Jag är 164 och behöver 17,17,5". Det har dock varit problem att hitta nåt...
Svar
0
· Visningar
3 322
Utrustning Hej! Jag har ett fullblod som jag har haft i snart två år och har under lika lång tid letat sadlar! Jag fick med en Prestige...
Svar
0
· Visningar
713
Senast: Leea
·
Utrustning Nu är det lite krisläge. Häst som bantas och helst ridas 1-2ggr/dag, och ingen dressyrsadel. Fjordvalack med bred rygg, främst bakom...
2
Svar
26
· Visningar
4 510
Senast: gylle
·
Utrustning Mitt tyska sto av den grövre typen (som en hannoveranare)har nu problem med sin sadel. Hon har ändrat sig mkt. muskelärt & ser ut som...
Svar
2
· Visningar
1 585
Senast: lovstedt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp