Bukefalos 28 år!

Vad ska jag odla?

stjarnhimmel

Trådstartare
Jag har en stor altan där jag vill odla något i år. Vad kan passa?
Eftersom det är en altan behöver det vara något som passar för krukor, lådor etc. Tidigare har jag haft tomater i stor kruka.
Jag bor i sthlmsområdet men vid havet så det blåser en del ibland. Så nu funderar jag på vad som kan klara det och vara lämpligt?
 
Hoppa genast in i tråden Trädgården 2017 :idea:
Nej, det är inte alla där som har trädgård, tråden borde kanske heta "vi som är tokiga odlare av diverse saker"... :angel:
Massor med tips och inspiration finns det där iallafall och även en skyll dig själv-varning kan jag dela ut, för det är en beroende tråd :angel::D Välkommen! :D
 
Jag har en stor altan där jag vill odla något i år. Vad kan passa?
Eftersom det är en altan behöver det vara något som passar för krukor, lådor etc. Tidigare har jag haft tomater i stor kruka.
Jag bor i sthlmsområdet men vid havet så det blåser en del ibland. Så nu funderar jag på vad som kan klara det och vara lämpligt?
Hur långt är ett snöre? Vill du att det ska gå att äta eller är blomning viktigare? Kan du övervintra känsligare växter någonstans? Eller vill du bara ha ettåriga växter? Vill du ha fleråriga växter i kruka får du välja växter som är härdigare än den zon du odlar i eftersom ett liv i kruka är ganska tufft. Det mesta som inte blir för stort kan odlas i kruka och vindskydd kan man fixa.
 
Hur långt är ett snöre? Vill du att det ska gå att äta eller är blomning viktigare? Kan du övervintra känsligare växter någonstans? Eller vill du bara ha ettåriga växter? Vill du ha fleråriga växter i kruka får du välja växter som är härdigare än den zon du odlar i eftersom ett liv i kruka är ganska tufft. Det mesta som inte blir för stort kan odlas i kruka och vindskydd kan man fixa.
Vart hittar man info om zoner och vilken zon man bor i?
Jag tänkte mig ha något ätbart samt något för blomning. Jag kan ta in några inomhus men det bästa är nog att ha en del som ör ettåriga och en del som övetvintras och tas in.
 
Vart hittar man info om zoner och vilken zon man bor i?
Jag tänkte mig ha något ätbart samt något för blomning. Jag kan ta in några inomhus men det bästa är nog att ha en del som ör ettåriga och en del som övetvintras och tas in.
Jag hittade en zonkarta som jag ska börja kolla i. :)
 
Vart hittar man info om zoner och vilken zon man bor i?
Jag tänkte mig ha något ätbart samt något för blomning. Jag kan ta in några inomhus men det bästa är nog att ha en del som ör ettåriga och en del som övetvintras och tas in.
Här hittar du zonkartan. Mer detaljerade kartor kan man se om man är medlem i föreningen.

Det är inte alltid smartast att övervintra inomhus då våra bostäder är varma, torra och mörka. Det beror helt enkelt på vilken växt det är, om den klarar livet inomhus. Ett garage eller en jordkällare kan vara ett bättre alternativ, åtminstone för de växter som tappar bladen på vintern. Perenner och vedartade växter bör i möjligaste mån få vara kvar ute. Då ställer man krukorna där de är skyddade mot blåst och nederbörd. Man kan isolera under och runt krukan samt bädda in med något skyddande material, t.ex. säckväv eller plast runt växten. Det viktiga är dock att det inte får bli tätt upptill. Växten måste kunna andas.
 
Jag hittade en zonkarta som jag ska börja kolla i. :)
Jag tror du bor i zon 3 och beroende på vad du planterar och hur stor kruka/urna du planterar i kan det stå kvar ute. Kaprifol och klematis funkar men du får se upp med vårsolen. Det finns även krukor i frigolit som isolerar så slipper du isolera själv om det är en mindre kruka/urna du planterar i.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 123
Senast: starcraft
·
Övr. Djur Vi har igelkott(ar) under altanen, och ska nu bygga ett rejält staket runt hela tomten och även näta inne i häcken. Hur stort hål...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: ameo
·
Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 208
Senast: __sofia__
·
Fordon När leasingen min bil går ut är planen att jag och sambon ska köpa en bil gemensamt. Nu har vi varsin men eftersom han har företagsbil...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 014
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp